تحلیل سفیر پیشین ایران در عراق از سفر عبدالمهدی: عراق می خواهد منطقه از ناامنی و تنش دور شود/ عبدالمهدی می خواهد برای کشورش مصونیت ایجاد کند


تحلیل سفیر پیشین ایران در عراق از سفر عبدالمهدی: عراق می خواهد منطقه از ناامنی و تنش دور شود/ عبدالمهدی می خواهد برای کشورش مصونیت ایجاد کند

همانطور که امنیت عراق بر پیرامونش تاثیر می گذارد، ناامنی ها و تنش های منطقه ای نیز می تواند بر مسائل داخلی آن کشور تاثیری مستقیم داشته باشد و عراق با آگاهی از این مساله به دنبال آن است کهاقداماتی انجام دهد تا منطقه از ناامنی و تنش دور شود.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق هدف سفر عادل عبدالمهدی به ایران را «دور کردن منطقه از ناامنی و تنش» و «ایجاد مصونیت برای کشورش» دانست.

حسن دانایی فرد در امشب در گفت و گو با خبرنگار جماران، در پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت سفر نخست وزیر عراق به ایران گفت: همانطور که امنیت عراق بر پیرامونش تاثیر می گذارد، ناامنی ها و تنش های منطقه ای نیز می تواند بر مسائل داخلی آن کشور تاثیری مستقیم داشته باشد و عراق با آگاهی از این مساله به دنبال آن است که اقداماتی انجام دهد تا منطقه از ناامنی و تنش دور شود.

وی افزود: به بیانی دیگر، امنیت منطقه نوعی مصونیت برای عراق ایجاد می کند و بنابراین به نظر می رسد که یکی از اهداف سفر نخست وزیر این کشور به تهران همین باشد.

دانایی فرد در ادامه بیان کرد: همچنین سطح روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور با توجه به مرز مشترک 1400 کیلومتری و سفرهای مکرر مسئولین و مردم دو کشور مساله بسیار قابل توجهی است؛ به نحوی که بیش از 70 درصد گردشگران خارجی سفرکننده به ایران، عراقی هستند و مقصد بیش از 60 درصد ایرانی هایی که به خارج سفر می کنند، عراق است.

سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به اینکه عراق به عنوان شریک اول اقتصادی ما در سال 2018 معرفی ش، گفت: همچنین در همان سال ایران شریک اول اقتصادی در عراق معرفی شد. لذا این عوامل به علاوه مساله امنیت که برای روابط میان دو کشور بسیار مهم است، ایجاب می کند که رفت و آمدها در همه سطوح در جریان باشد. چنانکه در ماه گذشته سفر دو وزیر عراقی را به ایران شاهد بودیم و این روزها نیز کمیته مشترک اقتصادی ما در بغداد به سر می برد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت