علت سفید شدن ابرو در سنین مختلف چیست؟ | دارو و درمان سفیدی ابروها


علت سفید شدن ابرو در سنین مختلف چیست؟ | دارو و درمان سفیدی ابروها سفید شدن ابرو در سنین مختلف این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی برخی مردم تبدیل شده‌ است و پدیدار شدن این سفیدی اعتماد به نفس آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همانگونه که سفید شدن موهای سر با روند افزایش […] نوشته علت سفید شدن ابرو در سنین مختلف چیست؟ | دارو و درمان سفیدی ابروها اولین...

علت سفید شدن ابرو در سنین مختلف چیست؟ | دارو و درمان سفیدی ابروها

سفید شدن ابرو در سنین مختلف این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی برخی مردم تبدیل شده‌ است و پدیدار شدن این سفیدی اعتماد به نفس آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همانگونه که سفید شدن موهای سر با روند افزایش سن و پیری امری طبیعی است، سفید شدن موهای ابرو نیز طبیعی است. این پدیده عموما از حدود ۳۰ تا ۳۵ سالگی شروع می‌شود و تا ۵۰ سالگی تقریبا نیمی از مردم، نیمی از موهایشان سفید است که البته عوامل بسیاری مثل ژنتیک در این بین اثرگذار است.

روند سفید شدن ابرو دیرتر از سفید شدن موهای سر اتفاق می‌افتد. اما گاهی قبل از سنین پیری و قبل از سفید شدن موهای سر تارهای سفید را در ابرو می‌بینید در این صورت باید به دنبال دلیلی به جز افزایش سن باشید.

علت سفید شدن ابرو در سنین مختلف چیست؟ | دارو و درمان سفیدی ابروها

رنگدانه های ابرو

مهم ترین عامل تعیین رنگ در بدن انسان ها، ملانین است که رنگ پوست و رنگ موی انسان ها و رنگ ابرو را مشخص می کند. علت اصلی سفیدی مو، کاهش سلول‌های رنگدانه‌ای به نام ملانوسیت و کاهش فعالیت آنزیمی به نام تیروزیناز (مسئول تولید رنگدانه مو) است.

به طور دقیق تر ائوملانین (Eumelanin) عامل تیرگی موها و فوملانین (Pheomelanin) عنصری است که منجر به سفیدی ابرو می شود. عوامل مختلفی میزان فوملانین و ائوملانین را تعیین کرده و در صورتی که مقدار فوملانین بیشتر شود موها سفید می شوند.

علل سفید شدن موهای ابرو

ژنتیک

در مورد سفید شدن ابرو ها بطور خاص اولین مساله ژنتیک است .در برخی خانواده ها با افزایش سن علاوه بر سفید شدن موهای سر موهای ابرو نیز سفید می‌شوند. سن این سفیدی بسته به ژنتیک بسیار متفاوت است. سفید شدن موها علاوه بر ژنتیک دلایل دیگری هم دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

کمبود مواد غذایی

کمبود مواد غذایی: کم‌خونی، کمبود ویتامین B12، کمبود مس و برخی ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های دیگر می‌تواند عامل سفیدی ابرو باشد. یکی از دلایل سفید شدن موها قبل از سنین پیری کمبود ویتامین د است. زیرا ویتامین د نه تنها برای استخوان و پوست ضروری است بلکه به متعادل سازی ملانین بدن و افزایش ائوملانین کمک می کند.

سفیدی مو اگر ناشی از کمبود مواد غذایی باشد، معمولا با جبران ماده مغذی تا حد زیادی قابل‌ برگشت است. بهتر است روزانه به مقدار کافی از سفیده تخم مرغ، نان سفید، پنیر، پیاز، خیار و بادام استفاده کنید. این مواد سرشار از بیوتین بوده و به شما کمک میکنند تا موهای تیره و زیبای خود را حفظ کنید.

بیماری‌ ها

– بیماری ژنتیکی آلبینیسم: در این بیماران فعالیت رنگدانه‌ها دچار اختلال است بنابراین موها، پوست و چشم‌ها رنگدانه ندارند و به رنگ بسیار روشن یا سفید دیده می‌شوند.

– آلوپسی آره‌آتا: در مبتلایان به بیماری خودایمنی آلوپسی آره‌آتا، ابتدا قسمتی از موهای بدن می‌ریزد و بعد از مدتی، دوباره رشد می‌کند ولی این موها دیگر سیاه نیستند.

– ویتیلیگو (لک و پیس): از علائم بیماری ویتیلیگو سفیدی زودرس مو در همان منطقه درگیر پوست است. برای رد بیماری ویتیلیگو، بهتر است از پوست ناحیه ابرو، نمونه‌ای گرفته ‌شود.

علت سفید شدن ابرو در سنین مختلف چیست؟ | دارو و درمان سفیدی ابروها

عوامل موثر در سفید شدن ابرو

سیگار کشیدن

یکی از بدترین عادات ممکن که برای پوست و مو ضررهای جبران ناپذیری دارد، سیگار کشیدن است. زیرا کشیدن سیگار رادیکال هایی را در بدن آزاد می کند و این رایکال ها منجر به تولید فوملانین شده و در نتیجه موهای سر و ابروها سفید می شود.

داروهای مختلف

در صورتی که از داروهایی استفاده می کنید که باعث تغییر در میزان هورمون های شما می شوند، باید انتظار سفید شدن پیش از موعد موهای خود را داشته باشید.

درمان سفیدی ابرو

در مواردی که علت مشخصی برای سفیدی موها پیدا شود با رفع علت درمان رخ می دهد مثلا جبران کمبود ریز مغذی ها با دارو. در موارد بی علت یا همان موارد ژنتیک متاسفانه درمان خیلی موفقیت آمیز نیست.

هر چند دادن ریز مغذی ها و توصیه به استفاده از گیاهان‌ پررنگ ممکن است انجام شود ولی اثر ثابت شده ای ندارد. در موارد اینچنین رنگ کردن ابروها بعنوان تنها گزینه موجود می تواند اضطراب و ناراحتی فرد را کاهش دهد.

تاکنون دارویی برای درمان سفیدی مو ساخته نشده ولی احتمال جلوگیری از سفیدی مو و حتی درمان آن از طریق ژن‌درمانی در آینده وجود دارد.

• بعضی از بیماران درباره پیوند موهای سیاه به منطقه‌ای که موهای سفید در آن رشد کرده سوال می‌کنند. پیوند موهای سر به ابرو روش مناسبی نیست چون ماهیت ریشه مو در این دو قسمت متفاوت است.

• برخی تصور می‌کنند اگر موی سفیدی با موچین خارج شود، به موهای سفید اضافه خواهد شد اما اینگونه نیست. کندن مکرر موها با موچین فقط موها را از حالت نسبتا ظریف به ضخیم تبدیل می‌کند. همچنین کندن موهای سفید، جلوی سفیدی مو را نمی‌گیرد زیرا ریشه همچنان سالم و بدون رنگدانه است و موهای جدیدی که می‌رویند، باز هم به رنگ سفید خواهند بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش و سلامت مو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور