ناشنوایان مطالبه گر باشند


ناشنوایان مطالبه گر باشند

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: جامعه ناشنوایان خراسان رضوی برای احقاق حقوق خود مطالبه گر باشند و ما هم در حد بضاعت از این قشر حمایت می کنیم.

علیرضا رزم حسینی عصر سه شنبه در نشست با اعضای کانون ناشنوایان خراسان رضوی افزود: در قانون حقوقی برای ناشنوایان تعیین شده است ولی به نظر می رسد در برخی موارد اجرا نمی شود که بخشی از آن به دلیل عدم اطلاع برخی مدیران و اقشار جامعه از قانون است.
وی اضافه کرد: در این خصوص باید اطلاع رسانی صورت گیرد و در نخستین جلسه شورای اداری استان نیز برنامه ریزی خواهد شد تا رئوس کلی حقوق ناشنوایان به اطلاع اعضای شورا و مدیران استانی برسد.
استاندار خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۱ هزار نفر ناشنوا در استان وجود دارد که بخشی از این معلولیت ناشی از عدم ارائه آموزش قبل از ازدواج و مشاوره های ژنتیکی است که باید آموزشهای لازم توسط دستگاه های مسئول ارائه شود.
رزم حسینی با اشاره به اینکه نداشتن ساختمانی برای فعالیت کانون ناشنوایان از دغدغه های این کانون است افزود: تلاش می کنیم یا ساختمانی برای فعالیت کانون تهاتر شود و یا در هزینه ساخت ساختمانی جدید حمایتهای لازم انجام شود.
او تاکید کرد: تلاش می کنیم در حد بضاعت از ظرفیت همه دستگاه ها برای حمایت از جامعه ناشنوایان استفاده می کنیم.
دغدغه های جامعه ناشنوایان
رئیس هیات مدیره کانون ناشنوایان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: گروه ناشنوایان در بین جامعه معلولان مظلوم واقع شده اند و حتی قانون حمایت از ناشنوایان در جامعه اجرا نمی شود و برخی مدیران و نهادها از آن بی اطلاع هستند.
معصومه ترابی مقدم افزود: اشتغال از مهمترین مشکلات ناشنوایان است ولی قانونِ سهم سه درصدی ناشنوایان و معلولان از سهمیه استخدام دستگاه های اجرایی اجرا نمی شود.
وی ادامه داد: موضوع مناسب سازی شهر برای معلولان در دستگاه ها به صورت جزیره ای پیگیری می شود درحالی که برای به نتیجه رسیدن مناسب سازی باید دستگاه های مرتبط با یکدیگر هماهنگ باشند.
رئیس هیات مدیره کانون ناشنوایان خراسان رضوی گفت: اقدامات حمایتی از ناشنوایان ضروری است مثلا در تهران هزینه "من کارت" برای حمل و نقل عمومی از ناشنوایان دریافت نمی شود اما در مشهد باید ناشنوایان هزینه "من کارت" را نیز بپردازند.
ترابی مقدم افزود: سامانه اعزام مترجم ویژه ناشنوایان از حدود ۲.۵ سال قبل در خراسان رضوی به عنوان تنها استان در کشور فعال است اما باید اعتباری به صورت مستقل به این بحث اختصاص یابد.
وی ادامه داد: افراد می توانند در هر ساعت از شبانه روز با اساتفاده از سامانه پیامکی به شماره "۰۹۰۲۸۷۷۷۸۵۵" برای ناشنوایان درخواست اعزام مترجم داشته باشند.
رئیس هیات مدیره کانون ناشنوایان خراسان رضوی گفت: ۱۶ مترجم زبان اشاره ای ویژه ناشنوایان در کانون داریم اما در برنامه های مختلف نظیر صدا و سیما از این ظرفیت استفاده نمی شود.
ترابی مقدم افزود: دریافت هزینه تحصیل در دانشگاه به رغم این که طبق قانون، تحصیل برای ناشنوایان رایگان است، دریافت هزینه پارک حاشیه ای الیت و مشکلات فراوان در دریافت مستمری ها از جمله مشکلات مطرح شده توسط اعضای کانون ناشنوایان در این نشست بود.
هم اکنون ۱۱۸ هزار معلول در بهزیستی استان خراسان رضوی پرونده دارند و افراد دارای معلولیت ناشنوایی ۱۴ درصد و بیشتر جزء معلولان زیرپوشش این اداره قرار می گیرند.
۷۵۰۵/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی