35 درصد آب شرب خراسان جنوبی هدر می رود


35 درصد آب شرب خراسان جنوبی هدر می رود

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اکنون حدود 35 درصد آب شرب استان هدر می‌رود که در این زمینه مجموعه‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی مکلف شدند نسبت به احصا، احیا و بازسازی شبکه‌های آب اقدام کنند تا پرت آب مدیریت شود.

سید کمال‌الدین میرجعفریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز مدیریت مصرف آب نداریم افزود: این موضوع یکی از اولویت‌های اصلی دولت و استان است که به صورت کارشناسی شده و بدون ایجاد مشکل برای مردم این مهم را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی از جمله مجموعه وزارت نیرو با محوریت شرکت آب منطقه‌ای و دستگاه‌های مصرف کننده از قبیل جهاد کشاورزی، سازمان صمت و سایر مکلف شدند وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی را بر اساس بارش‌های چند سال اخیر و برداشت‌ها به صورت علمی و عملی بررسی کنند.

وی بیان کرد: برنامه احیا و تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی باید به صورت کارشناسی شده در بخش‌های مختلف اجرا شود تا برای مردم به ویژه بهره‌برداران بخش کشاورزی مشکل ایجاد نکند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به کسری ۲۳۷ میلیون مترمکعبی مخازن استان اظهار داشت: این کسری باید با برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده در طول سال‌های آتی احصا شود ضمن اینکه در فعالیت بخش‌های مختلف مشکل ایجاد نشود.

وی بر توسعه آبیاری تحت فشار و میکرو در استان کم آب خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: با اجرای آبیاری کم فشار بیش از ۶۰ درصد و آبیاری میکرو بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

میرجعفریان تغییر الگوی کشت را از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف آب دانست و افزود: در این خصوص توسعه و کشت گیاهان سازگار با کم آبی با بازده بالا توسط دستگاه مربوطه هدف‌گذاری شده است.

وی انتقال آب به مزارع با لوله، پوشش استخرها، استفاده از سیستم مالچ و توسعه کشت‌های نشایی را از دیگر راهکارهایی مدیریت مصرف آب در استان عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم مهار آب‌های سطحی در استان تصریح کرد: در این زمینه اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح استان در دست اجرا است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از راهکارهای مدیریت مصرف آب در استان بازچرخانی بیش از ۱۸.۵ میلیون مترمکعب فاضلاب است که در این خصوص به زودی شبکه‌های تصفیه‌خانه فاضلاب‌ها تسریع داده خواهد شد تا برای مصارف فضای سبز و صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

میرجعفریان در ادامه سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک و رئیس سازمان امور اراضی کشور به استان را بسیار پرخیر و برکت دانست و گفت: در این سفر برای توسعه آبیاری تحت فشار بدون هیچ محدودیتی قول مساعد داده شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: متقاضیان و بهره‌برداران بخش کشاورزی برای تجهیز اراضی خود به سیستم‌های آبیاری تحت فشار تنها ۱۵ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و ۸۵ درصد هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی از اختصاص ۱۴ میلیارد تومان برای احیا و مرمت قنوات استان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی دومین استان دارای قنات کشور است و در این سفر بر احیا و مرمت قنوات تاکید ویژه شد.

۷۵۵۷* ۶۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403