بهترین زمان ورزش کردن در روز؛ صبح بهتر است یا عصر؟


بهترین زمان ورزش کردن در روز؛ صبح بهتر است یا عصر؟

بدن و شرایط جسمی شما بهترین زمان ورزش کردن در روز را تعیین می‌کنند. ورزش در صبح انرژی را افزایش می‌دهد و برای لاغری موثرتر است اما ورزش در عصر نیز برای برخی احساس خوبی در پی دارد.

بهترین زمان ورزش کردن در روز؛ صبح بهتر است یا عصر؟

ستاره | سرویس ورزش - چه زمانی از روز را باید به ورزش اختصاص داد؟ چند ساعت ورزش در روز برای بدن کافی است؟ اگر به ورزش و فعالیت علاقه دارید، حتما این سوالات ذهن شما را نیز درگیر کرده است. به گفته متخصصان پاسخ به این سوالات به شرایط جسمی و نتایجی که به دنبال آن هستید، بستگی دارد. به طورکلی متخصصان معتقد هستند بهترین زمان ورزش کردن، زمانی است که باعث شود ورزش برای شما به یک عادت تبدیل گردد. در این مطلب ورزش کردن در صبح، ظهر و عصر را برای لاغری و عضله سازی بررسی می‌کنیم. به علاوه به این سوال نیز پاسخ خواهیم داد که چند ساعت را باید به ورزش بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

اگر مطالعه بخش خاصی از این مطلب مدنظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده‌اند، به موضوع دلخواه خود برسید.

بهترین زمان ورزش کردن در روز ورزش کردن در صبح ورزش کردن در ظهر و عصر بهترین زمان ورزش کردن برای لاغری بهترین زمان ورزش کردن برای عضله‌سازی چند ساعت در روز ورزش کنیم؟

بهترین زمان ورزش کردن در روز

ساعت بدن تحت تاثیر الگوی ۲۴ ساعتی گردش کره زمین است. این ریتم بر عملکرد‌های بدن مانند فشار خون، دمای بدن، سطح هورمون‌ها و ضربان قلب اثر می‌گذارد و همه‌ی این‌ها نقش مهمی در آمادگی شما برای ورزش کردن دارند. توجه به ساعت بدن برای پیدا کردن زمان مناسب برای ورزش ایده‌ی خوبی است، اما قطعا مشغله‌های رزوانه را نیز برای انتخاب ساعت ورزش کردن باید در نظر گرفت.

۱. ورزش کردن در صبح

به گفته‌ کارشناسان کسانی که صبح‌ها ورزش می‌کنند، با احتمال بیشتری ورزش کردن به یک عادت ماندگار در آن‌ها تبدل می‌شود. چنین افرادی پیش از آنکه سایر کار‌ها و مشغله‌ها به آن‌ها فشار وارد کند به ورزش می‌پردازند. گاهی اصلا مهم نیست شما چقدر مصمم باشید، سایر کار‌ها ممکن است ورزش را در اولویت آخر قرار دهند. توجه داشته باشید که اگر تصمیم دارید صبح‌ها تمرین کنید، زمان بیشتری را برای گرم کردن بدن در نظر بگیرید، زیرا درجه حرارت بدن کمتر است.
برای اینکه در اجرای برنامه ورزشی صبحگاهی منظم موفق شوید، باید یک ساعت خواب مشخص و منظم داشته باشید. بدن انسان برای به خواب رفتن احتیاج به آماده‌سازی دارد، قبل از خواب باید ضربان قلب و دمای بدن به محدوده‌ی استراحت نزدیک باشد. بنابراین ورزش کردن یا خوردن در ساعات نزدیک به خواب، ممکن است شما را دچار بی‌خوابی کند.
بهترین زمان ورزش کردن در روز؛ صبح بهتر است یا عصر؟

۲. ورزش کردن در ظهر و عصر

برخی افراد به جای آنکه صبح‌ها به نیت ورزش کردن از خواب بیدار شوند، ترجیح می‌دهند عصرها بعد از کار ورزش کنند. زیرا به این ترتیب مجبور نیستند برای بیدار شدن در صبح‌ با بدن‌شان به جدال بپردازند.
برای بعضی دیگر نیز زمان ناهار بهترین وقت ورزش کردن است، به خصوص اگر در محل کار تعدادی از همکاران نیز با شما همراه شوند. تنها باید توجه داشت که در این صورت باید بعد از ورزش ناهار را میل کنید.
هرگز بلافاصله بعد از غذا خوردن ورزش نکنید. خونی که لازم است هنگام ورزش در عضلات جریان یابد، بعد از غذا به سمت دستگاه گوارش می‌رود. بنابراین بعد از وعده غذایی ۹۰ دقیقه به خودتان زمان دهید و سپس شروع به ورزش کنید.
برای تعیین بهترین زمان ورزش کردن لازم نیست به یک متخصص مراجعه کنید یا خودتان یک متخصص باشید. توصیه متخصصان به شما این است زمان‌های مختلف را برای ورزش کردن امتحان کنید. برای چند هفته صبح‌ها، سپس ظهر‌ها و مدتی هم بعدازظهر‌ها و عصر‌ها به ورزش بپردازید و ببینید کدام حالت برای‌تان بیشتر لذت بخش است. همچنین نوع ورزش و سایر کار‌های روزانه‌تان را در این تصمیم‌گیری در نظر بگیرید.
آلدانا (استاد درمان سبک زندگی در دپارتمان علوم ورزش در دانشگاه بریگهام جوان در پروو، یوتا) می‌گوید: «زمانی را پیدا کنید که به شما کمک می‌کند تا تمرینات ورزشی خود را به یک بخش منظم و سازگار در زندگی خود تبدیل کنید. تداوم و پیوستگی در ورزش بیشتر از زمان ورزش کردن در روز مهم است.»
بهترین زمان ورزش کردن در روز؛ صبح بهتر است یا عصر؟

بهترین زمان ورزش کردن برای لاغری

براساس مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است، بهترین زمان ورزش کردن برای لاغری صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش هنگام ناشتا، باعث سوخت و ساز بیشتر چربی‌های بدن می‌شود.
محققان در بلژیک، تحقیقی انجام دادند که در آن مردان به مدت شش هفته، رژیمی شامل ۳۰ درصد کالری و ۵۰ درصد چربی بیشتر را در پیش گرفتند. این افراد به سه دسته تقسیم شدند، افراد گروه اول بی‌تحرک بودند، گروه دوم پیاده‌روی بعد از صبحانه داشتند و گروه سوم تمرین ورزشی منظم قبل از صبحانه داشتند.
در پایان شش هفته، گروه اول دچار اضافه وزن شده بودند، گروه دوم نیز مقداری افزایش وزن و مشکلات انسولین را تجربه کردند، اما گروه سوم بدون هیچ اضافه وزنی پیدا نکردند و در سلامت کامل با سطح انسولین نرمال بودند. علاوه بر این، در گروه سوم بدن مردان در طول روز چربی بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها می‌سوزاند.
بهترین زمان ورزش کردن در روز؛ صبح بهتر است یا عصر؟

بهترین زمان ورزش کردن برای عضله‌سازی

همانطور که گفتیم ساعت بدن هر فرد نقش مهمی در تعیین بهترین زمان ورزش کردن دارد، علاوه بر آن نوع ورزش و وضعیت جسمی فرد نیز تعیین کننده هستند. یکی از عوامل تاثیرگذار بر عضله سازی سطح هورون‌های کورتیزول و تستوسترون در بدن است. کورتیزول با شکستن بافت عضلات، قند خون را بالا می‌برد و تستوسترون با عملکردی برعکس، قند موجود در خون را به عضله تبدیل می‌کند.
بر اساس تحقیقات، کورتیزول در صبح در بالاترین سطح و در عصر در پایین‌ترین سطح قرار دارد. از این‌رو کارشناسان بهترین زمان ورزش کردن برای عضله سازی را عصر می‌دانند. علت این امر آن است که نسبت تستوسترون به کورتیزول در عصر‌ به بالاترین حد خود می‌رسد، در نتیجه بیشتر عضلات شکل می‌گیرند تا اینکه شکسته شوند.

میزان ورزش مناسب در هر روز

چند ساعت در روز باید ورزش کنیم؟ وضعیت جسمانی، میزان فعالیت و سبک زندگی عواملی هستند که بر پاسخ به این پرسش اثرگذارند. به عنوان یک قانون کلی از سوی وزارت بهداشت آمریکا، هر فرد بالغ برای حفظ سلامت و دوری از بیماری‌های قلبی، دیابت، پوکی استخوان و فشار خون بالا باید روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشد. براساس تحقیقات انجام شده، این مدت برای هر کسی ضروری است.
البته ۳۰ دقیقه ورزش در روز، همچنان شما را در معرض خطر افزایش وزن و چاقی قرار می‌دهد. بنابراین اگر به چاقی مبتلا هستید یا فکر می‌کنید با توجه به رژیم غذایی و فعالیت بدنی روزانه‌تان ممکن است به زودی با افزایش وزن روبه‌رو شوید، باید این مدت رابه ۶۰ دقیقه افزایش دهید.
حداکثر زمان ورزش روزانه برای هر فرد، ۹۰ دقیقه است. پس اگر می‌خواهید با ورزش کردن وزن کم کنید و شرایط بدنی شما نیز در حالت ثبات قرار بگیرد باید به جای ۳۰ یا ۶۰ دقیقه، ۹۰ دقیقه در روز ورزش کنید.
بهترین زمان ورزش کردن در روز؛ صبح بهتر است یا عصر؟

سخن پایانی...

همانطور که مطالعه کردید، نمی‌توان یک زمان دقیق را برای ورزش کردن تعیین کرد. بنابراین با استفاده از نکاتی که در مقاله ذکر شد، بهترین زمان برای ورزش کردن خود را پیدا کنید. توجه داشته باشید که برای ورزش کردن حتما نیاز نیست به باشگاه‌های بدنسازی مراجعه کنید و می‌توانید در خانه به فعالیت بپردازید. در این رابطه توصیه می‌کنیم که مطلب بدنسازی در خانه با 12 حرکت اصلی بدن سازی را مطالعه کنید. نظر شما چیست؟ شما چقدر در طول روز و چه زمانی به ورزش می‌پردازید؟ فراموش نکنید که پیشنهادات و نظرات خود را از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


علت صدای انفجار اصفهان از زبان یک منبع آگاه