تغییرات ساختاری دانشگاه تربیت مدرس/ افزایش اختیارات دانشکده‌ها


تغییرات ساختاری دانشگاه تربیت مدرس/ افزایش اختیارات دانشکده‌ها

‌رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تغییرات ساختاری آینده این دانشگاه گفت: با این تغییرات بیشتر امور جاری به پردیس‌ها یا دانشکده‌های بزرگ تفویض اختیار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، محمدتقی احمدی با اعلام این مطلب، اظهار داشت: پروژه اصلاح ساختار دانشگاه بر اساس الزامات طرح تحول راهبردی و همچنین ویژگی‌های خاص دانشگاه تربیت مدرس (دانشگاه تحصیلات تکمیلی، دانشگاه جامع پژوهشی – نوآوری) کلید خورد و در ساختار جدید، اصلاحات بی سابقه‌ای پیشنهاد شد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: از جمله این اصلاحات، ایجاد معاونت علمی- نوآوری است که امور مربوط به آموزش، پژوهش و فناوری در دانشگاه را هدایت می‌کند. همزمان با این تغییر در حوزه ستاد، اکثریت قریب به اتفاق امور جاری به پردیس‌ها یا دانشکده‌های بزرگ تفویض اختیار می‌شود و در ستاد سیاستگذاری ها، تدوین استانداردها، نظارت بر اجرا و ارزیابی عملکرد پردیس‌ها و دانشکده‌های بزرگ صورت می‌گیرد.

وی افزود: در درون هر دانشکده بزرگ نیز دانشکده‌ها و بخش‌های تخصصی و گروه‌هایی پیش بینی شده که دارای اختیارات جامع در حوزه‌های برنامه‌ریزی و مالی- اداری هستند. همچنین هر دانشکده بزرگ از نظر ساختار از انعطاف پذیری وسیعی برخوردار خواهد بود تا بنا به طبیعت و شرایط خاص رشته‌های خود، ساختار نهایی زیرمجموعه‌ها را سامان دهد.

احمدی اضافه کرد: تغییرات ستاد بر اساس تفویض اختیار به دانشکده‌های بزرگ میسر است و در نهایت به ایجاد یک جو بین رشته‌ای در دانشکده‌ها، مدیریت واحد زندگی دانشجو، صرفه‌جویی در نیروی انسانی و فضای کالبدی و کاهش سلسله مراتب اداری- مدیریتی منجر می‌شود. این چارت در سال جاری با انجام اصلاحات مد نظر دانشگاه و وزارت علوم، نهایی و برای تصویب به هیئت امنا ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر تقریباً هر ۶ ماه، جلسه هیئت امنای دانشگاه تشکیل می‌شود. در تیرماه امسال نیز این نشست با حضور دکتر غلامی وزیر علوم و اعضا برگزار شد. یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه، تغییر اساسنامه پارک علم و فناوری مدرس بود که بر اساس الگوی جدید وزرات علوم با ملاحظات مختصر و برخی اصلاحات تصویب شد.

احمدی افزود: در اساسنامه جدید، یک کمیسیون دائمی مستقل از دانشگاه با حضور اعضای متخصص و دارای تجربه در امور پارک‌های علم و فناوری پیش بینی شده است که دستور کارهای مربوط به پارک را کارشناسی می‌کند. این تغییر به دلیل توجه خاص و دلسوزانه به نیازهای پارک و پشتیبانی از آن بسیار قابل توجه است و در نهایت منجر به رشد و توسعه پارک می‌شود؛ چرا که دستور کارهای مربوط به پارک علم و فناوری تحت‌الشعاع امور دیگر قرار نمی‌گیرد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در خصوص ارائه گزارش پیشرفت طرح تحول راهبردی در جلسه هیئت امنا اظهار داشت: به منظور ارزیابی پیشرفت طرح تحول و پاسخ به این سوال که آیا در اجرای طرح موفق بوده‌ایم؟ دفتر نظارت و ارزیابی عملکرد، دفتر برنامه‌ریزی، گسترش و بازنگری معاونت آموزشی و معاونت پژوهشی به‌طور مشترک، شاخص‌های پیشرفت طرح را تدوین کردند و در این جلسه با ارائه اطلاعات برگرفته از بررسی شاخص‌های پیشرفت، نشان داده شده که دانشگاه در مسیر درستی جهت نیل به گروه ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

احمدی خاطر نشان کرد: طرح تحول راهبردی دانشگاه از ۳ خروجی برخوردار است؛ خروجی کوتاه مدت که در هر نیمسال ملموس بوده و به صورت تغییر رویه‌ها، دستورالعمل‌ها و… دیده می‌شود. خروجی میان مدت که پس از دو یا سه سال حاصل می‌شود و به آن Outcome می‌گویند. خروجی درازمدت نیز تحت عنوان Impact در سال‌های آتی با اثرگذاری بر روی جامعه و یا در سطح بین المللی سنجیده می‌شود.

وی تاکید کرد: در این گزارش آمار همکاری‌های علمی- بین‌المللی، آمار مقالات معتبر بین المللی، جذب و همکاری اساتید تراز اول بین المللی، افزایش درصد مقالات برتر و Q۱ و… به هیئت امنا ارائه شد که در واقع خروجی میان مدت طرح راهبردی دانشگاه است. اطلاعات عرضه شده در این گزارش بسیار ارزشمند و قابل ملاحظه بود و نشان داد دانشگاه در راستای تحقق اولویت‌های راهبردی به درستی گام بر می‌دارد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس از تلفیق معاونت دانشجویی و معاونت فرهنگی اجتماعی با گسترش اختیارات و امکانات، ایجاد مدیریت‌های جدید مانند مدیریت سرمایه گذاری و کسب منابع درآمدی و خیریه، مدیریت ارتباط با دولت و قوای سه گانه و همچنین تشکیل معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی و تحول، خبر داد.

وی تأکید کرد: نگاه مثبت هیئت امنا و وزیر علوم به پروژه تغییر ساختار دانشگاه که در راستای تحول، دانشگاه را از نسل دوم به نسل سوم و دانشگاه‌های جامعه محور سوق می‌دهد، شرایط بهتری برای تکمیل جزئیات و مسائل محتوایی فراهم می‌کند. البته این گزارش جهت تعامل فکری و اظهار نظر در خصوصیات کلیات ارائه شد و مراحل بحث در شورای دانشگاه، بحث و کسب تأیید از کمیسیون دائمی هیئت امنا قبل از طرح نهایی در هیئت امنا طی می‌شود.

احمدی به تأسیس مرکز آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیر ایرانی و نقش آن در افزایش متقاضیان خارجی تحصیل در دانشگاه اشاره کرد و گفت: نتیجه فعالیت واحد بین الملل دانشگاه، معاونت آموزشی و همکاران گروه زبان و ادبیات فارسی به ثمر نشست و منجر به تأسیس مرکز آموزش زبان فارسی شد.

وی افزود: این مرکز برای جذب دانشجوی خارجی و تسریع روند بین المللی سازی دانشگاه حائز اهمیت فراوان است. همچنین امکان درآمدزایی مناسب را نیز فراهم می‌کند. راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیر ایرانی، باعث افزایش ۳ تا ۴ برابری متقاضیان خارجی تحصیل در سه ماهه‌ نخست سال ۹۸ نسبت به سال‌های گذشته شد.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، محمدتقی احمدی با اعلام این مطلب، اظهار داشت: پروژه اصلاح ساختار دانشگاه بر اساس الزامات طرح تحول راهبردی و همچنین ویژگی‌های خاص دانشگاه تربیت مدرس (دانشگاه تحصیلات تکمیلی، دانشگاه جامع پژوهشی – نوآوری) کلید خورد و در ساختار جدید، اصلاحات بی سابقه‌ای پیشنهاد شد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: از جمله این اصلاحات، ایجاد معاونت علمی- نوآوری است که امور مربوط به آموزش، پژوهش و فناوری در دانشگاه را هدایت می‌کند. همزمان با این تغییر در حوزه ستاد، اکثریت قریب به اتفاق امور جاری به پردیس‌ها یا دانشکده‌های بزرگ تفویض اختیار می‌شود و در ستاد سیاستگذاری ها، تدوین استانداردها، نظارت بر اجرا و ارزیابی عملکرد پردیس‌ها و دانشکده‌های بزرگ صورت می‌گیرد.

وی افزود: در درون هر دانشکده بزرگ نیز دانشکده‌ها و بخش‌های تخصصی و گروه‌هایی پیش بینی شده که دارای اختیارات جامع در حوزه‌های برنامه‌ریزی و مالی- اداری هستند. همچنین هر دانشکده بزرگ از نظر ساختار از انعطاف پذیری وسیعی برخوردار خواهد بود تا بنا به طبیعت و شرایط خاص رشته‌های خود، ساختار نهایی زیرمجموعه‌ها را سامان دهد.

احمدی اضافه کرد: تغییرات ستاد بر اساس تفویض اختیار به دانشکده‌های بزرگ میسر است و در نهایت به ایجاد یک جو بین رشته‌ای در دانشکده‌ها، مدیریت واحد زندگی دانشجو، صرفه‌جویی در نیروی انسانی و فضای کالبدی و کاهش سلسله مراتب اداری- مدیریتی منجر می‌شود. این چارت در سال جاری با انجام اصلاحات مد نظر دانشگاه و وزارت علوم، نهایی و برای تصویب به هیئت امنا ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر تقریباً هر ۶ ماه، جلسه هیئت امنای دانشگاه تشکیل می‌شود. در تیرماه امسال نیز این نشست با حضور دکتر غلامی وزیر علوم و اعضا برگزار شد. یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه، تغییر اساسنامه پارک علم و فناوری مدرس بود که بر اساس الگوی جدید وزرات علوم با ملاحظات مختصر و برخی اصلاحات تصویب شد.

احمدی افزود: در اساسنامه جدید، یک کمیسیون دائمی مستقل از دانشگاه با حضور اعضای متخصص و دارای تجربه در امور پارک‌های علم و فناوری پیش بینی شده است که دستور کارهای مربوط به پارک را کارشناسی می‌کند. این تغییر به دلیل توجه خاص و دلسوزانه به نیازهای پارک و پشتیبانی از آن بسیار قابل توجه است و در نهایت منجر به رشد و توسعه پارک می‌شود؛ چرا که دستور کارهای مربوط به پارک علم و فناوری تحت‌الشعاع امور دیگر قرار نمی‌گیرد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در خصوص ارائه گزارش پیشرفت طرح تحول راهبردی در جلسه هیئت امنا اظهار داشت: به منظور ارزیابی پیشرفت طرح تحول و پاسخ به این سوال که آیا در اجرای طرح موفق بوده‌ایم؟ دفتر نظارت و ارزیابی عملکرد، دفتر برنامه‌ریزی، گسترش و بازنگری معاونت آموزشی و معاونت پژوهشی به‌طور مشترک، شاخص‌های پیشرفت طرح را تدوین کردند و در این جلسه با ارائه اطلاعات برگرفته از بررسی شاخص‌های پیشرفت، نشان داده شده که دانشگاه در مسیر درستی جهت نیل به گروه ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

احمدی خاطر نشان کرد: طرح تحول راهبردی دانشگاه از ۳ خروجی برخوردار است؛ خروجی کوتاه مدت که در هر نیمسال ملموس بوده و به صورت تغییر رویه‌ها، دستورالعمل‌ها و… دیده می‌شود. خروجی میان مدت که پس از دو یا سه سال حاصل می‌شود و به آن Outcome می‌گویند. خروجی درازمدت نیز تحت عنوان Impact در سال‌های آتی با اثرگذاری بر روی جامعه و یا در سطح بین المللی سنجیده می‌شود.

وی تاکید کرد: در این گزارش آمار همکاری‌های علمی- بین‌المللی، آمار مقالات معتبر بین المللی، جذب و همکاری اساتید تراز اول بین المللی، افزایش درصد مقالات برتر و Q۱ و… به هیئت امنا ارائه شد که در واقع خروجی میان مدت طرح راهبردی دانشگاه است. اطلاعات عرضه شده در این گزارش بسیار ارزشمند و قابل ملاحظه بود و نشان داد دانشگاه در راستای تحقق اولویت‌های راهبردی به درستی گام بر می‌دارد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس از تلفیق معاونت دانشجویی و معاونت فرهنگی اجتماعی با گسترش اختیارات و امکانات، ایجاد مدیریت‌های جدید مانند مدیریت سرمایه گذاری و کسب منابع درآمدی و خیریه، مدیریت ارتباط با دولت و قوای سه گانه و همچنین تشکیل معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی و تحول، خبر داد.

وی تأکید کرد: نگاه مثبت هیئت امنا و وزیر علوم به پروژه تغییر ساختار دانشگاه که در راستای تحول، دانشگاه را از نسل دوم به نسل سوم و دانشگاه‌های جامعه محور سوق می‌دهد، شرایط بهتری برای تکمیل جزئیات و مسائل محتوایی فراهم می‌کند. البته این گزارش جهت تعامل فکری و اظهار نظر در خصوصیات کلیات ارائه شد و مراحل بحث در شورای دانشگاه، بحث و کسب تأیید از کمیسیون دائمی هیئت امنا قبل از طرح نهایی در هیئت امنا طی می‌شود.

احمدی به تأسیس مرکز آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیر ایرانی و نقش آن در افزایش متقاضیان خارجی تحصیل در دانشگاه اشاره کرد و گفت: نتیجه فعالیت واحد بین الملل دانشگاه، معاونت آموزشی و همکاران گروه زبان و ادبیات فارسی به ثمر نشست و منجر به تأسیس مرکز آموزش زبان فارسی شد.

وی افزود: این مرکز برای جذب دانشجوی خارجی و تسریع روند بین المللی سازی دانشگاه حائز اهمیت فراوان است. همچنین امکان درآمدزایی مناسب را نیز فراهم می‌کند. راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیر ایرانی، باعث افزایش ۳ تا ۴ برابری متقاضیان خارجی تحصیل در سه ماهه‌ نخست سال ۹۸ نسبت به سال‌های گذشته شد.

کد خبر 4674002

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران