تماشای سوسمار باغی هندی در ایران تنها در سیستان و بلوچستان


تماشای سوسمار باغی هندی در ایران تنها در سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- سوسمار باغی هندی از گونه‌های جانوری زیباست که زیستگاه آن در ایران تنها استان سیستان و بلوچستان است و علاقه‌مندان طبیعت و حیات وحش می‌توانند این گونه جانوری را در اطراف رودخانه‌های نهنگ و سرباز تماشا کنند.

به گزارش ایرنا اگرچه محیط زیست مهم‌ترین مولفه زیست انسان‌ها محسوب می‌شود اما تاکنون ارزش واقعی و مساعدت‌های آن به درستی مشخص نشده، به نحوی که یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی دولت‌ها، بحران‌های زیست محیطی است.

دولت‌ها تلاش می کنند تا با اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های مختلف مبتنی بر نتایج حاصل از پیمایش‌های میدانی، بر مشکلات زیست محیطی فائق آیند و یا این که آثار منفی کارکردهای انسان بر محیط زیست را کاهش دهند.

محیط زیست به همه محیط‌هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد گفته می‌شود و مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند محیط زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند.

جهان زنده زنجیره حیاتی باور نکردنی‌ است که نابودی حتی یک حلقه آن بر دیگر موارد تاثیر می گذارد.

جانوران محتاج گیاهان هستند که قادرند انرژی خورشیدی را به غذا تبدیل کنند، گیاهان برای انتقال دانه‌های گرده و بارور کردن آنها محتاج جانوران هستند و بقای جانوران منوط است به بقای طعمه‌هایشان.

در این میان محیط زیست سیستان و بلوچستان زیبایی ها و شگفتی های خاص خود را دارد که باعث جذب گردشگران بیشماری به این منطقه و بازدید از این گونه‌های زیبا می شود.

سوسمار باغی هندی یکی از جذابیت هایی است که در استان سیستان و بلوچستان زیست می کند.

تماشای سوسمار باغی هندی در ایران تنها در سیستان و بلوچستان

ویژگی های ظاهری سوسمار باغی هندی

این گونه جانوری دارای سطح پشتی بدن به رنگ ماسه ای، زیتونی متمایل به قهوه ای یا طوسی است.

معمولا یکسری خطوط متقاطع و نوارهای جانبی روشن در این حیوان به چشم می خورد که در گونه نابالغ بیشتر دیده می شود.

سر و شانه در نرها به رنگ قرمز روشن یا نارنجی، گلو و سینه به رنگ قرمز به همراه خال های سیاه و سطح شکمی سفید با نقوش تیره رنگ است.

جهت پولک های پهلویی بدن به سمت بالا و عقب است و یک ردیف پولک نوک تیز، تاج مشخصی را بر سطح پشتی بدن (حداقل در ناحیه گردن) به وجود آورده است.

هیچ چین پوستی و یا زواید خار مانندی در ناحیه شانه ها دیده نمی شود و ۲ پولک خار مانند در بالای سوراخ گوش قابل مشاهده است و ۳۵ تا ۵۲ عدد پولک بدن را محاط می کند.

طول پوزه تا مخرج ۱۴۰ و دم ۳۵۰ میلی‌متر است.

تماشای سوسمار باغی هندی در ایران تنها در سیستان و بلوچستان

پراکنش سوسمار باغی هندی

سوسمار باغی هندی در کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، نپال، بوتان، هند، سریلانکا، بنگلادش، برمه، تایلند، مالزی، ویتنام، کامبوج، چین، اندونزی، سنگاپور، عمان و برونه‌ای دیده می شود.

زادآوری

این گونه تخم گذار است و معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ تخم می گذارد.

تماشای سوسمار باغی هندی در ایران تنها در سیستان و بلوچستان

عادات و رفتار سوسمار باغی هندی

سوسمار بسیار خجالتی است، روز فعال است و شب هنگام در لابه لای بوته ها یا شاخه های درختان در ارتفاع یک تا ۹ متری از سطح زمین استراحت می کند و گاه در هنگام احساس خطر به داخل آب شیرجه می زند.

نزدیکی رودخانه نهنگ سراوان محل زیست اینگونه در سیستان و بلوچستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطالعه در خصوص این گونه جانوری هنوز انجام نشده است.

وحید پورمردان گفت: سوسمار باغی هندی در نزدیکی رودخانه نهنگ سراوان زیست می کند اما گزارشاتی مبنی بر مشاهده این گونه در شهرستان سرباز نیز وجود دارد.

وی افزود: مناطق پراکنش سوسمار باغی هندی در سیستان و بلوچستان «سراوان، سرباز و جالق» است.

9923**6081

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس