توقیف نفتکش انگلیسی اقدام حقوقی درستی بود/ پرداخت ارز 4200 تومانی تا پایان سال ادامه دارد


توقیف نفتکش انگلیسی اقدام حقوقی درستی بود/ پرداخت ارز 4200 تومانی تا پایان سال ادامه دارد

سخنگوی دولت گفت: نفتکش انگلیسی در محدوده آبی ایران توقیف شده و این توقیف یک اقدام حقوقی درست از سوی ایران بوده است.

توقیف نفتکش انگلیسی اقدام حقوقی درستی بود/ پرداخت ارز 4200 تومانی تا پایان سال ادامه داردبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز، اظهار کرد: نفتکش انگلیسی مطابق مدارک موجود در محدوده آبی ایران توقیف شده است و این توقیف قطعا از جهت امنیتی صورت گرفته است و یک اقدام حقوقی درست و به جا از سوی جمهوری اسلامی ایران بوده است و ما همواره اعتقاد داریم راه حل دیپلماتیک برای حل مشکل وجود دارد.

ربیعی ادامه داد: ما تاکنون بر اساس حسن نیت در رفتار خود اغماض می‌کردیم، نفتکش انگلیسی برخلاف قوانین و مقررات دریانوردی، نخست دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش کرده بود و به جای حرکت به سمت ورودی به خلیج فارس در تنگه هرمز، از مسیر جنوبی وارد شده و همچنین به هشدار‌ها و تذکر‌های متعدد نیرو‌های ما توجه نکرده است، بنابراین اقدام ما در جهت امنیت آبراه و محیط زیست است.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها می‌خواهند اقدام ایران را به عنوان واکنش به توقیف نفتکش ایرانی جلوه دهند، بیان کرد: وقتی انگلیسی‌ها رفتار خصمانه در قبال نفتکش‌های ما نشان می‌دهند، که البته رفتار آنها غیر قانونی هم بود، دیگر نباید توقع داشته باشند که ایران اغماضی در تضمین امنیت آبراه‌های خود داشته باشد.

ربیعی با تأکید بر اینکه اقدام ایران به هیچ وجه بحث تلافی نبوده است، تصریح کرد: توقیف نفتکش انگلیسی اقدامی قانونی بوده است، متأسفانه سنت غلطی که ترویج پیدا کرده این است؛ زمانی که آمریکا و انگلیس کاری انجام می‌دهند به حق است و دیگران که چنین کاری کنند به ناحق است.

انتخابات شورایاری‌ها قانونی و لازم‌الاجراست

سخنگوی دولت در مورد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و تأکید رئیس سازمان بازرسی مبنی بر غیرقانونی بودن آن، گفت: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه برگزاری شورایاری‌ها را تصویب کرده و طبق قانون شورا‌ها و تأیید آن در کمیته تطبیق مصوبات، برگزاری این انتخابات قانونی است، همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی آن را تأیید کرده است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون هم اکنون این مصوبه قطعی و لازم‌الاجرا شده است. همه می‌دانیم شورایاری‌ها نشاط اجتماعی را به دنبال دارد و هیئت وزیران با رویکرد افزایش مشارکت مردم بر همکاری وزارت کشور برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تأکید کرده است.

ربیعی افزود: حدود ۱۲ هزار نفر برای کاندیداتور‌ی ثبت نام کردند و ۹۰ درصد پذیرفته شدند.

گرانی شتاب دهنده در حال توقف است

وی درباره تأثیر کاهش نرخ ارز در معیشت مردم، یادآور شد: معمولا اتفاقات حوزه اقتصادی با تأخیر زمانی آثار خود را می‌گذارد، ولی تا امروز قطعا رشد تورمی کاهش پیدا کرده است و گرانی شتاب دهنده در حال توقف است.

ربیعی تصریح کرد: آثار کاهش نرخ ارز به صورت میان مدت در قیمت‌ها خواهد بود، پیش بینی‌های ما این است که رشد کاهش نرخ ارز در حال مثبت شدن است و‌ این ثبات بازار قطعا تأثیر بسزایی دارد تا کنش‌گران اقتصادی به راحتی سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام دهند.

وی گفت: به دلیل شرایط خاص تحریم و مشکلات نقل و انتقال ارز در کوتاه مدت مجبور شدیم چند نرخی را برای کنترل بازار تحمل کنیم، ولی طبیعی است که نرخ اسکناس بازار با نرخ حواله نیمایی را به یک رابطه منطقی برسانیم و الان تا حدودی این منظور حاصل شده است.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه دولت برای حمایت از دهک‌های پایین کماکان ارز ۴۲۰۰ تومان را برای تأمین کالا‌های اساسی تا پایان امسال ادامه می‌دهد، تصریح کرد: بانک‌مرکزی در مسیر واقعی سازی و‌ ایجاد ثبات نرخ ارز با تمام توان اقدامات خود را انجام می‌دهد.

ربیعی با بیان اینکه به هیچ عنوان نرخ ارز از پیش تعیین شده نداریم، گفت: باید از مردم به خاطر کنش صحیح اقتصادی تشکر کنیم و امیدواریم شوک ۱۸ ماهه که هیچ دوره‌ای سابقه نداشته را به خوبی رد کنیم.

توقف ۲ کشتی باری ایرانی در برزیل به دلیل تحریم‌های آمریکا

سخنگوی دولت درباره عدم سوخت‌رسانی به دو کشتی ایرانی در برزیل گفت: این دو کشتی توقیف نشده‌اند. دولت برزیل تحریم‌های آمریکا برای ندادن سوخت اعمال کرده است. متاسفانه در نظام ظالمانه جهانی، کشوری تحریمی را اعمال می‌کند و بعد به همه کشور‌ها فشار می‌آورند تا آن را اجرا کنند. در این چارچوب ممکن است کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های آمریکای جنوبی نیز در این باره تبعیت کنند.

وی افزود: در حال دنبال کردن این موضوع هستیم تا سوخت لازم از ایران یا برخی از کشور‌های دیگر برای این کشتی ارسال کنیم، زیرا کالا‌های این کشتی نباید فاسد شوند. مجموعه اقدامات دیپلماتیک و عملیاتی به سرعت در حال انجام و پیگیری است تا این کشتی‌ها به ایران بازگردند.

ربیعی درباره سفر مقامات عراقی به تهران و تلاش این کشور برای میانجیگری میان ایران و آمریکا گفت: معمولاً کشور‌های دوست هر کدام که به ایران می‌آیند یا ملاقاتی با مسئولان ما انجام می‌دهند، ابراز تمایل می‌کنند تا از میزان تنش در منطقه بکاهند، اما اینکه ما پذیرفته‌ایم کشوری به عنوان میانجی صحبت کند، این تصمیم را تاکنون اتخاذ نکرده‌ایم.

در حال تکمیل/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران