98 درصد از کشاورزی خراسان رضوی وابسته به آب زیرزمینی است


98 درصد از کشاورزی خراسان رضوی وابسته به آب زیرزمینی است

مشهد- ایرنا- بیش از 98 درصد از تولید محصولات کشاورزی خراسان رضوی وابسته به منابع آب زیرزمینی است و تنها دو درصد کشت استان به صورت دیم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عصر سه شنبه در نشست ستاد توسعه شهرک های کشاورزی خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: سطح زیرکشت سبزی و صیفی جات در استان ۶۷ هزار هکتار است که حدود ۵۰ هزار هکتار مربوط به کشت سبزیجات و جالیز است و میزان تولید در این سطح زیرکشت برابر با پنج هزار هکتار کشت گلخانه ای است.
محمد رضا اورانی گفت: میزان تولید در هر هکتار گلخانه ۱۰ برابر کشت آبی است و هر هکتار گلخانه برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می کند.
وی ادامه داد: تا کنون ۳۷۴ هکتار کشت گلخانه ای در خراسان رضوی اجرا شده است که این رقم در سال ۹۲ حدود ۱۱۸ هکتار بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تعهد ابلاغی استان در بخش ایجاد کشت گلخانه ای در سال کنونی ۲۲۵ هکتار است.

اورانی افزود: استان خراسان رضوی در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده است و در تراز منفی سفره های آب زیرزمینی بیشترین سهم را در کشور را دارد از این رو باید به سمت کشت های گلخانه ای تغییر رویکرد داد.
دو میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و ۳۶۳ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند.

اختصاص هشت هزار میلیارد ریال به توسعه کشت گلخانه ای خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امسال هشت هزار میلیارد ریال از محل تبصره ۱۸ به حوزه کشاورزی خراسان رضوی اختصاص می یابد که همه این مبلغ مربوط به بخش گلخانه هاست.

علیرضا رزم حسینی افزود : طرح های سرمایه گذاری در حوزه گلخانه ها باید اعلام عمومی شوند و دستگاه های مرتبط نیز ظرف مدت ۱۵ روز پاسخ استعلامات مربوط به تاسیس گلخانه ها را بدهند.
وی اضافه کرد : ۲۰۰ هکتار گلخانه نیز در شهر درگز توسط آب منطقه ای تامین آب می شود و بخش کشاورزی نیز باید طرح های مربوطه را تهیه کند.
استاندار خراسان رضوی گفت: امروز مقرر شد ۳۰۰ هکتار گلخانه از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شود.
رزم حسینی افزود: باید با اصلاح الگوی کشت و استفاده از روشهای نوین آبیاری، مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی را به صورت جدی دنبال کنیم.
تا کنون ۳۷۴ هکتار کشت گلخانه ای در خراسان رضوی اجرا شده است.
دو میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و ۳۶۳ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند.

۷۵۰۵/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | حمله هوایی به گاراژ تانک و مقر فرماندهی زرهی پایگاه کالسو استان بابل عراق