حذف لایک اینستاگرام؛ اتفاقی مثبت یا منفی؟


حذف لایک اینستاگرام؛ اتفاقی مثبت یا منفی؟

رویکرد اخیر اینستاگرام برای پنهان‌کردن شمار لایک‌ها چه مزیت‌هایی می‌تواند به‌دنبال داشته باشد؟ سران این شبکه‌ی اجتماعی با چه اهدافی این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند؟

اینستاگرام‌ فروردین‌ امسال اعلام کرد قصد دارد تغییراتی اساسی در برخی سیاست‌های خود اعمال کند. در آن زمان، اعلام شد کاربران کانادایی اینستاگرام می‌توانند به‌صورت آزمایشی از امکان پنهان‌کردن شمار لایک‌های پست‌هایشان بهره‌مند شوند. هم‌زمان با اعلام این تصمیم، عکس‌العمل‌های چندان مثبتی به اینستاگرام را شاهد نبودیم و عده‌ی زیادی از کاربران نمی‌توانستند درک کنند پنهان‌شدن لایک‌ها می‌تواند چه تأثیر مثبتی روی این شبکه‌ی اجتماعی بگذارد. حال که چند ماه از آغاز آزمایشی این قابلیت می‌گذرد، به‌نظر می‌رسد مردم کم‌کم در حال علاقه نشان‌دادن به آن هستند.

یکی از کاربران اینستاگرام درباره‌ی تأثیر مثبت پنهان‌شدن لایک‌ها،‌ حرف‌های جالبی برای گفتن دارد:

به‌لطف ندیدن شمار لایک‌های پست‌ها در فید اصلی،‌ حال بهتر می‌توانم روی کیفیت واقعی محتوایی متمرکز باشم که در اینستاگرام پست می‌شوند.

حذف لایک اینستاگرام؛ اتفاقی مثبت یا منفی؟

افرادی که در این آزمایش حضور دارند، همچنان می‌توانند شمار لایک‌هایی را ببینند که پست‌های خودشان دریافت کرده‌ است. با‌این‌حال، هیچ‌کس به‌غیر از صاحب حساب کاربری، توانایی مشاهده‌ی شمار لایک‌ها را ندارد.

اینستاگرام می‌گوید هدف از پنهان‌کردن لایک‌ها این است که کاربران را ترغیب کند به‌جای تمرکز روی شمار لایک‌های پست‌ها، روی محتوای اصلی آن‌ها تمرکز کنند. گفتنی است کاربرانی که به‌‌صورت کاملا خودکار در این آزمایش شرکت داده‌ شده‌اند، درصورت تمایل می‌توانند از آن خارج شوند و شمار لایک پست‌ها را مجددا ببینند.

تاکنون، اینستاگرام جزئیاتی درباره‌ی تغییرات پنهان‌کردن لایک‌ها بر نحوه‌ی تعامل مردم با پست‌ها منتشر نکرده است؛ با‌این‌حال، هفته‌ی گذشته بود که این شرکت آزمایش پنهان‌کردن لایک‌ها را در ۶ کشور دیگر نیز آغاز کرد تا از این طریق، نظر کاربران بیشتری را جویا شود.

کاربر دیگری می‌گوید پیش از آغاز این آزمایش، برای مدتی اینستاگرام را کنار گذاشته است و اکنون که دوباره به آن برگشته، دیگر مثل قبل نگران شمار لایک‌هایی نیست که پست‌هایش دریافت می‌کند. او می‌افزاید:

فکر می‌کنم دلیل اینکه دیگر برای شمارش لایک‌ها نگرانی ندارم، این است که می‌دانم دنبال‌کنندگان پستم را براساس تعداد لایک‌هایش قضاوت نمی‌کنند.

حذف لایک اینستاگرام؛ اتفاقی مثبت یا منفی؟

هر دو کاربری که به آن‌ها اشاره کردیم، بیشتر نگران این هستند که کاربران اینستاگرام به‌جای توجه به محتوای خودِ پست‌ها، به تعداد لایک‌هایشان توجه کنند. آن‌ها می‌گویند پنهان‌شدن لایک‌ها باعث می‌شود کاربران بیشتر روی محتوای پست متمرکز شوند.

کاربری می‌گوید:

کم پیش می‌آید که بخواهم اول شمار لایک‌ها و سپس خودِ عکس را ببینم و بر‌این‌اساس در‌باره‌ی آن پست پیش‌داوری کنم. تصمیم جدید اینستاگرام باعث می‌شود فشار کمتری روی کاربر برای پست‌کردن تصاویری بی‌نقص به‌منظور دریافت تعداد زیاد لایک باشد. این رویکرد جدید باعث می‌شود اینستاگرام برای من تازگی داشته باشد.

با پنهان‌شدن شمار لایک‌ها، مردم روی کیفیت پست‌ها متمرکز خواهند شد

غالب کاربرانی که در این آزمایش شرکت داده شده‌اند، می‌گویند اکنون راحت‌تر و آزادانه‌تر می‌توانند آنچه می‌خواهند، در اینستاگرام پست کنند. درواقع، آن‌ها به‌جای فکرکردن درباره‌ی پست‌هایی که ظرفیت زیادی برای دریافت لایک دارند، به پست‌هایی فکر می‌کنند که خودشان به آن‌ها علاقه دارند.

کاربر دیگری می‌گوید قبلا از پست‌کردن تصاویر خودش خجالت می‌کشیده است؛ چون نگران بوده لایک‌های کمی دریافت کند؛ اما حالا اعتمادبه‌نفس بیشتری دارد؛ چون می‌داند مردم دیگر براساس شمار لایک‌ها، پستش را قضاوت نمی‌کنند. او می‌گوید:

اکنون به‌جای تمرکز روی شمار لایک‌ها، روی خودِ مردم متمرکز هستم. همچنین، به‌جای تمرکز روی تعداد افرادی که پستم را لایک‌ کرده‌اند، روی این موضوع متمرکز هستم که چه کسی پستم را لایک کرده است. تا قبل از راه‌اندازی این قابلیت جدید، اینستاگرام همچون رقابت شدید و بزرگ برای دریافت لایک‌ بود؛ اما اکنون محیط آرامش‌بخش و آزادی دارد.

حذف لایک اینستاگرام؛ اتفاقی مثبت یا منفی؟

این تغییر مهم به‌نوبه‌ی خود روی کسب‌و‌کار‌ها و خالقان محتوا نیز اثرگذار است. البته، بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر چندانی برای این دسته از کاربران هم ایجاد نشده است. حساب کاربری این کاربران همچنان جزئیات دقیق و ریز مربوط به شمار لایک‌ها و موارد مرتبط را دراختیارشان می‌گذارد. این جزئیات حتی مواردی نظیر تعداد کاربرانی که در یک روز خاص حساب کاربری آن‌ها را آنفالو کرده‌اند شامل می‌شود. افزون‌براین‌، کاربران یادشده همچنان می‌توانند خودشان تعداد لایک‌های پستشان را ببینند.

کاربر دیگری به‌نام برندا کاردِناس که فیلترهای چهره‌ی مبتنی‌بر واقعیت افزوده را برای اینستاگرام طراحی می‌کند، می‌گوید آماری که حساب کاربری دراختیارش می‌گذارد، باعث می‌شود بیشتر روی محتوایی که پست می‌کند، متمرکز و و از نحوه‌ی تعامل مردم با آن‌ها آگاه باشد. کاردناس مدعی است اثرگذاری این آمار بیشتر از اثرگذاری تعداد لایک‌ها است.

حذف شمار لایک‌ها یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی است که اینستاگرام به خود دیده است

او می‌گوید به‌مدت یک هفته در حساب کاربری‌اش بیشتر مطالب شخصی پست کرده و سریعا متوجه شده است تعداد کاربرانی که او را آنفالو کرده‌اند، در آن هفته بیشتر از حد معمول بوده است. این اتفاق باعث شده با خود فکر کند که محتوای ارسالی‌اش محتوای بدی بوده است. جالب است بدانید همین پست‌ها توانسته بود تعداد بسیار زیادی هم لایک دریافت کند.

برخی از اینفلوئنسرها به‌شدت علیه تصمیم جدید اینستاگرام موضع گرفته‌اند و فکر می‌کنند این کار می‌‌تواند باعث کم‌شدن حامیان مالی آنان شود. باوجوداین، همان‌طور که کتیلین تیفانی در رسانه‌ی The Goods by Vox می‌نویسد،‌ پنهان‌کردن شمار لایک‌ها نمی‌تواند روی حامیان مالی اینفلوئنسرها تأثیر منفی بگذارد. درواقع، داده‌های مربوط به لایک‌ها و نحوه‌ی تعامل مردم با پست‌ها، همچنان در اینستاگرام موجود خواهد بود، همان‌طورکه تاکنون وجود داشته است. تنها تفاوت این است که شمار لایک‌ها از‌این‌پس برای کاربران متفرقه، رؤیت‌کردنی نخواهد بود.

پنهان‌کردن شمار لایک‌ها چیزی نبود که کاربران انتظارش را داشته باشند و به همین دلیل روی چندان خودشی به آن نشان ندادند؛ اما ظاهرا هرچه می‌گذرد، افراد بیشتری به آن رغبت پیدا می‌کنند. پنهان‌شدن لایک‌ها به‌تنهایی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی باشد که اینستاگرام از زمان آغاز به‌ کارش به‌ خود دیده است.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی