به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در این خصوص گفت: تاکنون گستره ای ۹۳۷ هکتاری در این استان زیر پوشش جنگل دست کاشت بیابانی قرار گرفته و بر این اساس هم اینک خراسان رضوی بیشترین میزان جنگل بیابانی کشور را در مقایسه با دیگر استانها دارد.

علیرضا صحرایی میزان متوسط سالانه فرسایش خاک را در خراسان رضوی ۱۵ تن ذکر و بیان کرد: ایجاد جنگلهای دست کاشت سبب مهار ۱۵ کانون دچار بحران فرسایش بادی در سطح محیط زیست طبیعی این استان شده است.

وی افزود: به این ترتیب ایجاد جنگلهای دست کاشت بیابانی با توجه به شرایط آب و هوایی خراسان رضوی از جمله اقدامات موثری است که با هدف افزایش فضای سبز و جلوگیری از گسترش بیابان در دست اجرا قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی دیگر هدف ایجاد جنگل دست کاشت را حفاظت خاک در برابر فرسایش بادی ذکر و بیان کرد: نخستین عملیات ایجاد جنگل دست کاشت در خراسان رضوی سال ۱۳۴۴ در شهرستان سبزوار آغاز شد و از آن زمان تاکنون بکارگیری این شیوه در سطح استان تداوم یافته است.

وی ادامه داد: گرچه نگهداری از جنگلهای دست کاشت در حاشیه شهرها به شهرداریها و پیمانکاران واگذار شده اما با نظارت موثر و مستمر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرگونه قصور در این بخش با فوریت مورد رسیدگی قرار گرفته و در چارچوب مدیریت جنگلهای دست کاشت با چنین مواردی برخورد جدی صورت می گیرد.

صحرایی گفت: با توجه به وجود عرصه‌ های بیابانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی و لزوم ایجاد جنگلهای طبیعی و گونه‌های گیاهی قابل بهره برداری در این بخش، سالانه یک میلیون اصله نهال توسط نهالستانهای مجاز در خراسان رضوی تولید می شود. گونه‌های قابل بهره برداری در جنگلهای دست کاشت شامل پسته، سماق، بادام، عناب و همچنین گیاهان دارویی است.

هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از کل مساحت ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتاری خراسان رضوی عرصه منابع طبیعی و تحت نظارت و حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است. همچنین یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار از گستره عرصه های منابع طبیعی این استان با فعالیت ۷۲ هزار خانواده بهره بردار به صورت مشارکتی مورد حفاظت و صیانت قرار دارد.

خراسان رضوی منطقه ای خشک و نیمه خشک محسوب می شود زیرا ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از گستره این استان مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی است. این مساحت حدود ۳۰ درصد از کل وسعت خراسان رضوی را شامل می شود. است.

وسعت مراتع خراسان رضوی شش میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۹ هکتار معادل ۵۶ درصد از کل مساحت این استان است. مساحت جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه زارها، درختچه ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی ۸، ۵ درصد از وسعت استان را شامل می شود.