چرا ترامپ به ایران حمله نمی‌کند؟


چرا ترامپ به ایران حمله نمی‌کند؟
مشاور وزیر دفاع پیشین آمریکا در یادداشتی دلایل عدم حمله آمریکا به ایران در شرایط بحرانی منطقه را شرح داده و این دلایل را در وقایع مشابه تاریخی جست وجو کرده است.

از زمان روی کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام، تنش‌ها میان ایران و آمریکا به اوج رسیده است. حلقه امنیتی نزدیک به ترامپ که شامل جان بولتون مشاور امنیت ملی اوست بار‌ها ایران را تهدید به بمباران کرده‌اند. واشنگتن بار‌ها از وجود گزینه نظامی روی میز علیه ایران صحبت کرده اما سوال اینجاست که چه چیزی مانع از حمله ترامپ به ایران شده است؟

نشنال اینترست در یادداشتی به قلم لورنس کورب مشاور وزیر دفاع آمریکا بین سال‌های ۱۹۸۱-۱۹۸۵ گفته ترامپ باید به نحوه واکنش‌های رونالد ریگان و باراک اوباما در خاورمیانه نگاه کند و استراتژی آن‌ها درباره ایران را الگو قرار دهد. کورب به تصمیم ترامپ برای عدم بمباران ایران بعد از سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک توسط سپاه اشاره کرده و نوشته بعد از این تصمیم بسیاری از منتقدان محافظه کار ترامپ او را متهم کردند که مسیر باراک اوباما را به جای رونالد ریگان در پیش گرفته است.

به گزارش رویداد۲۴ تام کوتن، لیز چنی و آدام کینزینگر سناتور‌های جمهوری خواه تصمیم ترامپ برای عدم حمله هوایی به ایران را مشابه تصمیم اوباما برای عدم حمله به سوریه بعید خواندند. نظر این‌ها این است که ریگان در آپریل ۱۹۸۸ و دو روز بعد از اینکه مین‌هایی که ایران جای‌گذاری کرده بود، به ناو یو اس اس روبرتز آسیب رسانده و سربازان آمریکایی در اثر این حاثه زخمی شدند به ایران حمله کرد.

اما به گفته نویسنده منتقدان ترامپ برای هر دوی این وقایع تاریخی چه در زمان اوباما و چه در زمان ریگان دچار بدفهمی شده‌اند. در واقع ترامپ باید در بحران‌های اخیر با ایران از این حوادث درس عبرت بگیرد و بداند هر یک از اسلاف او در برابر ایران در شرایط مشابه چه کار می‌کردند.

در گزارش نشنال اینترست آمده است اوباما قبل از حمله سال ۲۰۱۳ به بشار اسد به اتهام استفاده از سلاح شیمیایی از کنگره خواست تا قانونی دال بر مجوز اقدام نظامی صادر کنند چرا که هر حمله‌ای از سوی آمریکا در خاورمیانه به چنین مجوزی نیاز دارد. زمانی که کنگره از اعطای مجوز سر باز زد، اوباما سعی کرد با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه وارد مذاکره شود و اسد را مجبور کند سلاح‌های شیمیایی را کنار بگذارد.

با اینکه این ابتکار عمل روسی-آمریکایی که به تایید سازمان ملل نیز رسیده بود همه سلاح‌های اسد را از بین نبرد، اما بسیاری از انبار‌های آن‌ها را خالی کرد و این مقدار بسیار بیشتر از حمله هوایی واحد به سوریه بود. یعنی کاری که ترامپ تنها چند روز بعد از رسیدن به قدرت انجام داد.

اقدام ریگان در حمله به ایران نیز صدمه‌ای به مردم ایران یا سرزمین این کشور نزد بلکه ۵ کشتی ایرانی شامل سه قایق، یک ناوچه و یک قایق پرسرعت مسلح را غرق کرد. نگاه صرف به حمله آپریل ۱۹۸۸ مانع از درک سه شاخصه‌ای که در ارتباط با منطقه در دهه ۱۹۸۰ باید مد نظر قرار بگیرد خواهد شد.

به گزارش رویداد۲۴ تقریبا سه ماه بعد از حمله ماه آپریل، ناو یو اس اس وینسنس آمریکا به اشتباه هواپیمای مسافربری ایران ایر را با ۲۹۰ مسافر مورد حمله قرار داد. ریگان این حمله را یک تراژدی خواند و گفت: برای جان‌هایی که از میان رفته متاسف است، اما در رفتاری عجیب از اقدام ناو آمریکایی دفاع کرد.

نکته دیگر اینکه ایرانی‌ها با این حمله در برابر عراق تضعیف شدند، اما اقدام متقابل نظامی علیه آمریکا نکردند در حالی که معتقد بوده و هستند که این حمله عمدی انجام شده بود.

تقریبا یک سال قبل از اینکه ناو یو اس اس روبرتز آمریکا هدف مین‌های ایرانی قرار بگیرد و سربازان آمریکایی زخمی شوند؛ یک هواپیمای عراقی به ناو یو اس اس استارک حمله کرده بود. این حمله به کشته شدن ۳۷ سرباز آمریکا و زخمی شدن ۲۱ تن منجر شد. عراقی‌ها از این حادثه عذرخواهی کردند. دولت ریگان اقدامی علیه رژیم صدام حسین نکرد چرا که آمریکا از صدام در برابر ایران حمایت می‌کرد، حمایت آمریکا در حالی بود که صدام از سلاح شیمیایی استفاده می‌کرد.

از همه این‌ها مهمتر، ۵ سال قبل از اینکه نام یو اس اس روبرتز مورد حمله مین‌های ایرانی قرار بگیرد، در اکتبر ۱۹۸۳ حمله‌ای مرگبار علیه سفارت آمریکا در بیروت صورت گرفته بود که به کشته شدن ۲۲۰ دریاسالار، ۱۸ ملوان و ۸ سرباز منجر شد. این حادثه بیشترین کشته‌ها از دریانوردان آمریکایی در یک روز را رقم زد و بزرگترین حمله علیه نیرو‌های مسلح آمریکایی بعد از جنگ ویتنام در سال ۱۹۶۸ بود. بسیاری از مشاوران جنگ طلب ریگان خواستار اقدامی متقابل علیه ایران بودند چرا که معتقد بودند ایران پشت پرده این حملات است. اما در نهایت ریگان نیرو‌های آمریکایی را عقب نشاند.

به گفته کورب، امروز نیز بسیاری می‌پرسند چرا ترامپ به سرزمین ایران حمله نمی‌کند، اما باید بدانیم که او تصمیم درستی اتخاذ کرده حتی اگر این تصمیم اتفاقی گرفته شده باشد. برخی افراد از ترامپ بابت اینکه نمی‌تواند موقعیت‌ها را نظر ریگان و اوباما مدیریت کند انتقاد می‌کنند.

ترامپ، اما به خوبی از گذشته درس گرفته است. در واقع او باید با پوتین کار کند و مذاکرات محرمانه‌ای با ایران از سر بگیرد و ایران را به میز مذاکره برگرداند و به طور استراتژیک نیرو‌های آمریکایی را به منطقه اعزام کند تا جلوی هرگونه اتفاق تراژیک در این وضعیت گرفته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 29 اسفند را بخوانید / فیلم