کشف دو گونه نادر از آبسنگ‌های مرجانی سخت در کیش و هندورابی


کشف دو گونه نادر از آبسنگ‌های مرجانی سخت در کیش و هندورابی

همشهری آنلاین: در تحقیقات میدانی که توسط پژوهشگران حوزه علوم دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در تیر 98 انجام شد، دو گونه نادر آبسنگ‌های مرجانی سخت در محدوده سمبارون بین جزایر کیش و هندورابی مشاهده شد.

به گزارش ایرنا، این گونه‌ها به نام‌های Plesiastrea versipora وPavona explanulata هستند که برای نخستین بار در این منطقه مشاهده شدند و طبق گزارش در اعماق ۶ تا ۸ متری در روی بستر صخره‌ای قرار دارند.

یافته‌های محققان حاکی از آن است که مجموعه‌ای از آبسنگ‌های مرجانی متنوع سخت و نرم در منطقه سمبارون وجود دارد که ظاهراً هیچ وقت تحت تاثیر پدیده سفیدشدگی قرار نداشته و می‌توانند به صورت یک منطقه شاهد، برای مقایسه تاثیرات پدیده سفیدشدگی و یا آلودگی‌های مختلف انسانی و طبیعی با مرجان‌های جزایر مشرف به آن در نظر گرفته شوند.

«سمبارون» نام منطقه‌ای با تپه‌های صخره‌ای زیردریایی است که بین آب‌های جزایر کیش و هندورابی واقع شده است. فاصله سمبارون تا کیش ۱۰ و تا هندورابی ۷ کیلومتر است. عمق آب در بالای این تپه بین ۴ تا ۱۲ متر در نوسان است، اما عمق آب‌های اطراف آن به بیش از ۴۰ متر نیز می‌رسد.

از نظر این پژوهشگران، خوشبختانه به علت دور بودن این منطقه از جزایر کیش و هندورابی، آبسنگ‌های مرجانی آن به طور نسبی نه تنها تحت تاثیرات سوء انسانی قرار ندارند، بلکه دارای تنوع و فراوانی نسبتاً زیادی نیز هستند و از سلامت نسبی مطلوبی برخوردارند.

مشاهدات میدانی این تحقیقات دریایی توسط دکتر حمید رضایی پژوهشگر حوزه علوم دریایی و دکتر کیوان کبیری عضو هیات علمی پژوهشگاه ثبت و گزارش شده است.

کد خبر 448828

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)