نخست وزیر سابق قطر : ریاض توان تامین امنیت خود را ندارد


نخست وزیر سابق قطر : ریاض توان تامین امنیت خود را ندارد

همشهری آنلاین: حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر با طعنه به موافقت ریاض برای اعزام 500 نظامی آمریکایی به این کشور، نوشت که گمان می‌کردیم کشورهای بزرگ منطقه می‌توانند امنیت خلیج فارس و آبراه‌های آن را تامین کنند اما ظاهرا آنها در انجام این امر ناتوان هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمد بن جاسم که در یک رشته توئیت به خبر موافقت عربستان برای اعزام نیروهای آمریکایی به این کشور واکنش نشان داد، افزود که وقتی متوجه شدیم کشورهای بزرگ منطقه تامین امنیت آبراه خلیج فارس را به دیگر کشورهای بزرگ سپرده اند غافلگیر شدیم. البته من اعتراضی به این موضوع ندارم. این یکحقیقت است و این کشورها به استقرار مجدد نیروهای امریکایی روی آورده اند.

نخست وزیر سابق قطر گفت: نکته ای که عجیب به نظر می رسد این است که این کشورها قطر را به خاطر وجود پایگاه های نظامی آمریکا و ترکیه در خاک خود به تمسخر می گرفتند و مدعی بودند که ما نمی توانیم امنیت خود را تامین کنیم، حال باید از آنها پرسید که دلیل موجه شما برای این گردش سریع در مواضعتان چیست؟

عربستان، امارات، بحرین و مصر ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را به روی دوحه بستند. این کشورها ۱۳ شرط برای ازسرگیری روابط با قطر اعلام کردند که قطع روابط با ترکیه و جمع شدن پایگاه نظامی این کشور بخشی از این شروط بود اما دولت قطر این شرط ها را در تضاد با حق حاکمیت خود دانسته و از تن دادن به آن خودداری کرده است.

نخست وزیر سابق قطر که همچنان در تصمیم گیری های خاندان حاکم تاثیر گذار است، در توئیت دیگری افزود: سوال هایی وجود دارد که این کشورها باید حداقل به ملت های خود توضیح دهند. آنها همچنین باید دلیل ادامه دار شدن جنگ در یمن را توضیح دهند. آنها وعده داده بودند که در چند هفته وارد صنعا شوند اما امروز حرف از راه حل سیاسی می زنند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) شنبه گذشته گزارش داد که شاه سعودی با اعزام نیروهای اضافی آمریکا به پایگاه امیر سلطان در نزدیکی ریاض موافقت کرده است.

اعلام آمادگی عربستان برای میزبانی از نظامیان واشنگتن، پس از تصمیم آمریکا برای اعزام ۵۰۰ نظامی جدید به این پایگاه هوایی صورت می‌ گیرد.

آمریکا ماه گذشته نیز اعلام کرد که یکهزار نیروی دیگر به خاورمیانه اعزام می‌کند، اما محل اعزام آنها را اعلام نکرد.

اعزام نظامیان جدید آمریکا به عربستان به معنای بازگشت آنان به سعودی پس از ۱۶ سال است.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا ماه می گذشته اعلام کرد که فروش سلاح به متحدان واشنگتن در خاورمیانه را تسریع می‌کند. به گفته پمپئو، این معامله‌های تسلیحاتی ۸.۱ میلیارد دلار ارزش دارد.

وی گفته بود که با استناد به قوانین اضطراری مربوط به فروش سلاح، ۲۲ قرارداد تسلیحاتی با عربستان، امارات و اردن را تأیید کرده است؛ اما مجلس نمایندگان آمریکا به ممنوعیت فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان و امارات رأی داد.

کد خبر 449045

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...