آلودگی صوتی کدام کشورها بیشترند؟


آلودگی صوتی کدام کشورها بیشترند؟

با پیشرفت فناوری، عوامل آلودگی صدا از جمله ترافیک شهری، ساختمان‌سازی، سر و صدای کارخانجات، صدای آژِیر، بوق خودروها و امثال آنها نیز افزایش یافته که بسیاری از موارد ذکر شده موجب آزار ساکنان و بروز بیماری می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده آلودگی صوتی تهدیدی برای از دست دادن شنوایی، بروز مشکلات قلبی، اختلال شناختی، استرس و افسردگی است.

دکتر دنیل فینک، مدیر انجمن سلامت و تاثیرات آلودگی محیط بر سلامت عموم اظهار کرد: آلودگی صوتی موجب فشارخون بالا، دیابت، چاقی، حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ خواهد شد.

هرچند در مورد تاثیرات آلودگی صوتی بر روان انسان تحقیقات گسترده‌ای انجام نشده است، اما در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده آلودگی‌های صوتی آزاردهنده، بر بروز اضطراب و افسردگی در افراد تاثیر دارد.

در کنفرانس سال 2017 اتحادیه اروپا، آلودگی صوتی « قاتل خاموش » معرفی شد که هم بر سلامت جسمی و هم روان انسان تاثیرگذار است.

با وجود تمامی موارد ذکر شده هنوز به این مهم توجه نشده و از این عامل تهدید کننده زندگی انسان در برنامه کشورها چشم‌پوشی شده است. آلودگی صوتی نه فقط بر بزرگسالان بلکه بر کودکان تاثیر دارد و موجب اختلال در خواندن، تمرکز، حل مسئله و حافظه می‌شود.

بر اساس قانون سازمان بهداشت جهانی، صدایی در گروه آلاینده‌ها قرار می‌گیرد که بیش از 85 دسی بل باشد و بیش از هشت ساعت در معرض آن قرار گیریم.

البته این میزان به عقیده برخی کارشناسان صدای بلندی است. بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی صدای خودرو 70 دسی بل، صدای مته دستی 100 دسی‌بل و بلند شدن هواپیما از زمین 120 دسی‌بل است.

متخصصان قلب معتقدند صدای بیش از 60 دسی‌بل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می دهد.

بر اساس آمار منتشر شده در سال 2018 کشورهای اروپایی با بیشترین آلودگی صوتی به شرح ذیل هستند:

بیشترین آمار آلودگی مربوط به مالت به میزان 26.2 درصد است که این میزان آلودگی با جمعیت این کشور مرتبط است. آلمان با 25.1 درصد و هلند با 24.9 درصد در جایگاه بعد قرار دارند.

کمترین میزان آلودگی مربوط به ایرلند با 7.9 درصد ثبت شده است. در هر کیلومتر مربع ایرلند 65 سکنه وجود دارد و این میزان آلودگی کم با جمعیت پایین ایرلند مرتبط است.

کروواسی با میزان 8.5 درصد ، بلغارستان با 10 درصد و استونی با10.4 درصد آلودگی صوتی ثبت شده‌اند.

در مقایسه بین مناطق شهری و روستایی، شهرها به دلیل تعداد بیشتر سکنه، بیشترین آلودگی صوتی را دارند و بر اساس آمار، ساکنان شهری 23.3 درصد آلودگی صوتی خیابان یا همسایگان دارند و این میزان در مناطق روستایی 10.4 درصد است.

تفاوت‌های فرهنگی نیز در آلودگی صوتی سهیم هستند. مراسم، جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی مختلف نیز آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند.

به دلیل تاثیرات آلودگی صوتی بر سلامت انسان در سال گذشته موسسه فناوری شنوایی میامی شاخصی برای نشان دادن اهمیت این موضوع در 50 شهر تعیین کرد. نتایج این تحقیق نشان داد شهرهای پر سرو صدا، سیستم شنوایی افراد را 10 تا 20 سال پیرتر می کنند.

گوانگژو در چین بیشترین سطح آلودگی صوتی در جهان را دارد و بعد از آن قاهره، پاریس، پکن و دهلی قرار گرفته‌اند. از بین 50 شهر، زوریخ کمترین میزان آلودگی را داشتند.

راهکارهای ارائه شده در کاهش آلودگی صوتی: برنامه‌های عملی شامل راهبرد مدیریت ترافیک، ارتقاء سیستم‌های حمل و نقل، اتوبوس‌های الکتریکی و بهبود فرایندهای برنامه‌ریزی است.

ترافیک بزرگترین منبع آلودگی صوتی در اروپا است و حدود 100 میلیون اروپایی را تحت تاثیر قرار داده و از راهکارهای کاهش آلودگی در این مورد، می توان روز بدون اتومبیل در پاریس و محدودیت استفاده از خودرو شخصی در فرانسه را نام برد.

موثرترین روش، کنترل سر و صدای منبع است.

قرار نگرفتن در معرض آلودگی صوتی شدید با استفاده از برنامه‌های مختلف مانند برنامه NoiseTube که توسط محققان دانشگاه بروکسل در بلژیک توسعه یافته است و کاربران را قادر می‌سازد که در هر کجا میزان سر و صدا را شناسایی کنند نیز موثر است. استفاده از مواد جذب‌کننده صدا مانند فوم و فایبر گلاس نیز در کاهش سرو صدا تاثیر بسزایی دارند.

منابع:

www.theguardian.com

www.euronews.com

www.worldscapitalcities

Attachments area


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید