پارچه نخی


پارچه نخی

یکی از ضروری ترین اختراعات بشر، پارچه است که براساس موادی که برای تولید آن به کار می روند جنس نوشته پارچه نخی اولین بار در روچی. پدیدار شد.

پارچه نخیپارچه نخیپارچه نخیپارچه نخی
امتیاز خود را ثبت کنید

یکی از ضروری ترین اختراعات بشر، پارچه است که براساس موادی که برای تولید آن به کار می روند جنس های مختلفی دارند. یکی از جنس های پارچه، پارچه نخی است. ما در این مقاله تصمیم داریم این نوع پارچه را مورد بررسی قرار دهیم.

پارچه نخی

پارچه نخی همان پارچه پنبه ای است که در زبان عامیانه میان مردم به آن پارچه نخی گفته می شود. از جمله خصوصیات پارچه می توان به مواردی همچون عبور هوا از میان تار و پود آن، خنک بودن، نرمی، گوله نشدن، عدم ایجاد حساسیت و انتقال حررات بدن به بیرون اشاره کرد.

به همین دلیل پارچه نخی برای فصول گرم، پارچه ی مناسبی است. نکته ی دیگری که در مورد پارچه نخی باید به آن اشاره کنیم این است که پارچه نخی دارای رنگ ها و طرح های متنوعی است که شما می توانید از میان این همه رنگ و طرح، رنگ و طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اما در مورد الیافی که در پارچه نخی به کار می رود باید بگوییم که الیافی که در پارچه نخی استفاده می شوند به سه دسته ی الیاف طبیعی، مصنوعی و مخلوط تقسیم می شود.

جالب است بدانید که یکی از انواع پارچه ی کودری یا پارچه کدر که در میان مردم شناخته شده است نوعی پارچه نخی است و به صورت تخت بافت است که با استفاده از الیاف ویسکوز به صورت تار و پودی و در عرض های مختلف و به صورت ساده و طرح دار توسط کارخانجات نساجی تولید می شوند.

پارچه نخی

جنس پارچه نخی

یکی دیگر از مسائلی که در مورد پارچه نخی لازم است بدانید این است که جنس این پارچه چیست. شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که جنس پارچه نخی چیست و چگونه می توان جنس آن را تشخیص داد.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای این که شما بتوانید جنس پارچه نخی را تشخیص دهید راه حل خاصی وجود ندارد یعنی شما نمی توانید بر اساس زبری، لطافت، نازکی و یا ویژگی های این چنینی جنس پارچه نخی را تشخیص دهید.

اما به این نکته توجه داشته باشید که جنس های پارچه ی پنبه ای معمولا مات تر از پارچه هایی هستند که جنس پارچه ی آن ها از پلی استر است و همچنین قیمت کمتری نسبت به پارچه های دارای مواد دارند.

در ضمن پارچه های نخی خاصیت کشسانی ندارند و همچنین این که زود چروک می شوند.

تشخیص جنس پارچه نخی

یکی از راه هایی که می توان جنس این نوع پارچه را تشخیص داد براق بودن پارچه نخی است. غیر از ویژگی مرسریزه بودن، پارچه نخی دارای ویژگی مات بودن هستند.

پارچه هایی که براق هستند از جنس پلی استر و یا در اصطلاح مواد ساخته شده اند. البته شما می توانید پنبه های مرسریزه ه براق هستند را از قیمت بالایی که دارند تشخیص دهید.

نکته ی دیگری که در مورد جنس پارچه های نخی باید به آن توجه داشته باشید این است که صرف این که پارچه پنبه ای باشد دلیل مناسبی برای خوب بودن پارچه نیست. مخصوصا در ایران که هنوز هم از نخ های پنبه ای با تکمیل سنتی استفاده می شود.

یکی دیگر از راه هایی که می توانید متوجه شوید که پارچه ای که استفاده می کنید نخی است یا خیر، یک تکه از پارچه را بسوزانید اگر پارچه در هنگام سوختن جمع شد جنس پارچه، پنبه ای و یا نخی نیست ولی اگر پودر شد و دود سفیدی از آن خارج شد پارچه ی پنبه ای است.

همچنین این که این پارچه به دلیل این که پایه ی گیاهی دارند در هنگام سوختن بویی مانند مانند سوختن کاغذ یا چوب دارند.

پارچه نخی

مزایای استفاده از پارچه های نخی

افرادی که از پارچه های نخی استفاده می کنند می توانند از مزایای استفاده از این پارچه بهره مند شوند که این مزایا شامل موارد زیر می شوند:

با پوست سازگار هستند. به دلیل این که این نوع پارچه جریان هوا را از خود عبور می دهد نسبت به سایر الیافی که انسان استفاده می کند کمتر باعث ایجاد تعرق می شود. گوله نمی شود. اگر فرد در هنگام پوشیدن لباس نخی عرق کند، این لباس خیلی دیرتر نسبت به لباس های دیگر، بوی بد بدن را به خود جذب می کند. حساسیت ایجاد نمی کنند. خنک بودن مقاومت و عمر بالایی دارند. شستشو و لکه گیری آسان نیز یکی از مزایای پارچه نخی است. یکی دیگر از مزایا، لطافت آن است. و در نهایت این که لباس هایی که از الیاف پنبه ای تولید می شوند ضخیم تر و البته گرم تر هستند به همین دلیل می توانند در سرما از بدن انسان محافظت کنند.

پارچه نخیمعایب استفاده از پارچه های نخی

هر چیزی در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که پارچه های نخی نیز از این مسئله مسثتنی نیستند و در کنار مزایایی که دارند، معایبی نیز دارند که این معایب عبارتند از:

پارچه های نخی دارای قابلیت چروک بالایی هستند. پارچه های نخی بید نمی زنند اما اگر در جای مرطوب و تاریک قرار گیرند کپک می زنند. نسبت به الیاف دیگر، پارچه نخی نسبت به الیاف دیگر آبرفت بیشتری دارند. یکی دیگر از معایبی که پارچه های نخی دارند این است که نسبت به مرغوبیتی که پارچه دارد رنگ پس می دهند. به طور معمول در صنعت برای این که الیاف پنبه سفید شوند، الیاف پنبه را در محلول اکسیدان قرار می دهند، اما نکته ای که وجود دارد این است که هر چه این الیاف بیشتر داخل محلول اکسیدان بمانند سفیدتر و البته کم دوام تر می شوند. وادادگی زیاد یکی دیگر از معایبی است که پارچه نخی دارد، یعنی این امکان وجود دارد که پس از استفاده گشاد شود. اما معمولا با استفاده از ترفندهای خاصی این عیب را از پنبه می گیرند. برای مثال در تکمیل نخ و یا پارچه از ترفندهای خاصی استفاده می شود. یکی از ترفندهایی که برای این کار انجام می شود مرسریزه کردن نخ است که این کار باعث ثبات و درخشندگی نخ می شود. اما به دلیل این که این کار هزینه ی بالایی دارد تولید کنندگان از انجام این کار صرف نظر می کنند. اگر در هنگام پوشیدن لباس های نخی عرق کنید، لکه ی عرق را روی خود نشان می دهند. تبدیل شدن رنگ پارچه به رنگ زرد در هنگام نور خوشید یکی دیگر از معایبی است که لباس های نخی دارند، برای مثال اگر شما زمان زیادی را در هنگام نور آفتاب رانندگی کنید متوجه می شوید که در قسمت دست ها و بازوهای تان رنگ پریدگی وجود دارد که با شستشو هم از بین نمی رود. لباس های نخی نسبت به لباس های دیگر زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند. در ضمن لباس های نخی به سختی اتو می شوند و این نیز یکی از معایب استفاده از لباس های با پارچه نخی است.

آبرفت لباس های نخی

یکی دیگر از مسائلی که لازم است که در مورد لباس های نخی بدانید و همان طور که گفتیم یکی از معایب لباس های و پرچه های نخی به شمار می آید آبرفت و لباس و پارچه های نخی است.

نکته ای که در این باره باید به آن اشاره کنیم این است که اگر پارچه ای که استفاده می کنید صد در صد نخی باشد و هر چه تار و پود پارچه بسته تر باشد و یا به هم دیگر نزدیک تر باشند.

پارچه نخی

نحوه ی شستن لباس های نخی

برای این که بتوانید لباس هایی که دارای پارچه نخی را بشویید باید چند نکته را رعایت کنید:

اولین نکته ای که در مورد شستن پارچه ها و لباس های نخی باید به آن توجه داشته باشید این است که لباس نخی را باید در آب سرد بشویید و حداکثر دمایی که برای شستن لباس های نخی استفاده می کنید ۳۰ درجه باشد. زمانی که برای اولین بار پارچه و یا لباس نخی را می شویید تنها باید لباس شسته شود. بهتر است که پارچه و یا لباس نخی را در آفتاب آویزان نکنید و آن را در سایه آویزان کنید. برای این که لباس پس از شستن چروک نشود، قبل از این که لباس را پهن کنید لباس را دو یا سه بار بتکانید و سپس آویزان کنید. توجه داشته باشید که نباید برای ابگیری لباس و یا پارچه ی نخی آن را بچلانید، زیرا این کار باعث کهنه تر شدن پارچه و یا لباس نخی می شود. اگر می خواهید لباس و یا پارچه نخی را با دست بشویید این کار را با ملایمت انجام دهید و اجازه دهید محلول کار خود را انجام دهد. به دلیل این که پودرهای آنزیم دار مانند وایتکس عمل می کنند توصیه می کنیم که برای شستن لباس های نخی از این پودرها استفاده نکنید. اگر می خواهید لباس ها و یا پارچه های نخی را با ماشین لباسشویی بشویید، درجه لباسشویی را روی نخ و لباس های ملایم قرار دهید. در ضمن توجه داشته باشید که برای خشک کردن لباس های نخی نباید آن ها را داخل خشک بنیدازید، زیرا این کار می توانید عمر آن ها را کم کند. اگر می خواهید لباس ها را با استفاده از دست و یا با استفاده از ماشین لباسشویی بشویید پودر را مستقیم به ماشین نزنید. به جای این که پودر را مستقیم به لباس بزنید پودر را در یک استکان آب مخلوط کنید و خوب هم بزنید و پس از چند دقیقه از آن برای شستشو استفاده کنید. این کار باعث می شود که لباس حالت یکنواختی داشته باشد.

پارچه نخینحوه ی اتو کردن لباس های نخی

یکی دیگر از نکاتی که در مورد پارچه ها و لباس های نخی باید به آن اشاره کنیم این است که چگونه آن ها را اتو کنیم تا نتیجه ی بهتری را مشاهده کنیم.

همان طور که گفتیم یکی از خصوصیاتی که پارچه و لباس های نخی دارند این است که این پارچه ها و لباس ها سخت اتو می شوند، به طوری که زمانی که کار اتو کاری این پارچه ها و لباس ها تمام می شوند دوباره به حالت اولیه برمی گردند و چروک می شوند.

شما می توانید این مسئله را در قسمت مفاصل بدن مانند آرنج و زانوی بدن را بیشتر مشاهده کنید و این برای برخی از افراد که مشاغل رسمی دارند استفاده از لباس ها و پارچه های نخی را دشوار می کند.

اما برای این که بتوانید لباس ها و پارچه های نخی را اتو کنید حتما باید آن ها را به صورت مرطوب اتو کنید زیرا در صورتی که پارچه ها و لباس های نخی مرطوب نباشند به سختی اتو می شوند و همچنین هم به پارچه آسیب وارد می شود و هم به پارچه آسیب می زند.

نکته ای که وجود دارد این است که شما برای اتوکاری پارچه های نخی به آب بیشتری نسبت به پارچه های دیگر نیاز دارید. پس توصیه می کنیم حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از اتوکاری پارچه را با آب پاش خیس کنید این کار نه تنها باعث می شود نم به داخل تار و پود پارچه نفوذ کند بلکه باعث می شود که شما پارچه ی مورد نظر خود را خشک اتو نکنید و اتوکشی پارچه راحت تر شود.

و در نهایت این که به درجه اتو دقت کنید زیرا درجه ی اتو باید پایین تر و ملایم تر از پارچه های دیگر باشند.

در نهایت باید به این مسئله اشاره کنیم که اگر می خواهید لباس نخی خریداری کنید و کیفیت آن برای تان مهم است به این چند نکته توجه داشته باشید. اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسته بودن تار و پود پارچه بسیار مهم است.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید کیفیت و وزن نخ پارچه است. مسئله ای که وجود دارد این است که بعضی از پارچه های نخی تار و پودی بسته ای دارند اما نخی که پارچه از آن بافته شده است پوک است و وزنی ندارند.

حتی در بعضی از مواقع ممکن است در صورتی که پارچه خیلی سبک باشد، پس از یک بار پوشیدن پارچه پاره شود. پس توجه داشته باشید که وزن پارچه و یا لباس نخی که می خواهید خریداری کنید چقدر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!