دولت چرا عملکرد واقعی دریافت‌کنندگان ارز را منتشر نمی‌کند؟


دولت چرا عملکرد واقعی دریافت‌کنندگان ارز را منتشر نمی‌کند؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت چرا هیچ‌گونه اطلاعاتی از عملکرد واقعی دریافت‌کنندگان ارزی منتشر نمی‌کند؟

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه همشهری با طرح این پرسش نوشت: بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی، فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و سامانه نیما را به‌روزرسانی و منتشر کرد. این فهرست، شامل اسامی‌اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه میزان و نرخ ارز در بازه زمانی فروردین‌۹۷ تا ششم تیرماه ۱۳۹۸ است.

بیشتر بخوانید:

فهرست دریافت کنندگان ارز نیمایی و دولتی به‌روزرسانی شد


در شرایطی که انتقادات شدیدی به سیاست دولت در تخصیص ارز ترجیحی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد، انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز یارانه‌ای از سوی بانک مرکزی، یکی از بزرگ‌ترین اقداماتی بود که از سوی متولی بازار پول انجام شد. این فهرست که چندین‌بار به‌روزرسانی شده، ضمن تأیید بخشی از انتقادهای مطرح‌شده به سیاست‌های ارزی دولت، شرایطی را برای رسانه‌ها، مردم و نهادهای نظارتی فراهم آورده ‌تا از کم و کیف تخصیص ارز دولتی در ۱/۵سال اخیر باخبر شوند و به فراخور توان، قدمی در راه مواخذه رانت‌خواران ارزی بردارند.


در این فهرست اسامی آشنایی به چشم می‌خورد؛ از لپ‌لپ تا خودروساز، از شرکت لبنیاتی تا کارخانه فولاد، از شبه‌دولتی تا فعالان بخش خصوصی که همگی ارقام قابل‌توجهی ارز دولتی گرفته‌اند و کالا به کشور آورده‌اند اما بعضا در قیمت‌گذاری نهایی، این یارانه‌های دولتی را لحاظ نکرده‌اند. به‌ هر حال، بانک مرکزی همچنان در مسیری که قبلا اعلام کرده بود قدم برمی‌دارد و ظاهرا اسامی دریافت‌کنندگان ارز را بی‌ملاحظه و بدون کم‌ و کاست منتشر می‌کند؛ اما پس از انتشار این فهرست، دستگاه‌های مسئول در حوزه واردات کالا، خصوصا وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیچ‌گونه اطلاعاتی از عملکرد واقعی دریافت‌کنندگان ارزی منتشر نمی‌کنند و عملاً رشته شفاف‌سازی بانک مرکزی را قطع می‌کنند تا جعبه ‌سیاه رانت ارزی در حاشیه بماند و حداکثر چیزی جز چند موج خبری متکی به نام شرکت‌های دهان‌پرکن در فضای مجازی دست‌به‌دست نشود درحالی‌که در این فهرست، نام شرکت‌هایی به‌چشم می‌خورد که صاحبان آنها خود را از منتقدان جدی ارز دولتی معرفی می‌کنند اما در جریان دریافت ارز دولتی، رقمی بالغ ‌بر ۴۰۰ میلیارد تومان مابه‌التفاوت ارز دولتی و آزاد را به جیب زده‌اند و مشخص نیست در عمل این پول را به مصرف‌کننده نهایی منتقل کرده‌اند یا نه.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403