به گزارش گروه استان های برنا؛ مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: طرح مطالعه استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر بوشهر با هدف ساماندهی وضعیت پساب خروجی از این تصفیه خانه و ارائه راهکار‌های استفاده بهینه از آن در حال انجام است.

جابر مظفری زاده افزود: حجم ورودی به ایستگاه تصفیه خانه فاضلاب بوشهر ۳۸ هزار مترمکعب در روز برآورد می‌شود که خروجی آن دارای EC میانگین ۳۳۸۶ است.

وی با اشاره به برنامه ریزی بلند مدت برای استفاده از آب خاکستری در استان بوشهر ادامه داد: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته و پس از اتصال شبکه فاصلاب شهر‌های عالیشهر و چغادک به این تصفیه خانه در افق ۱۴۰۵، حجم ورودی به بیش از ۶۶ هزار مترمکعب در روز خواهد رسید.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: حجم پساب ارسالی به این تصفیه خانه در افق ۱۴۰۵ به رقم قابل توجه ۲۳ میلیون مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.

مظفری زاده گفت: در ایران تجارب موفقی از استفاده از پساب تصفیه شده در استان‌های خراسان رضوی، تهران، اصفهان و یزد به ویژه در حوزه‌های کشاورزی، فضای سبز و صنعت وجود دارد.

وی یادآور شد: پیش بینی می‌شود تا افق ۱۴۲۰ از پساب تصفیه شده در تغذیه آبخوان، تامین بخشی از حقابه‌های کشاورزی تنگستان، تامین آب فضای سبز شهر‌های بوشهر، عالیشهر و چغادک و همچنین مصارف صنعتی استفاده شود.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: با توجه به استاندارد‌های ملی، اکنون امکان استفاده از این پساب در فضای سبز شهری وجود نداشته و باید برای استفاده از آن، مدول دوم تصفیه خانه ایجاد شود.

مظفری زاده ادامه داد: اکنون کسری مخزن سالانه آبخوان‌های استان بوشهر حدود ۳۰ میلیون مترمکعب و پساب موجود در شهر بوشهر به تنهایی حدود ۱۲ میلیون مترمکعب است.

وی گفت: این پساب که بدون استفاده در حاشیه عالیشهر و در نهایت به سمت دریا رها می‌شود، با سرمایه گذاری اندک و مدیریت بهینه می‌تواند برای در طرح‌های احیاء و تعادل بخشی آبخوان‌ها و توسعه پایدار استان استفاده شود.