توانمندی جهاددانشگاهی در تبدیل فرصت ها به ارائه خدمات شایسته در راستای توسعه همه جانبه استان


توانمندی جهاددانشگاهی در تبدیل فرصت ها به ارائه خدمات شایسته در راستای توسعه همه جانبه استان

رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: این نهاد انقلابی می تواند فرصت های متعددی را در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه با حمایت بیش از پیش مسئولین تبدیل به ارائه خدمات شایسته و منجر به توسعه همه جانبه استان کند.

مسعود شهرجردی در گفت و گو با ایسنا، درخصوص ظرفیت های موضوعی و استانی جهاددانشگاهی در شرایط فعلی جامعه اظهار کرد: جهاددانشگاهی استان مرکزی دارای ظرفیت ها و پتانسیل های ارزشمندی در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و درمانی از جمله مرکز فوق تخصص درمان ناباروری است که از طریق پیشرفته ترین روش‌ها از جمله میکرواینجکشن( ICSI ) و IVF و با دارا بودن بخش های کلینیک ناباروری مردان، کلینیک تخصصی زنان و نازایی، کلینیک کنترل مراقبت های حین بارداری، آزمایشگاه های جنین شناسی و آندرولوژی، آزمایشگاه تشخیص طبی، بخش سونوگرافی، مشاوره و روانشناسی زوجین نابارور و بانک خون بند ناف رویان ارائه خدمت می دهد، همچنین فعالیت های جهاد دانشگاهی استان مرکزی در بخش آموزش های تخصصی کوتاه مدت و مراکز آموزش علمی کاربردی در شهرهای اراک و ساوه و محلات در جهت رشد و توسعه استان است.

وی افزود: در حوزه پژوهش و فناوری فعالیت های خوبی در جهاد دانشگاهی صورت گرفته است، مشخصه بارز حوزه پژوهش در جهاد دانشگاهی وجود اعضای هیات علمی پژوهشی است. نگاه ما در حوزه پژوهش و فناوری، توسعه فناوری و اجرای طرح های پژوهشی است که این مهم با وجود سه گروه پژوهشی توسعه مطالعات اجتماعی و توسعه اقتصادی و کالبد شهری صورت می پذیرد.

وی با تاکید بر اثرگزاری فعالیت های جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی، علمی و تحقیقات و بویژه در حوزه فرهنگی گفت: این مهم در شرایطی اتفاق می افتد که خدمات و فعالیت های صورت گرفته توسط اغلب فعالین و متولیان این امور وابسته به منابع مالی سنگین است و در این شرایط حضور نهادهایی همچون جهاددانشگاهی در چنین عرصه هایی به خودی خود یک ظرفیت محسوب می شود.

شهرجردی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی بار کارهای برزمین مانده را بر عهده گرفته و در حد توان در راستای رشد و توسعه استان فعالیت خواهد داشت، جهاد دانشگاهی استان مرکزی می تواند فرصت هایی همچون ایجاد پردیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در استان جهت تبدیل توانایی های فرهنگی به ثروت، راه اندازی مرکز خدمات تخصصی مشاغل خانگی و ایجاد زنجیره کامل از تولید به اشتغال تا اتصال به بازار با جلب مشارکت دستگاه های اجرایی مرتبط در استان در اجرای برنامه اشتغال فراگیر، راه اندازی پردیس کانون ارزیابی شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای دستگاه های اجرایی در راستای پرورش نیروهای کارآمد و ایجاد فرصت برای مدیریت متعالی در استان، تقویت و توسعه دفتر انتقال تکنولوژی به منظور کمک به بخش تحقیق و توسعه صنعت استان با مشارکت نهادهای صنعتی و صنایع، تقویت و راه اندازی کلینیک های خدمات نوین تخصصی در زمینه های ناباروری، ترمیم زخم و سرطان زنان، همکاری در تدوین پیوست های اجتماعی، فرهنگی و فناورانه پروژه های اقتصادی و عمرانی استان و برگزاری دوره های تخصصی حضوری و مجازی در رابطه با آموزش کارکنان دولت بویژه برای شهرداران، دهیاران، بخشداران و ... را در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه با حمایت بیش از پیش مسئولین و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی منجر به ارائه خدمات شایسته و توسعه همه جانبه استان کند، همچنین حضور نیروهای جوان، پر انرژی، متعهد، متخصص و با انگیزه در جهاددانشگاهی استان، نویدبخش افق های بسیار خوبی در حوزه های مختلف است.

وی با اشاره به توانمندی ها و پتانسیل خبرگزاری های ایسنا و ایکنا در راستای انتشار اخبار امیدبخش و کارا و موثر افزود: مجموعه جهاددانشگاهی این آمادگی را دارد که در جهت توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر استان مرکزی در بخش های مختلف، خدمات تخصصی مطلوب ارائه کند.

وی در خصوص نقش اقدامات عملی و ترویجی جهاددانشگاهی در مبحث ‌رونق تولید گفت: هر ساله شاهد نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری با هدف اهمیت بخشی به مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های کشور هستیم. این شعارها با توجه به تمام جوانب مطرح شده و به عنوان یک سند راهبردی و راهگشا برای مسئولین و مردم قابل استفاده هستند و اگر از سوی مردم و مسئولین در حد شعار نگریسته نشوند، می‌توانند منجر به رونق و پیشرفت شوند.

شهرجردی افزود: از محاسن ویژه شعار امسال ارائه سند راهگشا درخصوص اقتصاد کشور است. تحقق این شعار، نگاه مسئولین به ظرفیت‌های داخلی را می‌طلبد، جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی با استفاده از اساتید و دانشجویان و جوانان نخبه و دانشمند توانسته با استفاده از دانش بومی گام های علمی بزرگی بردارد و شاهد مثال آن را می توان در سلولهای بنیادی، صنعت نفت و علوم روز دنیا دانست.

وی با بیان اینکه شعار رونق تولید کاملا هوشمندانه طرح شده چرا که در مقطع فعلی کشور از یک سمت با جنگ اقتصادی دشمن مواجه است و از سویی مهمترین چالش کشور، اقتصاد است، پس باید برای پیشرفت اقتصادی به رونق تولید پرداخت و با فعال کردن ظرفیت‌های بومی و ملی، از مشکلات عبور کرد، افزود: تأکید رهبری در این شعار بیشتر خطاب به مردم است، چراکه اگر این مهم به دغدغه عمومی تبدیل شود، منجر به تحولی عظیم در رونق تولید و کمک به اقتصاد کشور در آینده خواهد شد.

وی اظهار کرد: در راستای تحقق این شعار، جهاد دانشگاهی علاوه بر حفظ ماهیت اصلی، اقدامات و برنامه های خود را همگام و همسو با مسائل جامعه تعریف می کند. در واقع اقدامات این نهاد در سایه همان مسائل مبتلابه جامعه تعریف می شود، بنابراین هر ساله اقدامات عملی این نهاد با موضوعات کشوری هماهنگ است و در خصوص رونق تولید نیز جهاد دانشگاهی براساس نقشی که برایش تعریف شده به این موضوع نگاه می کند و تمام تلاش خود را برای ایفای این نقش به کار می برد.

شهرجردی در ادامه با تأکید بر اهمیت نقش ترویجی رسانه ها در پیشبرد اهداف رونق تولید گفت: خبرگزاری های جهاد دانشگاهی به همراه سایر رسانه ها بایستی یک تعریف و مسیر واحد، دقیق و هدفمند برای پیاده سازی رونق تولید و اقتصاد مقاومتی در کشور پایه ریزی کنند. خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری بین المللی قرآن، خبرگزاری سینا پرس و همچنین مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران از مهمترین فعالیت های مجموعه جهاد دانشگاهی در عرصه های فرهنگی، رسانه و فناوری است که با انتقال نظرات و دیدگاه عموم مردم می توانند در جهت راهنمایی و هدایت تولید کنندگان و مسئولین و همچنین رغبت مردم به استفاده از تولید داخلی و در نهایت رونق تولید موثر واقع شوند.

وی درخصوص رسالت جهاددانشگاهی در خصوص پرورش سرمایه های انسانی تراز فرهنگ جهادی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های برجسته نهادهای انقلاب اسلامی، برخورداری از فرهنگ جهادی است، فرهنگ جهادی را مجموعه‌ای از سرمایه‌های فکری و ارزشی دانست که بر رفتار اجتماعی انسان اثر می‌گذارد و گفت: امروزه هیچ سازمانی بدون توجه به نیروی انسانی و نقش سازنده آن در ارائه خدمات، قادر به ادامه حیات نیست. در واقع میزان توانایی سازمان ها و شرکت ها در شناسایی و حفظ و توسعه سرمایه انسانی است و اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب می‌شود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط، بطور مؤثر فعالیت‌ها را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند.

شهرجردی گفت: در همین راستا می توان گفت که مرکز رشد واحدهای فناور محلات و نیم ور و در مجموع، جهاد دانشگاهی به لحاظ ماهیت خود و اسناد بالادستی، در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، دفتر تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان و مراکز رشد، به منظور تحقق اهداف، مدلی تحت عنوان «زنجیره دانش تا ارزش» ترسیم کرده است تا بتوانیم خروجی خوبی برای جهاد دانشگاهی و ایران اسلامی به دست آوریم.

وی با تاکید بر اینکه برخورداری از روحیه انقلابی و جهادی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اهمیت بسیاری دارد و همین روحیه است که کارها را پیش می برد و کشور ما اکنون بیش از پیش به این روحیه نیاز دارد، افزود: با وجود تکثر دستگاه های متولی در عرصه های فرهنگی، گفتمان سازی در حوزه فرهنگی ضروری است تا این دستگاه ها بتوانند به هم نزدیک تر شده و با هم افزایی، اقدامات فرهنگی و گفتمان های ایجاد شده را تقویت کنند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس