تفکری جدید برای اقتصاد جدید


آموزش «ارزش‌محور» ارائه می‌دهیم و دانشجویان می‌توانند وضعیت آموزشی ما را به چالش کشیده و به فراتر از خودشان فکر کنند. این ویژگی‌ها، تعهد ما را به منافع اجتماعی نشان می‌دهد که در تاریخچه 150 ساله فعالیت ما دیده شده است.

تفکری جدید برای اقتصاد جدید
مدرسه کسب‌وکار هاس برکلی یو‌سی (UC Berkeley’s Haas School of Business) با قرار گرفتن در قلب مرکز نوآوری جهان (کالیفرنیا) به دنبال آن است تا یادگیری مادام‌العمر را برای مدیران و رهبران کسب‌وکار به ارمغان آورد. به عبارت دیگر، این مدرسه کسب‌وکار به دنبال ایجاد «تفکری جدید برای اقتصاد جدید» است.
فرهنگ تعالی، تخصص اعضای هیات و درک عالی از نیاز‌های شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی این موسسه باعث شده تا کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی به‌صورت انعطاف‌پذیر (و براساس نیازها) طراحی شوند و شرکت‌های دانش‌آموخته در آن بتوانند از رقبای خود پیشی بگیرند. ما برای آنکه بتوانیم اطلاعات بیشتری در مورد برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی مدرسه کسب‌وکار هاس برکلی به دست آوریم، به گفتگو با لورا تایسون، رئیس موقت (سرپرست) دانشکده نشستیم.

«فرهنگ تعالی»؛ تفکری جدید برای اقتصاد جدید
روز بخیر رئیس تایسون! ممنون که زمانی برای گفتگو به ما اختصاص دادید. اجازه دهید مصاحبه را با نگاهی به برنامه‌های روزمره یک رهبر دانشگاهی مانند شما آغاز کنیم.

دو وظیفه اصلی یک رئیس دانشکده، سیاست‌گذاری و جمع‌آوری کمک‌های مالی است. با این حال، بعید می‌دانم که یک روز عادی یا برنامه متداول برای یک رئیس دانشکده یا رهبر دانشگاهی وجود داشته باشد. کار ما بسیار پویا است و هر روز، با روز دیگر تفاوت دارد.
مدارس کسب‌وکار با طیف گسترده‌ای از ذی‌نفعان طرف هستند. دانشجویان به اینجا می‌آیند تا یادگیری و حرکت در مسیر‌های شغلی موفقیت‌آمیز خود را شروع کنند. اعضای هیات علمی به آموزش و هدایت پژوهش‌ها می‌پردازند و گاهی به مشورت با فعالان کسب‌وکار‌ها و ارائه مشاوره به آن‌ها اقدام می‌کنند. فارغ‌التحصیلان، برای یادگیری مادام‌العمر، حمایت شغلی و ایجاد شبکه کاری، به‌طور دائم به دانشکده مراجعه می‌کنند.
کارفرمایان به دنبال یافتن افراد بااستعداد برای سازمان‌های خود، از ما پرس‌وجو می‌کنند. فعالان کسب‌وکار هم از طریق آموزش‌های اجرایی به دنبال ادامه تحصیلات و بهبود مهارت‌های رهبری خود هستند. هر کدام از این گروه‌ها تقاضای متفاوتی از مدارس کسب‌وکار و رهبران آن‌ها دارند. نتیجه آن می‌شود که کار و مسوولیت‌های یک رئیس دانشکده، بسیار متنوع و متغیر است.

به‌عنوان رئیس مدرسه کسب‌وکار هاس، چه چیزی بیش از همه شما را به وجد می‌آورد یا چه مساله‌ای در حال و آینده مدرسه، شما را به فعالیت بیشتر تشویق می‌کند؟
من نسبت به فعالیت‌های قابل توجه خودمان در حوزه آموزش مدیران اجرایی، هیجان‌زده هستم. ۲۰ سال پیش که من رئیس دانشکده بودم، دوره آموزش مدیران اجرایی، بسیار کوچک بود و شرکت‌کنندگان محدودی در آن حضور پیدا می‌کردند. وضعیت اعضای هیات علمی هم چندان تفاوتی نداشت.
امروزه این دوره آموزشی بسیار قدرتمندتر ادامه پیدا می‌کند و شامل واحد‌های درسی از بلاک‌چین تا هوش مصنوعی هم می‌شود. اعضای هیات علمی نیز مشارکت بیشتری در آموزش و پژوهش‌ها دارند. همچنین از این خوشحالم که برخی از دوره‌های آموزشی شروع شده در دوره ریاست من، اکنون از بهترین دوره‌های آموزشی جهان است.
از این موضوع هم راضی هستم که مدرسه کسب‌وکار ما، دوره‌های آموزشی و قالب‌های آموزشی مختلفی برای شرکت‌کنندگان ارائه می‌کند و آن‌ها به روش‌های گوناگونی می‌توانند مدرک تحصیلات تکمیلی خود را در رشته مدیریت اجرایی (MBA) کسب کنند.
ارتباط مدرسه کسب‌وکار هاس برکلی با سایر دانشکده‌ها و واحد‌های دانشگاه برکلی هم افزایش یافته و دانشجویان می‌توانند با استفاده از امکانات و توانمندی‌های گسترده برای تامین نیاز‌ها و علایق خود، مسیر شغلی‌شان را غنی کنند.

در نهایت، این موضوع الهام‌بخش من شده که تعداد روزافزونی از دانشجویان به دنبال آن هستند که در ابتدای مسیرشغلی خود، اثری مثبت بر اجتماع بگذارند. برخی از آن‌ها کسب‌وکار‌های اجتماعی به راه انداخته‌اند و برخی سرمایه‌گذاری‌های پایدار انجام می‌دهند.
برخی دیگر از آن‌ها نیز به شرکت‌های هیجان انگیز می‌روند تا با نوآوری‌ها، عملیات‌های اجرایی کسب‌وکار‌ها را تغییر دهند. من مسوولیت نظارت بر دوره‌های آموزشی، فعالیت‌ها و پژوهش‌ها را بر عهده دارم تا دانشجویان به خوبی بتوانند در چنین مسیر‌هایی موفق شوند.
آموزش «ارزش‌محور» ارائه می‌دهیم و دانشجویان می‌توانند وضعیت آموزشی ما را به چالش کشیده و به فراتر از خودشان فکر کنند. این ویژگی‌ها، تعهد ما را به منافع اجتماعی نشان می‌دهد که در تاریخچه ۱۵۰ ساله فعالیت ما دیده شده است.

با توجه به آنکه مسوولیت‌های مختلفی در مدرسه کسب‌وکار هاس داشته‌اید، می‌توانید مهم‌ترین تغییری را که در کسب‌وکار‌ها شاهد بوده‌اید، برای ما توضیح دهید؟ بزرگ‌ترین اتفاق بعدی در کسب‌وکار یا آموزش‌های رهبری چه خواهد بود؟
تنوع و شمول، در زمره مهم‌ترین موضوعات در کسب‌وکار و همچنین آموزش‌های مدیریتی امروز است. هنوز هم جامعه باید برای ارائه فرصت‌های مساوی به افراد خود در حوزه‌های مختلف تلاش کند و آموزش یکی از آن‌ها است. مدرسه کسب‌وکار هاس هم با تنوع‌بخشی به دوره‌های آموزشی و شرایط فعالیت خود، تلاش کرده تا پذیرای طیف گسترده‌تری از دانشجویان و اعضای هیات علمی باشد.
رسیدن به این هدف، کار ساده‌ای نبوده، اما انجام آن ضروری است. مدیران در دوران فعالیت خود با مشکلات دشواری مربوط به نژادها، قومیت‌ها و جنسیت مواجه می‌شوند و برای آمادگی بیشتر باید در دوران تحصیل خود با این تنوع اجتماعی و فکری مواجه شوند.
ما همچنین در ابتدای دوره‌های آموزشی، با یک‌یک شرکت‌کنندگان به گفتگو می‌پردازیم تا از اهداف، نیاز‌ها و همچنین سوابق آن‌ها آگاه شده و با توجه به آن‌ها آموزش‌ها و پژوهش‌هایشان را طرح‌ریزی کنیم. با این وجود، همه آن‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند تا از تفاوت نگرش‌ها و ویژگی‌های صنایع مختلفی که در آن فعال هستند آگاه شوند.

در بازار‌های سیال و به سرعت در حال تغییر کنونی هم لازم است که کسب‌وکار‌ها پیشگام روند‌های جهانی قرار گرفته و بتوانند تحولات آینده را پیش‌بینی کنند. در پاسخ به این نیاز، مدرسه کسب‌وکار هاس‌برکلی به‌طور دائم در حال ارائه دوره‌های آموزشی جدید و متنوعی است که ذی‌نفعان ما را برای بقا در جهان تغییرات و تحولات، توانمند سازد.
برخی از موضوعاتی که هم‌اکنون در برنامه‌های آموزشی گنجانده می‌شوند، براساس این نگرش طراحی شده‌اند؛ موضوعاتی مانند تخریب [یا تحول ناشی از]فناوری، نوآوری باز، بلاک‌چین [یا زنجیره بلوکی]، هوش مصنوعی و علم تجزیه و تحلیل داده‌ها برای کارآفرین‌ها.

با پیشرفت جهان و کسب‌وکارها، حوزه رهبری چالشی‌تر از همیشه شده است. به نظر شما، رهبران کسب‌وکار‌ها باید چه ویژگی‌های مهمی داشته باشند تا بتوانند فعالیت‌های کسب‌وکار خود را با موفقیت به سمت آینده پیش ببرند؟
رهبران کسب‌وکار، علاوه بر درک صنعت و کسب‌وکار‌ها باید توانایی‌های اجتماعی بالایی هم داشته باشند و به خوبی از توانمندی‌ها و نگرش‌های کارکنان خود بهره ببرند. رهبران به‌طور معمول داستان‌گو‌هایی فوق‌العاده هستند و می‌توانند با الهام‌بخشی افراد، آن‌ها را به سمت چشم‌انداز‌های مشترک پیش ببرند.
آن‌ها همچنین شنونده‌هایی عالی هستند. آن‌ها به سخنان کارکنان، شرکا و سایر رهبران بازار گوش می‌دهند تا بتوانند چشم‌انداز‌ها و نگرش‌های خود را به خوبی ترسیم کنند. یکی از استادان مدرسه کسب‌وکار ما به نام جنیفر چتمن، ۶ سبک رهبری را نام می‌برد: سرکوب‌گر، مقتدر، رابطه‌ای، دموکراتیک، مسیرساز و راهنما. رهبران موثر باید بتوانند در شرایط و سناریو‌های مختلفی که برایشان پیش می‌آید، از انواع مختلف این سبک‌های رهبری استفاده کنند.
به نظر من، شیوه تعادل‌بخشی و استفاده موثر از این سبک‌های مختلف در شرایط مختلف، تعیین‌کننده موفقیت رهبر سازمانی در مسیر پیش‌روی او است.

یکی از روند‌هایی که در حال حاضر مشاهده می‌شود، توانمندسازی زنان برای بر عهده گرفتن نقش‌های رهبری در صنایع مختلف است. شما به‌عنوان یک رهبر زن، چه نظری در مورد اقدامات موفقیت‌آمیز در این مسیر دارید؟
فرصت‌های بسیاری وجود دارد تا بتوان دیگران را برای عملی کردن رویا‌ها و زندگی براساس بالاترین توانمندی‌هایشان آماده کرد. من بیشتر دوران کار خود را به پژوهش و آموزش دیگران برای ایجاد تغییر اختصاص داده‌ام و در همین حال، به نهاد‌های دولتی هم مشاوره داده‌ام.
ما برای زنان هم فرصت‌های رشد و بروز توانمندی‌هایشان را فراهم می‌کنیم و هم در دوره‌های آموزشی خود به مساله برابری جنسیتی می‌پردازیم. یکی از استادان ما به نام لورا کری، با پژوهش‌های خود روی تفاوت‌های جنسیتی در مذاکرات و سبک‌های رهبری، پیشگام پژوهش‌های این زمینه بوده است.

شما سابقه‌ای طولانی در زمینه ایجاد تغییرات اجتماعی مثبت داشته‌اید. به نظر شما چگونه می‌توانیم به آینده‌ای پایدار و جامعه‌ای برای همه برسیم؟
اثرات اجتماعی با تصمیمات کوچک روزانه ما شروع می‌شود. همان‌طور که پیش از این گفتم، ما در آموزش‌های خود، مساله فرهنگ را بسیار پررنگ می‌بینیم و سعی می‌کنیم پویایی‌های جامعه را در دوره‌های آموزشی انعکاس دهیم. همچنین با رویکرد‌های ارزش‌محور، بر اهمیت ذی‌نفعان تاکید می‌کنیم تا کسب‌وکار‌ها بتوانند خود را بازتعریف کنند.

به‌عنوان سوال آخر، به این موضوع بپردازید که با توجه به مشغله‌های فراوان خود، چگونه می‌توانید یک سبک زندگی سالم داشته باشید؟ ایجاد تعادل بین کار و زندگی در چنین شرایطی، چگونه ممکن است؟
بسیار خوشبختم که عاشق کارم هستم. پیرامون من، پر از افراد و استادان خلاق و توانمند است و ما در کنار هم تلاش می‌کنیم تا آینده‌ای بهتر برای دانشجویان خود بسازیم.
من عاشق آن هستم که به مدرسه کسب‌وکار هاس برکلی کمک کنم تا براساس اصول رهبری خود، نسل آینده رهبران را تربیت کند؛ نسلی که رهبری ارزش‌محور را در دستور کار خود دارند و به جامعه بها می‌دهند. این هدف والا به من انرژی کافی می‌دهد تا هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه‌ای با تمام وجود فعالیت کنم و از فرسودگی و خستگی هم دور بمانم.
منبع: European Business Review
مترجم: مهدی نیکوئی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موفقیت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟