دلیل خشکی لب و روش های درمانی آن که باید بدانیم


مطمئنا برای شما نیز پیش آمده است که دچار خشکی لب شده باشید و باید درد آن را چشیده باشید. این مشکل گاهی فصلی است و یا به دلایل دیگری اتفاق می افتاد و یکی از دلایل رایج آن کم آب بودن بدن می باشد و با از دست دادن رطوبت که معمولا در فصل … نوشته دلیل خشکی لب و روش های درمانی آن که باید بدانیم اولین بار در خاتون آنلاین. پدیدار شد.

مطمئنا برای شما نیز پیش آمده است که دچار خشکی لب شده باشید و باید درد آن را چشیده باشید. این مشکل گاهی فصلی است و یا به دلایل دیگری اتفاق می افتاد و یکی از دلایل رایج آن کم آب بودن بدن می باشد و با از دست دادن رطوبت که معمولا در فصل تابستان رخ می دهد. خشک بودن لب برای افراد بسیار آزار دهنده و مشکل ساز است زیرا خشک شدن لب باعث به وجود آمدن ترک های عمیق و دردناکی می شود که با هر تکان لب ترک ها تازه شده و خونریزی می کند.

شما می توانید برای جلوگیری و یا درمان خشکی لب یکسری نکات را مد نظر بگیرید تا دجار خشکی لب و عواقب بعد از آن نشوید. با ما همراه باشید تا دلیل خشک شدن لب هایتان را بدانید و همچنین روش های درمان خشکی لب را نیز بدانید.

دلیل خشکی لب و روش های درمانی آن که باید بدانیم

علت خشکی لب ها چیست؟

دلیل خشک شدن لب ها به چرب بودن و یا خشک بودن لب ها بستگی ندارد و می تواند در هر فصلی این مشکل رخ دهد حتی در فصل زمستان با کم مصرف کردن آب لب های شما خشک می شود و دچار ترک و پوسته پوسته شدن می شود و شاید در بعضی مواقع که پوست شما ترک عمیقی داشته باشد دچار خون ریزی شود. برای اینکه شما به این مرحله نرسید بهتر است از راهکار های درمان خشکی لب که در ادامه گفته شده است کمک بگیرید و این مشکل را برطرف کنید.

کم آبی بدن برای خشکی لب ها

اولین و مهم ترین دلیل برای خشک شدن لب ها را می توان کم آب بودن بدن دانست و در این مواقع دهان و لب و حتی چشم ها نشان می دهد که بدن شما کم آب شده است. در صورتی که هوا گرم و خشک باشد این مشکل بیشتر رخ می دهد. برای اینکه شما از این مشکل جلوگیری کنید حتما نباید منتظر باشید که احساس تشنگی باشید و حتما باید روزانه به مقدار کافی آب بنوشید و احساس تشنگی زمانی است که بدن شما به شدت نیاز به آب دارد و شما نبابد به این حالت برسید و برای اطمینان خاطر روزانه 8 لیوان آب مصرف کنید.

لیس زدن مداوم لب ها

یکسری از افراد عادت دارند که در زمان هایی که بیکار هستند و یا دارند به موضوعی فکر می کنند لب های خود را می خورند و این کار باعث می شود که لب ها خشک شود و یا خشکی لب را شدیدتر کند زیرا شاید با لیس زدن لب برای چند ثانیه اول خشکی لب برطرف شود ولی بعد از بخار شدن بزاق لب های شما بیشتر خشک شده و مشکلات بیشتری را برای شما ایجاد می کند.

به درستی محافظت نکردن از لب ها

شما اگر از لب های خود در هر شرایطی نتوانید به خوبی محافظت کنید دچار مشکلاتی زیادی از جمله خشکی لب می شوید. برای جلوگیری از این مشکل شما باید در این شرایطی که گفته شده است بیشتر از لب های خود محافظت کنید.

در شرایطی که هوا سرد می باشد: در شرایطی که آب و هوا سرد خشک می باشد شما باید به خوبی از لب های خود محافظت کنید زیرا این نوع آب و هوا موجب خشکی و ترک خوردن لبهایتان می شود.

شرایط دمایی گرم خشک : در تابستان هوا گرم و خشک است شما باید بیشتر مراقب باشید زیرا وزش باد و گرمای زیاد خورشید در این زمان باعث می شود لب هایتان خشک شود و ترک هایی با عمق زیاد بخورد. در این مواقع بهتر است از نوشیدنی هایی که دارای الکل و کافئین می باشد مصرف نکنید زیرا خشکی لب شما را دوچندان می کند.

قرار گرفتن در فضای باز در زمان طولانی: به طور کلی در هر شرایطی که شما در زمان طولانی در آنجا باشید موجی خشکی و ترک لب هایتان می شود. فعالیت های ورزشی زیاد می تواند ترک لب های شما را بیشتر کند و شما باید به خوبی از آن ها در این مواقع محافظت کنید.

مواد محرک‌ موجود در خمیر دندان

یکسری از خمیر دندان ها هستند که در آن ها موادی وجود دارد که باعث خشک شدن لب ها می شود و نام این مواد سدیم لوریل سولفات می باشد. بهتر است قبل از خرید خمیر دندان مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید و از خمیر دندان هایی که حاوی مواد محرک کننده هستند استفاده نکنید.

آلرژی‌ داشتن به برخی مواد

یکی از مواردی که باعث خشک شدن لب می شود آلرژی به یکسری از مواد خوراکی و یا بهداشتی می باشد و از بارز ترین آن ها حساسیت به کبالت و نیکل در خمیر دندان و یا پروپیل گالات یا فنیل سالیسیلات موجود در برخی رژ لب‌ها می باشد که باعث خشکی لب می شود. یکسری از افراد به مواد غذایی آلرژی دارند و با مصرف این مواد غذایی لب هایشان خشک می شود و یا پوسته پوسته می شود. و اگر آلرژی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

نفس از راه دهان باعث خشکی لب می شود

وقتی که شما از راه دهان تفس می کنید لب های شما با هوای بیرون بیشتر در تماس است و در این جهت لب های شما خشک می شود و اگر در فصلی باشید که باعث خشکی شدید لب می شود باشید ترک لب هایتان افزایش می یابد و در این مواقع باید به پزشک مراجعه کنید.

مصرف دارو

برخی از داروها هستند که مصرف آن ها عوارضی دارد و یکی از عوارض آن ها خشک شدن لب ها می باشد. داروهایی که برای بیماری افسردگی ، اضطراب، درد، آکنه شدید، سرماخوردگی و آلرژی‌های بینی اغلب به عنوان یک عارضه جانبی موجب خشکی لب‌ها می‌شوند. اگر درباره وقوع خشکی لب‌ها به واسطه مصرف دارو‌ها شک دارید، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

مهم ترین و بارزترین دلایل خشکی لب ها

کمبود ویتامین B۱۲
کمبود نیاسین. موجب بروز ترک به ویژه در گوشه‌های دهان می‌شود.
عفونت مخمری
هایپرویتامینوز A
دیابت
برخی اختلالات خونی، مانند بیماری کاوازاکی
سندرم شوگرن. یک بیماری خودایمنی که موجب علائم مختلف از جمله خشکی لب‌ها می‌شود.
ماکروسیتوز. شرایطی که به واسطه افزایش اندازه سلول‌های خونی تعریف می‌شود.
بیماری‌های منتقله از راه جنسی، مانند ایدز

روش های درمان خشکی لب ها

برای درمان خشکی لب روش ها و راه کارهای زیادی وجود دارد و شا می توانید از روش هایی که در زیر گفته شده است کمک بگیرید این روش ها از بهترین روش هایی است که می توانید خشکی لب هایتان از بین ببرید با ما همراه باشید.

استفاده از گیاه آلوئه‌ ورا

آلوئه‌ورا گیاهی است خاصیت درمانی بسیاری دارد و یکی از مهم ترین و کاربردی ترین آن در درمان خشکی لب می باشد زیرا به لب هایتان مقدار رطوبتی که لازم دارد را می دهد. هر روز کمی از ژل آلوئه‌ورا را روی لب‌تان بمالید تا درد ناشی از ترک‌خوردگی و خشکی آن برطرف و درمان شود. ژل آلوئه‌ورا، شاید مزه تلخ و خوبی نداشته باشد ولی باعث می شود لب هایتان نرم شود و همچنین خشکی و ترک آن را از بین ببرد.

استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا هنگام شب

رطوبت می تواند سریعا خشکی و ترک لب های شما را از بین ببرد به همین خاطر بهتر است برای حفظ رطوبت هوا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد هنگام شب از یک دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید که گزینه‌ای ایده آل برای فصل زمستان نیز محسوب می‌شود. از این طریق، رطوبت کافی را در فضا ایجاد کرده اید و خشکی لب هایتان برطرف می شود.

استفاده از خیار برای درمان خشکی لب

برای درمان سریع خشکی لب شما می توانید از یک خیار کمک بگیرید این درمان بسیار ساده و آسان است و شما می توانید به راحتی این روش را در خانه انجام دهید. به این صورت که تیکه از خیار را به آرامی روی لب های خود بمالید تا عصاره خیار به لب های شما آغشته شود و اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه روی لب شما بماند و سپس بشویید و همین عمل را در روز چند مرتبه تکرار کنید.

استفاده نکردن از برخی غذا ها

برای جلوگیری از خشکی لب بهتر است از غذاهایی که در آن مواد اسیدی و محرک وجود دارد استفاده نکنید به طور مثال، گوجه فرنگی یک محصول بسیار اسیدی است، از این رو، اگر به طور مکرر با خشکی لب‌های خود مواجه می‌شوید از مصرف آن پرهیز کنید. از دیگر محرک‌های غذایی می‌توان به فلفل ها، پوست انبه و سس‌ها اشاره کرد که باید آن‌ها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید. تا لب هایتان خشک نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال عطسه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 / فیلم