پرده‌ها را کنار بزنیم


پرده‌ها را کنار بزنیم

ارومیه- ایرنا- کاش پرده‌های مصرف بی‌رویه برق و خانه‌هایمان را یکجا کنار بزنیم و اجازه دهیم تا نور خورشید فضای زندگی و کارمان را روشن کند؛ شاید اگر بدانیم که استفاده از نور طبیعی باعث شادی فزونتر می‌شود، با انگیزه بیشتری از نور طبیعی استقبال خواهیم کرد.

ضرورت کنار زدن این پرده‌ها در این روزها که گرمای هوا زندگی را به تعرق واداشته، بیشتر احساس می‌شود اما این سرآغاز کار است و احترام به همنوعان از طریق استفاده از دور کُند کولرهای آبی و تنظیم کولرهای گازی روی درجه ۲۴، فرهنگ غنی ما را نشان خواهد داد.
برخی‌ها نیز با حساسیت بالا مصرف غیرضروری برق را در محل زندگی و کار، کنار می‌گذارند یا آن را به ساعت‌های پایانی شب یا ابتدای روز منتقل کرده و لامپ‌های اضافی را خاموش می‌کنند تا نشان دهند افراد مشارکت‌پذیری هستند.
اما برخی‌ها همچنان از راهکارهایی که در چهار ساعت از طول روز موسوم به ساعات پیک مصرف (۱۲ تا ۱۶) می‌تواند از قطعی برق جلوگیری کند، بی‌خبر هستند.
آری مصرف برق کشور، روز گذشته /دوشنبه،۳۱ تیرماه/ در حالی حدود یک هزار و ۲۰۰ مگاوات نسبت به روز قبل از آن افزایش داشت که روند صعودی مصرف در روزهای آینده می‌تواند به قطعی برق منجر شود.
مصرف برق طی دیروز و امروز در استان کوهستانی آذربایجان‌غربی که خنک‌تر از استان‌های دیگر است نیز روند افزایشی داشت و تداوم آن برخی از مسئولان را به فکر فرو برده است؛ اما به راستی چرا این مشکل همه ساله در روزهای معدودی از فصل گرما تکرار می‌شود؟
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی معتقد است که سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه جدید تنها برای تامین برق چند روز معدود سال، منطقی نیست.
«اکبر حسن‌بکلو» با اشاره به اینکه مشترکان برق می‌توانند با راهکارهای بسیار ساده پیک مصرف را طی این روزها کاهش دهند، افزود: روند افزایشی دمای هوا ادامه دارد و مردم باید توصیه‌ها را جدی بگیرند.
به گفته وی از جمله راهکارهای ساده جهت گذر از پیک مصرف تابستانی می‌توان به بهره‌گیری از نور طبیعی روز، استفاده از دور کُند کولرهای آبی و درجه ۲۴ کولرهای گازی اشاره کرد.
وی اضافه کرد: حذف مصارف برقی غیرضروری ادارات و موسسه‌های عمومی غیردولتی از ساعت ۱۲ تا پایان وقت اداری، حذف روشنایی غیرضروری، استفاده نکردن از برق در ساعت‌های پیک توسط مشترکان کشاورزی و استفاده از لوازم برقی پرمصرف در ساعت‌های پایانی شب یا ابتدای روز از جمله راهکارهای دیگر برای عبور از این موج گرما بدون قطعی برق است.
تعویض لامپ‌ها و جایگزین کردن لامپ‌های کم مصرف، حساسیت نسبت به روشن بودن چراغ‌های غیرضروری، جایگزین کردن وسایل برقی کم‌مصرف به جای وسایل برقی قدیمی و پرمصرف و کاهش وابستگی به لوزام برقی، عایق‌کاری خانه‌ها و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در طول سال می‌تواند به کاهش مصرف برق خانواده‌ها کمک کند.

درآمد حاصل از صرفه‌جویی برق استانی توزیع می‌شود
وزارت نیرو و دستگاه‌های تابعه به منظور مدیریت مصرف برق راهکارهایی ارایه می دهند و تشویق‌ها و تنبیه‌هایی برای مشترکان کم مصرف و پرمصرف درنظر می‌گیرد.
براساس طرح‌های تشویقی وزارت نیرو، هر مشترک خانگی که به میزان ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق داشته باشد، ۲۰ تا ۳۰ درصد از مبلغ صورتحسابش کاسته خواهد شد.
وزیر نیرو اوایل تیرماه امسال در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر میزان مصرف برق در هر استان پایین‌تر از اوج بار تعیین شده برای آن استان باشد، این میزان صرفه‌جویی شده صادر خواهد شد و درآمد حاصل از آن به توسعه صنعت برق آن استان اختصاص خواهد یافت.
رضا اردکانیان افزود: امسال برای نخستین‌بار در کشور میزان مصرف هر استان در زمان اوج مصرف به تفکیک مشخص شد که در سال‌های قبل به چه میزان بوده است و بر این اساس برای هر استان یک درصد قابل قبول در افزایش میزان مصرف در زمان پیک مصرف در نظر گرفته شد.
اردکانیان از همه مشترکان در بخش‌های خانگی، صنعتی و اداری درخواست کرد مدیریت لازم را بر مصارف خود اعمال کنند تا بتوان تابستان را خوب مدیریت کرد.
عضو هیأت دولت با بیان اینکه این روزها مصرف برق روندی افزایشی یافته است، اظهار داشت: هم همکاران صنعت برق و هم دستگاه‌های اجرایی در تلاش هستند تا بتوان تابستان امسال را در آسایش سپری کرد.
پس بیایید برق کمتری مصرف کنیم تا گام مثبتی برای کاهش آلودگی محیط زیست، جلوگیری از گرم‌شدن زمین و پایین‌آوردن هزینه‌های مصرف انرژی برداریم.
۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


علت اصلی خود زشت پنداری چیست؟