شورایار یا شهرداریار؟


شورایار یا شهرداریار؟

تهران- ایرنا- فاصله گرفتن شورایاران از وظیفه اصلی خود یعنی نظارت و دخالت در بحث اجرا، محور اصلی موضوعی بود که در سومین پنل تخصصی از سلسله نشست های تخصصی روایت شورایاری از گذشته تا آینده مطرح و آسیب شناسی شد.

به گزارش ایرنا، این پنل با عنوان «روایت شورایاری از گذشته تا آینده» روز دوشنبه به همت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار و موضوعی که میهمانان این نشست بر آن تاکید داشتند رابطه ناقص شورای شهر و شورایاری ها طی چهار دوره گذشته بود که موجب شد عملاً شورایاران به شهرداریاران تبدیل شوند.

صلاح الدین قادری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در این نشست با نگاهی نقادانه به موضوع شورایاری پرداخت و گفت: شورایاری ها در واقع بازوهای اجرایی شورای شهر هستند اما براساس تحقیقی که در این خصوص و از طریق مصاحبه با شورایاران انجام دادیم مشخص شد که شورایاران تمامی مشکلات محله را حل می کردند.

وی تاکید کرد: این روند مدیریتی اشتباه بود و شورایاری را از مسیر خود خارج کرد.

به گفته قادری، ۱۲ وظیفه در قانون مصوب سال ۷۵ برای شورایاری ذکر شده که خود مدیریت شهری از اجرای آن ناتوان است چه برسد به شورایاران.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: «شهردار محله خود بودن» بدترین واژه ای بود که می توانستیم به شورایاران نسبت بدهیم چرا که موجب ایجاد انتظاراتی در شورایارها شد و برخی سواستفاده ها را پدید آورد.

قادری نقش اساسی شورایاری را تسهیلگری عنوان کرد و گفت: در ترکیه چیزی به نام شورایاری وجود ندارد و فردی به عنوان «مختار محله» مشکلات را به گوش مسئولان می رساند.

وی با بیان اینکه شورایار باید تسهیلگر باشد و نه یک تصمیم گیرنده، تصریح کرد: تدوین برنامه کار شورایار نیست و وظیفه شورایار ارائه پیشنهاد برای اجرای بهتر برنامه ها است.

قادری همچنین گفت که نگاه ایده آل گرا به ظرفیت شورایاران یکی دیگر از آسیب های این بخش است و وظایف شورایاران برای دوره جدید باید بازتعریف شود.

شورایاری زینت المجالس نباشد

همچنین اقبال شاکری عضو شورای چهارم شهر تهران در این نشست گفت: برگزاری یا عدم برگزاری انتخابات شورایاری همیشه مورد مناقشه بوده و نهایتاً با یک دستور و امضا حل می شود.

وی ادامه داد: نفس وجود شورایاری تسهیلگری و ارتباط موثر بین شهروندان و دستگاه اجرایی است و هرچقدر این ارتباط نزدیکترباشد موجب بهبود عملکرد مدیریت شهری و رضایت شهروندان می شود.

شاکری ایجاد نهاد شورایاری را تصمیم خردمندانه ای عنوان و تصریح کرد: شورایاری ادامه جریان شورای شهر تهران در محلات است و شورایاری جایگاهی دارد مانند شورا نه شهردار محله.

این عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه شورایاری ها در دوره های گذشته فراز و نشیب های زیادی را تجربه کردند، تاکید کرد: شورایاری نباید زینت المجالس باشد و به آن دید صرفاً ابزاری داشت.

وی ادامه داد: حضور فعال شورایاری باید در مدیریت شهری پایتخت ساری و جاری باشد اما نباید نگاه شهردار محله به آنها داشت.

به گفته شاکری، شورایار ناظر است و نباید در کار اجرایی دخالت کند.

وی سطح تحصیلات شورایاران در دوره گذشته را مطلوب عنوان کرد و گفت: شورایاری دوره گذشته کارنامه خوبی داشت و از همه نوع قشر و شغلی عضو آن بودند.

شاکری با بیان اینکه شورایاری جایگاه اجتماعی بالایی دارد، خاطرنشان کرد: یکی از اعضای شورای فعلی شهر تهران از همین جایگاه به شورا راه یافت.

این عضو سابق شورای شهر تهران همچنین گفت که تخلف یک فرد نباید موجب زیر سوال بردن کل نهاد شورایاری شود.

شورایار دکوری نباشد

در ادامه این نشست سلمان طاهرنژاد شورایار محله ارم تهران نیز اذعان داشت: شورایاری هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و نگاه دکوری به شورایاری وجود دارد.

وی ادامه داد: مکانیزم مشخصی بین رابطه شورای شهر و شورایاری تدوین نشده و از این رو طی سالیان گذشته شورایارها تبدیل به شهرداریار شدند.

به گفته طاهرنژاد، شورایاران باید بازوان مشورتی شورای شهر باشند و بتوانند از طریق کارگروه های تخصصی مباحث خود را مطرح کنند.

وی تاکید کرد: مثلث مدیریت شهری سه ضلع دارد؛ شهرداری، شورای شهر و شورایاری اما شورایاری تضعیف و نادیده گرفته می شوند.

طاهرنژاد ادامه داد: این روند موجب شد تا اجماعی بین شورایاران ها شکل بگیرد که در انتحابات امسال شرکت نکنند.

وی خاطرنشان کرد: جایی که مصلحتی باشد شورایاران را دعوت می کنند اما بعد شورایاری نقش دکوری می گیرند؛ در حالی که بیشتر شورایاران از جامعه باسواد و کاردان جامعه هستند.

پس از اظهارات این شورایار و پرسش و پاسخ های حضار، مجتبی بیات سرپرست معاونت اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از برگزاری چهارمین نشست تخصصی روایت شورایاری از گذشته تا آینده در روز چهارشنبه دوم مرداد خبر داد.

وی همچنین وجود نهادی به نام شورایاری را برای ایفای نقش نظارتی در راستای شهر شیشه ای پراهمیت دانست.

بیات با بیان اینکه انتخابات شورایاری ها با تمسک به بند ۷ و ۹ ماده ۷۱ قانون شورایاری و شهرداری ها برگزار می شود، خاطرنشان کرد: ابهام قانونی برای برگزاری انتخابات شورایاری وجود ندارد.

تهرام/۹۳۴۳//۱۳۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی