جداسازی مطالعات انسانی از دین خسارت بزرگی است


جداسازی مطالعات انسانی از دین خسارت بزرگی است

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه بنیان علوم جدید و انسانی به سمت روش‌های تجربی رفته که دارای آزمون و خطاست، گفت: جداسازی مطالعات انسانی از دین خسارت بزرگی است.

حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی روز دوشنبه در نشست "رونمایی از کتاب نظریه اسلامی رشد انسان" تعلیم و تربیت را به عنوان رسالت حیاتی انبیاء و پیامبران معرفی کرد و افزود: در واقع ابلاغ پیام و همچنین تذکره نفوس از جمله اهداف اساسی پیامبران به شمار می رود.

وی در این برنامه که در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد؛ با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری ادامه داد: تاکید اصلی این بیانیه نیز بر تعلیم و تربیت، خودسازی، جامعه پردازی و جامعه نوین اسلامی است.

عاملی با بیان این مطلب که این اهداف در بیانیه گام نخست نیز مورد توجه ویژه قرار داشت؛ تصریح کرد: با تشکیل نظام، انقلاب و دولت اسلامی، جامعه و همچنین تمدن اسلامی شکل می گیرد.

عاملی با اشاره به بعضی از مباحث تعلیم و تربیت نظیر جامعه شناسی و انسان شناسی یادآور شد: امروزه این مسائل در جامعه ایران تحت تاثیر آموزه های غربی قرار گرفته است؛ باید از علم روز دنیا استفاده شود؛ اما بی توجهی به مبانی اصلی و بنیادین الهی آسیب زا خواهد بود.

وی اظهار کرد: جداسازی مطالعات انسانی از دین نیز منجر به خطرات اجتهادی خواهد شد؛ به عنوان مثال جامعه امریکا در سال ۲۰۱۶، ۴۱۰ میلیارد دلار برای خسارت‌های اجتماعی هزینه کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مسئله برابری جنسیتی در غرب تاکید کرد: این مسئله در حقیقت نوعی سوءاستفاده از حقوق بشر به شمار می رود که با تکوین ناسازگار است. در زمینه روش شناسی نیز بنیان علم به جهت حرکت به سمت روش های تجربی مبتنی بر آزمون و خطا با مسئله مواجه است.

عاملی با اشاره به کتاب فرهنگ بی ایمانی به عنوان یکی از پرفروش ترین کتاب های جهان، ادامه داد: امروزه در جوامع غربی هم توجه به دین به عنوان یک مسئله محوری مطرح می شود؛ اما در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور این موضوع مهم را متفاوت با علم عنوان می کنند.

وی افزود: بنیان دین بر حکمت، عقلانیت و علم و دوری از آن بی تردید با سرخوردگی همراه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مزاحمت های اجتماعی را یکی از پدیده های ملموس جامعه عنوان کرد و گفت: روابط اجتماعی، ارتباطات بین فردی، قومی و گروهی نیز در محورهای تعلیم و تربیت مطرح می شود.

وی در ادامه در مورد کتاب نظریه اسلامی رشد انسان گفت: یک کتاب بین‌رشته‌ای با رویکرد فلسفی است که بر رشد تعلیم و تربیت تاکید می کند. این کتاب در ۱۰ فصل به رشته تحریر رسیده و به برخی دیگر از مسائل نظیر نفس انسانی و پیوند انسان با طبیعت اشاره می کند.

عاملی تصریح کرد: این کتاب در صورت توسعه در زمینه سیاست گذاری ها نیز موثر خواهد بود. اگرچه قوانین و ضوابط محض جامعه را اصلاح نمی کند؛ بلکه خودانگیختگی (به ویژه در جامعه امروز) سبب تغییر و اصلاح یک کشور خواهد شد.

آیین رونمایی از کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» امروز با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و دانشگاهی، متخصصان و اهالی رسانه در تالار پروین اعتصامی مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند