اعلام جرم دادستان بندرانزلی علیه رییس سازمان حفاظت محیط زیست


اعلام جرم دادستان بندرانزلی علیه رییس سازمان حفاظت محیط زیست

رشت- ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب بندر انزلی علیه عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اتهام تخریب محیط زیست به دلیل اجرای طرح «بایوجمی» در تالاب بین‌المللی انزلی اعلام جرم کرد.

به گزارش ایرنا، پناهگاه حیات وحش سرخانکل از مهمترین بخش‌های تالاب انزلی، محل اجرای پایلوت این پروژه بود که با توجه به بررسی‌های انجام شده و نظرات رسمی اساتید معتبر کشور و به استناد دستورالعمل نحوه نظارت و پیگیری حقوق عامه، با ورود سیدرحمن سیدزاده دادستان بندرانزلی دستور توقف اجرای آن به صورت موقت صادر و متعاقبا علیه خاطیان اعلام جرم شد.

دادستان بندرانزلی همچنین از قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، فرشید سهیلی مجری طرح بایوجمی در تالاب انزلی و عبدالرضا کرباسی ناظر طرح بایوجمی به اتهام تخریب محیط زیست، تضییع حقوق بیت المال و نشراکاذیب در خصوص این پروژه اعلام جرم کرد.

در دلایل و مستندات مربوط به این پرونده قید شده که احیای تالاب با روش زیست پالایی یا همان بایوجمی، برخلاف نام آن یک روش بی‌خطر نیست و استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم به همراه کلرید نقره نشان داده که به رغم ادعای مجری و موافقین، روشی پر خطر و نگران کننده است.

در این میان نبود شناخت کافی مجریان طرح از محیط تالاب و چرخه‌های جریانات آبی آن و سست بودن دیواره به اصطلاح ایزوله باعث شد تا پس از اولین بارندگی دیواره‌های محدوده پنجاه هکتاری سرخانکل فرو ریخته و هزاران لیتر از این ماده سمی وارد محیط تالاب انزلی شود.

همچنین در پرونده به این استناد شده که مقالات متعددی در مجلات معتبر علمی دنیا در ارتباط با نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم و کلرید نقره و احتمال بروز سرطان و انواع بیماریها منتشر شده است و همچنین نتایج تحقیقات دانشگاهی داخل کشور نیز نشان داده که بین استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم و بروز انواع بیماریها و سرطان ارتباط معناداری وجود دارد.

همچنین در مقاله‌ای که سال ٢٠١٩ منتشر شد، تاثیرات مخرب نانوذرات دی اکسید تیتانیوم بر اسپرم انسان و احتمال بروز اختلال در باروری بررسی و تایید شده است.

در جدیدترین تحقیقات صورت گرفته که توسط انتشارات معتبر Frontiers در ماه مه ٢٠١٩ (کمتر از ٢ ماه قبل) منتشر شده است ١۵ تن از محققان دانشگاه سیدنی در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که مواد افزودنی خوراکی «E171» ( کد خوراکی دی اکسید تیتانیوم) که معمولاً به عنوان عامل سفیدکننده در محصولاتی نظیر آدامس و مایونز استفاده می‌شوند می‌توانند منجر به بیماری التهاب روده و سرطان کلورکتال (راست روده) شوند.

بایوجمی پروژه زیست پالایی برای سرعت بخشیدن به فرایند طبیعی خود پالایی تالاب با استفاده از سه نوع ماده پلی ساکارید الکترولیت، الکترودهای فتوکاتالیست و نوعی کمپوست عنوان شده است.

اعتبار تخمینی ۱۰ ساله این طرح اگر پایلوت جواب دهد ۸۵۰ میلیارد تومان برای ۱۲ هزار هکتار است.

۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح تخصیص داده شده که سازمان حفاظت محیط زیست با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ۲۵ میلیارد تومان برای ۲۰۰ هکتار در چهار فاز ۵۰ هکتاری قرارداد بسته است.

تالاب انزلی بعنوان یکی از زیست بوم‌های ارزشمند جهان، زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان، مهار کننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین المللی رامسر به ثبت رسید.

علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می‌شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است.

فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است.

این معضلات تالاب انزلی را سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) قرار داد.

کارشناسان تاکید دارند برای نجات جان تالاب انزلی باید هرچه زودتر برای پیشگیری از ورود رسوبات با اجرای آبخیزداری، جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها با احداث تصفیه خانه، و مدیریت پسماند، رعایت حقابه تالاب، جلوگیری از ورود سموم و کود شیمیایی با اموزش و ترویج کشاورزی سالم و علمی فکر و اقدام شود.

6030

ReplyForw

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان