سهم 25 درصدی عشایر از گوشت تولیدی در کشور


سهم 25 درصدی عشایر از گوشت تولیدی در کشور

ارومیه- ایرنا- مدیرکل دفتر ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر کشور گفت: عشایر با سهم 190 هزار تنی، 25 درصد گوشت قرمز تولیدی کشور را به خود اختصاص داده اند.

سیاوش احمدی میرقائد روز دوشنبه در حاشیه بازدید از سیاه‌چادرهای عشایری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین عشایر با داشتن ۲۵ میلیون رأس دام سبک، ۲۸ درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند.
وی با اشاره به اینکه عشایر در ۱۵ هزار نقطه کشور پراکنده هستند، گفت: با این آمار ۴۰ درصد عرصه‌های جغرافیایی کشور محل پراکندگی و استقرار عشایر است.
وی اظهار داشت: بیشترین پراکندگی عشایر در استان‌های زاگرس و البرز نشین، آذربایجان‌ها و شرق کشور قرار دارد.
وی اعلام کرد: آذربایجان غربی نیز رتبه سوم را از نظر تعداد جمعیت عشایرنشین دارد.
وی اظهار داشت: جامعه عشایری جامعه‌ای توانمند بوده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: این تعداد جمعیت عشایری در ۱۰۱ ایل و ۵۵۰ طایفه مستقر هستند.
مدیرکل دفتر ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: دولت توجه ویژه‌ای برای توسعه عدالت اجتماعی و بهره‌مندی عشایر از امکانات و خدمات بهداشتی دارد.
وی بیان کرد: در همین راستا ارتقای سطح سواد و ارتقای خدمات فرهنگی و مذهبی جامعه عشایری مصوبه دولت بوده و ۲۲ دستگاه در این بخش‌ها مشارکت دارند.
وی با اشاره به فعالیت ۲۱۰ شرکت تعاونی عشایری در کشور گفت: ۲۳ اتحادیه استانی، یک اتحادیه مرکزی و ۳۸۰ صندوق خرد زنان عشایری در راستای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر در کشور فعال هستند.
۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ آذربایجان‌غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۱۶ شهرستان استان دارای عشایر و ۳۳۶ روستا نیز ویژه عشایر است.
۹۹۱۸/۲۰۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی