بلاتکلیفی انتخابات شورایاری‌ها ادامه دارد/ از شورا اصرار از سازمان بازرسی انکار


بلاتکلیفی انتخابات شورایاری‌ها ادامه دارد/ از شورا اصرار از سازمان بازرسی انکار

سازمان بازرسی کل کشور همچنان بر غیر قانونی بودن برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تاکید دارد و مدیریت شهری به‌دنبال اخذ مجوز‌های لازم برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها است.

بلاتکلیفی انتخابات شورایاری‌ها ادامه دارد/ از شورا اصرار از سازمان بازرسی انکاربه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعه (چهارم مرداد ماه) پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار می‌شود، این در حالی است که موضوع قانونی بودن و یا نبودن برگزاری آن به دو قطب آهن ربایی تبدیل شده است که موافقان و مخالفان برگزاری انتخابات را به خود جذب کرده است.

عده‌ای بر سر قطب مثبت این آهن ربا همراه و هم صحبت مدیران شهری شده‌اند که بر برگزاری انتخابات شورایاری‌ها همانند ادوار قبل تاکید دارند و عده‌ای دیگر هم در دیگر قطب این آهن ربا در زمین سازمان بازرسی کل کشور بازی می‌کنند و برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها را غیر قانونی می‌دانند.

آرش حسینی میلانی نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها به همراه علی اعطاء عضو ستاد هماهنگی شورایاری‌ها و حمید طهایی دبیر اجرایی انتخابات دو روز گذشته نشست خبری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها را برگزار کردند که در آن پاسخگوی سوال‌های اصحاب رسانه بودند.

میلانی در بخشی از نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات شورایاری‌ها به تایید مقامات رسیده است یا خیر، گفت: در نامه سازمان بازرسی کل کشور آمده است که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها منوط به تصمیمی گیری و موافقت سران ۳ قوه است و من اعلام می‌کنم موافقت سران ۳ قوه برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اخذ شده و به طور حتم انتخابات شورایاری‌ها در تاریخ مقرر (چهارم مرداد ماه) برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: انتخابات شورایاری‌ها در محله قصر فیروزه و زینبیه برگزار نمی‌شود

تنها چند ساعت از اعلام نظر میلانی گذشته بود که ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد:« انتخابات شورایاری‌ها ۱۰۰ درصد غیر قانونی است.»

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با استناد به اصل ۱۰۰ قانون اساسی گفت: «در قانون از انتخابات شورای شهر، روستا، دهستان نام برده شده و صحبتی از شورایاری‌ها نشده است.»

این در حالی است که موافقان برگزاری انتخابات با استناد به بند ۷ ماده ۸۰ قانون شورا‌ها تشکیل نهاد‌های نظارتی مردمی را از حقوق مدیریت شهری می‌دانند و بر همین اساس بر برگزاری انتخابات شورایاری‌ها پا فشاری می‌کنند.

در بخش دیگری از صحبت‌های رئیس سازمان بازرسی کل کشور آمده است هزینه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها از بودجه عمومی و دولتی را چه کسی باید پاسخ دهد.

این در حالی است که میلانی بودجه در نظر گرفته شده و مصوب را برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها ۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «در صورت ایجاد هزینه‌های پیش بینی نشده باید هزینه‌های جانبی نیز پیش بینی و تعیین و تکلیف شود.»

سراج به صراحت مدیران شهری را به تمکین از قانون و ارائه لایحه برای تصویب و قانونی شدن انتخابات شورایاری‌ها سفارش و اعلام کرد: در صورت برگزاری انتخابات شورایاری‌ها ما اقدام‌های لازم را انجام می‌دهیم.

در جلسه قبل شورای شهر تهران محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران با ترک زود هنگام این جلسه به دیدار با رئیس جمهور رفت و در جمع خبرنگاران به این سوال که آیا برای قانونی کردن انتخابات به دیدار رئیس جمهور می‌رود یا خیر؟ پاسخی نداد.

بیشتر بخوانید: هاشمی به دیدار رئیس جمهور رفت

حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات سراج در مورد شورایاری‌ها گفت: حرف او در خصوص نبود قانون برگزاری انتخابات شورایاری ها در مجلس است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه رئیس سازمان بازرسی گفته هر انتخاباتی که در کشور برگزار می‌شود باید قانون داشته باشد و چون شورایاری‌ها قانون ندارد، غیر قانونی است، گفت: انتخابات شورایاری ها ۲۰ سال است که برگزار شده و همه مسئولان آن را تایید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در اصل ۷ قانون اساسی نام شورای محل آمده است و در خلاصه مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی هم نام شورای محلی آمده است که این مسائل نشان می‌دهد این کار مبنای حقوقی دارد، گفت: از طرفی در وظایف شورا آمده است که می‌تواند این انجمن‌ها را تشکیل دهد.

خلیل آبادی با اشاره به این کته که گاهی بدعت گذاری می شود و گاهی انجام وظیفه صورت می گیرد، گفت: در حال حاضر ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و اینکه آقای سراج می‌گوید که چرا انتخابات شورایاری ها قانون ندارد را باید از مجلس سوال کند.

خلیل آبادی گفت: قوه قضائیه اعلام کرد به‌علت آن‌که انتخابات شورایاری‌ها قانون ندارد نمی‌توان در چارچوب قانون به تخلفات آن رسیدگی کرد به همین علت برگزاری آن قانونی نیست، اما ما می‌گوییم انتخابات شورایاری‌ها یک پدیده اجتماعی است و وظیفه شورای شهر است ضمن اینکه دولت و کمیسیون‌های مجلس هم با برگزاری آن مخالفتی ندارند.

حال باید دید ظرف مدت ۷۲ ساعت زمان باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات شورایاری‌ها آیا کلاف سردرگم برگزاری انتخابات شورایاری ها با دیدار رئیس شورای شهر تهران با رئیس جمهور باز می‌شود یا خیر؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها