انتخاب شعار و رنگ اربعین به‌تناسب تحولات جهان اسلام/اعزام حداقل 3 هزار مبلغ به عراق


انتخاب شعار و رنگ اربعین به‌تناسب تحولات جهان اسلام/اعزام حداقل 3 هزار مبلغ به عراق

حجت الاسلام احمدی با اعلام برنامه‌های فرهنگی ویژه اربعین 98، گفت: این برنامه‌ها از 12 تا 22 صفر اجرا می‌شود. اعزام 3 هزار مبلغ و 40 قاری قرآن و 40 شاعر آئینی ذیل آنها پیش‌بینی شده، شعار اربعین هم تا دو هفته آینده اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، انجام اثرگذار مناسک مذهبی نیازمند فرهنگسازی و رعایت مولفه های فرهنگی است، پیاده روی چندمیلیونی اربعین حسینی نیز از این قاعده مستثنی نیست و به زمینه سازی ها و برنامه ریزی های فرهنگی نیاز دارد. از این رو، با حجت الاسلام والمسلمین «حمید احمدی»، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین درباره تمهیدات فرهنگی این پدیده بی نظیر گفت وگویی داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

فرآیند برنامه ریزی و تصمیم سازی های فرهنگی برای اربعین حسینی در سال جاری چه مسیری را طی کرده و چه اهدافی را دنبال می کند؟

بررسی های فرهنگی اربعین آغاز شده و به دلیل مسئولیت آموزشی کمیته فرهنگی اربعین، توجیه کارگزاران و زائران را نیز پیگیری می کنیم، چراکه اگر این توجیه و اطلاع رسانی صحیح انجام شود، قطعاً زائران مدیریت بهتری بر این سفر ویژه خواهند داشت.

از این رو، جلسات فرهنگی مردمی برای توجیه و هماهنگی در 18 استان برگزار و کمیته های فرهنگی در همه استان ها تشکیل شده است.

با توجه به آنکه کار اصلی فرهنگیِ پیاده روی اربعین، در عراق انجام می شود، از دو سال قبل ستاد فرهنگی مشترک ایران و عراق تشکیل شد تا تحت نظارت ستاد مرکزی، برنامه ها به صورت هماهنگ اجرا شود.

در این راستا، چهارشنبه هفته گذشته در رایزنی جمهوری اسلامی در بغداد جلسه ای با حضور نمایندگان گروه های دولتی و مردمی و نیز نمایندگان عراقی برگزار و درباره همه موضوعات فرهنگی، نمایشی، هنری و اطلاع رسانی تبلیغیِ اربعین هماهنگی صورت گرفت.

فعالیت های فرهنگی اربعین در چه حوزه هایی پیگیری و انجام می شود؟

کمیته های مشترکی زیرمجموعه ستاد اربعین همچون محیط آرایی و تبلیغات، امور فرهنگی و قرآنی، امور هنری و نمایشی، بانوان، پشتیبانی از موکب های مشترک ایرانی عراقی تشکیل شده است. البته کار اصلی در آستان قدس رضوی و با همراهی داوطلبان مردمی انجام می شود.

در حوزه های بین الملل و مراسم، همه برنامه ریزی و کلیات و سیاست ها مشخص شد. امروز (سه شنبه، یکم مرداد ماه» برنامه های موسم در عراق نهایی می شود؛ همچون براگزاری هم اندیشی سه روزه با حضور اندیشمندان کشورهای اسلامی، محافل شعر و ادب، مراسم ها، محیط آرایی، تجلیل از شهدای مقاومت و مدافعان حرم با کمک بسیج دانشگاه ها و حشدالشعبی.

اجرای این برنامه ها نیازمند چه هماهنگی ها و بسترسازی هایی است؟

برای اجرای این برنامه ها باید با تولیت اعتاب مقدسه هماهنگ شویم، تولیت عتبه حسینی در ایران است و هماهنگی ها انجام شده و باید با عتبات علوی، سامرا و کاظمین هم هماهنگ شویم تا درباره امکاناتی که در اختیار زائران اربعین قرار می گیرد، برنامه ریزی شود.

همچنین، با حوزه علمیه نجف در تعامل خواهیم بود. رایزنی فرهنگی ایران در عراق این هماهنگی ها را انجام می دهد تا برنامه ها ذیل سه اصل احترام به حاکمیت و دولت عراق، تقویت مرجعیت دینی این کشور و تکریم مردم عراق به عنوان میزبانان اربعین اجرا شود.

اصلی ترین برنامه های فرهنگی برای پیش از ایام اربعین حسینی و در ایران چیست؟

برگزاری گردهمایی فعالان اربعینی در 24 و 25 مرداد به میزبانی آستان قدس رضوی و به همت بنیاد کرامت، از مهمترین این برنامه ها است.

در این گردهمایی علاوه بر موکب داران ایرانی، جمعی از موکب داران عراقی که با موکب های ایرانی همکاری می کنند، حضور می یابند و در ایده ها در حوزه های فرهنگی، خدمت رسانی و حتی بهداشت و درمان مطرح می شود.

حداقل 100 موکب دار عراقی در این گردهمایی حضور خواهند داشت.

آیا از توان دستگاه ها و نهادها نیز برای انجام برنامه های فرهنگی اربعین استفاده می کنید؟

بله، روزانه با بیش از پنج شش دستگاه جلسه داریم تا در حوزه های مختلف اعم از قرآنی، بانوان و ... مشارکت ها و همراهی ها جلب شود.

شعار اربعین امسال را بر چه اساس انتخاب می کنید و چه زمانی اعلام می شود؟

پیشنهاداتی برای این شعار مطرح و کارگروهی تشکیل شده است، ظرف دو هفته آینده شعار و رنگ اربعین 98 اعلام می شود. این شعار با محور شرایط منطقه ای، جهان اسلام و پیام های اصلی نهضت حسینی انتخاب می شود.

مبلغانی که برای اربعین حسینی به عراق اعزام می شوند، چه تعداد هستند و چه نهادهایی در تامین آنها کمک می کند؟

حداقل 3 هزار مبلغ با کمک حوزه علمیه های و دفتر تبلیغات اسلامی آن، سازمان های تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه به اربعین حسینی اعزام می شوند.

همچنین، در پی همکاری حوزه علمیه خواهران به ویژه جامعه الزهرا(س) 400 مبلغ خواهر نیز به اربعین اعزام می شوند البته اعزام این مبلغان از طریق موکب داران و همراه با گروه های زائران است و ما بحث شناسایی و ساماندهی آنها را دنبال می کنیم.

علاوه بر این، 40 قاری ممتاز و 40 شاعر آئینی نیز برای حضور در محافل اربعین به عراق اعزام می شوند.

تقویم زمانی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برای اجرای این برنامه ها چگونه تنظیم شده است؟

این برنامه ها از 12 تا 22 صفر در مرزها و نیز مسیر پیاده روی اربعین اجرا می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس