سنگ نگاره‌ها زبان مشترک جهانی


سنگ نگاره‌ها زبان مشترک جهانی

خمین - ایرنا - کتاب «سنگ نگاره های ایران زبان مشترک جهانی» نوشته محمد ناصری فرد پژوهشگر اهل خمین است که در حوزه کتیبه های باستانی و کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده از بشر اطلاعاتی را فراروی خواننده می گذارد.

نگارنده این اثر در مقدمه کتاب می‌نویسد: سنگ نگاره‌ها یا هنرهای صخره‌ای، بستر به وجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره‌ها، هنر و فرهنگ و بهترین ابزارهای رمزگشایی ماقبل تاریخ هستند و شمار سنگ نگاره‌ها فقط در بخش‌هایی از ایرام به بیش از ۲۱ هزار مورد وعمر بعضی از آنها به چهل هزار سال می‌رسد که بشر تا کنون موفق به کشف هیچ پدیده تاریخی و هنری با این قدمت نشده است.
نویسنده این کتاب کوشیده است تا مجموعه گزارش‌هایی را که طی ۱۱ سال از سنگ نگاره‌های کشف شده واز درون غارها و کوه‌های ۲۴ استان کشور به دست آمده است، معرفی کند.
در این کتاب شماری از این گزارش‌ها با ویژگی‌های سنگ نگاره‌های دیگر نقاط جهان تطبیق داده شده و روند شباهت‌های ظاهری و مضامین سنگ نگاره هابه شکلی است که گویی یک هنرمند در هزاران سال همه آن آثار تاریخی هنری را در نقاط مختلف دنیا خلق کرده است.
تطبیق طرح روی سفالینه‌ها، پلاک‌ها و پیکره‌های مفرغی پیش از تاریخ ایران، با سنگ نگاره‌های کشف شده درون غارها و کوه‌های ایران از موضوعات جالب این کتاب است و این طرح‌ها از منظر سبک‌های هنری و پیام‌های آشکار و نهان به هم به قدری نزدیک هستند که گویی اغلب طرح‌های روی سفالینه‌ها، پلاک، دست بافت‌ها و پیکره‌ها از نقوش سنگ نگاره‌های کهن درون غارها و کوه‌های ایران کپی برداری شده است.
این کتاب حاوی مطالب ارزنده‌ای برای محققان عرصه‌های جامعه شناسی، انسان شناسی، تبارشناسی، باستان شناسی، متخصصین رقص‌های آئینی و جادو نگاری، متخصصان خط و پژوهشگران سیر تطور، هنرهای نمایشی، اسطوره شناسی، تاریخ نگاران، کاوشگران گردشگری، زمین شناسان، زیست شناسان، متخصصان جغرافیای اقلیمی، گرافیست‌ها، نمادشناسان و افرادی است که به تاریخ ایران عشق می‌ورزند.
کتاب «سنگ نگاره‌های ایران» دارای ۵۳۳ صفحه است و ۲۳۰ صفحه آن رنگی گلاسهاست.

این کتاب در قطع رحلی توسط انتشارات واصف در سال ۹۵ به چاپ رسیده و از جلد گالینگور و پوشش گلاسه تشکیل شده است.
خمین در جنوب استان مرکزی است و سنگ نگاره‌های تیمره این شهرستان یکی از مناطق مهم گردشگری این شهرستان است.
/۶۰۱۳/۹۹۳۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی