اجرای طرح «غربالگری دانش‌آموزان در زمینه اضافه وزن» از مهر امسال


اجرای طرح «غربالگری دانش‌آموزان در زمینه اضافه وزن» از مهر امسال

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح «غربالگری دانش‌آموزان در زمینه اضافه وزن» از مهر امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری مسابقات ورزشی قهرمانی دانش‌آموزان سراسر کشور که در فدراسیون ورزش دانش‌آموزی برگزار شد، اظهار کرد: تابستان شروع شده و ۱۴ میلیون دانش‌آموز در دوران تعطیلات خود هستند و وزارت آموزش و پرورش در تلاش است در حوزه های مختلف، فعالیت ویژه‌ای در اوقات فراغت داشته باشد.

وی افزود: اکنون ۴۵۰۰ کانون ورزشی درون مدرسه‌ای داریم که در تابستان امسال ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در آنها حضور خواهند داشت و ۱۴ هزار کانون برون مدرسه‌ای داریم که یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز در آنها شرکت خواهند داشت؛ یعنی یک میلیون و ۵۵۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در کانون های ورزشی حضور دارند.

حمیدی در خصوص گسترش فعالیت‌های ورزشی در مدارس خاطرنشان کرد: در سال جاری ۳۸۰ سالن ورزشی ۲۵۰ مترمربعی در مدارسی که پتانسیل دارند ایجاد خواهد شد که ۱۸۰ سالن در تابستان افتتاح و مابقی تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

وی افزود: با اولویت به سراغ مدارس دخترانه رفتیم و در جایی که این پتانسیل وجود داشت به سمت آنها رفتیم و اعتقاد داریم با حمایت «خیرین ورزش یار» و سازمان نوسازی مدارس بتوانیم این سالن‌های ورزشی را توسعه دهیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ریشه مسابقات ورزشی دانش‌آموزان مربوط به فعالیت‌های مدرسه‌ای است، گفت: کماکان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در المپیادهای درون مدرسه ای شرکت می‌کنند و ترکیب تیم‌های ورزشی مختلف را می‌سازند و پس از آن در استان‌ها پالایش و انتخاب می‌شوند.

حمیدی با بیان اینکه برنامه‌های تابستانی دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف توسط وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: معاونت تربیت بدنی و سلامت فعالیت‌های مختلفی برای دانش‌آموزان خواهد داشت؛ همچنین معاونت پرورشی و فرهنگی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تشکل‌های دانش‌آموزی نیز برنامه‌های متفاوتی را برای فصل تابستان دانش‌آموزان پیش بینی کرده‌اند.

*تمام مسابقات ورزشی دانش‌آموزان در مدارس برگزار خواهد شد

وی با بیان اینکه مسابقات ورزشی دانش‌آموزان در گذشته یک انحرافی داشت و اکنون این مسابقات را بر اساس آموزه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دنبال خواهیم کرد، گفت: مسابقات مدرسه‌ای از ابتدای سال تحصیلی به عنوان «میزبان مدرسه» برگزار خواهد شد و مسابقات به جای اینکه در سالن‌های ورزشی بیرون از مدرسه برگزار شود که هیچ تماشاگری هم نداشت، اکنون درون مدارس برگزار خواهد شد تا با مشارکت دانش‌آموزان تب این مسابقات در مدرسه باشد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای آغاز سال تحصیلی جدید نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا ظرفیت 250 هزار آموزگار پایه که در مدارس ابتدایی تدریس می‌کنند را بالا ببریم؛ بدان معنا که اکنون به 90 هزار نفر آنها آموزش‌هایی داده شده است تا در صورتی که دانش‌آموزان در کلاس درس ریاضی و یا علوم در مقاطعی نیاز به حضور در حیاط مدرسه و مقداری ورزش همزمان با درس مورد نظر را داشتند، آموزگار بتواند این هماهنگی را به وجود آورد.

*600 نفر از معلمان ورزش کشور دارای مدرک دکتری تربیت بدنی هستند

حمیدی افزود: 33 هزار معلم ورزش در کشور وجود دارد که همگی متخصص تربیت بدنی هستند و از این تعداد حدود 600 نفر آنها دارای دکتری تربیت بدنی هستند و در مدارس مشغول فعالیت هستند؛ در تلاش هستیم تا ظرفیت‌های بالقوه آموزش و پرورش را به میدان بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه مدیران مدارس نیز استراتژیک‌ترین افراد در مدارس هستند، گفت: مدیران مدارس در حوزه ورزش دانش‌آموزی نقش مهمی دارند، زیرا در مسابقات ورزشی سال گذشته قریب به 1000 نفر از مدیران مدارس به عنوان سرپرست تیم‌های ورزشی حاضر بودند که نشان از ظرفیت‌های بالای آموزش و پرورش است.

*طرح غربالگری و کاهش اضافه وزن دانش‌آموزان از مهر در مدارس اجرایی می‌شود

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مهر 1398 طرح غربالگری دانش‌آموزان در حوزه اضافه وزن نیز دنبال خواهد شد، عنوان کرد: در این رابطه بر اساس پروتکل، میثاق‌نامه و مشارکت جمعی خود دانش‌آموزان، اولیا و مدارس سراغ گروهی که دارای اضافه وزن و چاق هستند خواهیم رفت تا بتوانیم شرایط BMI آنها را به حد تعادل برسانیم.

وی اضافه کرد: امسال همچنین کاروان‌های ورزشی تجهیزات برای استانها را خواهیم داشت و 23 میلیارد تومان از این اعتبارات آماده خرید تجهیزات مورد نیاز ورزش مدارس و المپیادهای درون مدرسه‌ای و طرح حیاط پویاست، اما به دنبال آن هستیم تا این میزان اعتبارات را تا 45 میلیارد تومان افزایش دهیم.

حمیدی در پاسخ به این پرسش که «آیا وزارت ورزش و جوانان نیز از نظر اعتباری برای برگزاری مسابقات ورزشی دانش‌آموزان مشارکت داشت؟»، گفت: وظیفه داریم برای سواد حرکتی، سلامتی روحی و جسمی و نشاط حرکتی فعالیت‌های خودمان را دنبال کنیم؛ آنجا که فدراسیون مربوطه به ما مراجعه کند، تمام ظرفیت را به میدان می‌آوریم و بهره را آنها خواهند برد. حال ممکن است این بینش در برخی فدراسیون‌ها وجود نداشته باشد.

وی افزود: راه جهش در ورزش کشور، استفاده از ظرفیت‌های آموزش و پرورش است و ما را رقیب خود ندانند و به این داشته‌های ورزش دانش‌آموزی و پتانسیل آموزش و پرورش تکیه کنند؛ اگر کودکان و نوجوانان سواد حرکتی پیدا نکنند و با ورزش مأنوس نشوند، به دنبال ورزش حرفه‌ای نخواهند رفت.

حمیدی در پاسخ به این پرسش که «آیا در رشته‌های ورزشی پایه و پرمدال مانند دوومیدانی، شنا، ژیمناستیک و حتی وزنه برداری مشارکت این فدراسیون‌ها را داشته‌اید؟»، تصریح کرد: ارتباط خوبی با فدراسیون ژیمناستیک داریم و مسابقات رده‌های سنی ژیمناستیک را با همکاری آموزش و پرورش برگزار می‌کنند در دوومیدانی نیز هنگامی که تعامل انجام شد، یک غربالگری در سطح مدارس اتفاق افتاد و فعالیت‌های خوبی انجام شد اما اکنون به پایان زمان ریاست فدراسیون دوومیدانی نیز نزدیک شده‌ایم.

وی ادامه داد: در تکواندو آنها روی گسترش این رشته کار کردند؛ در وزنه برداری نیز دو سال مسابقات برگزار شد اما در شنا هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...