تاثیر والدین بر شخصیت و آینده کودک غیر قابل انکار است


همان قدر که پدر و مادر بودن لذت بسیاری دارد مسئولیت بسیار دشواری است. تاثیر رفتار والدین بر کودکان بسیار زیاد است. والدین با روش‌های تربیتی که پیش می‌گیرند، خصوصیات فردی آینده کودکانشان را رقم می‌زنند. بسیاری از والدین بدون اینکه نظارتی بر روی رفتار و اعمال خود داشته باشند از خرده اشتباهات کودکان شان ایراد […] نوشته تاثیر والدین بر شخصیت و آینده...

تاثیر والدین بر شخصیت و آینده کودک غیر قابل انکار استتاثیر والدین بر شخصیت و آینده کودک غیر قابل انکار است
78+

همان قدر که پدر و مادر بودن لذت بسیاری دارد مسئولیت بسیار دشواری است. تاثیر رفتار والدین بر کودکان بسیار زیاد است. والدین با روش‌های تربیتی که پیش می‌گیرند، خصوصیات فردی آینده کودکانشان را رقم می‌زنند. بسیاری از والدین بدون اینکه نظارتی بر روی رفتار و اعمال خود داشته باشند از خرده اشتباهات کودکان شان ایراد می‌گیرند.

کودک با مجموعه‌ای از کلمات، اعمال و رفتارهایی که در خانواده به خصوص از پدر و مادرش کسب می‌کند رشد ذهنی دارد. بسیاری از مشکلات روانی که در کودکان دیده می‌شود ریشه در رفتار نادرست والدین دارد.

تنها آموزش دادن به کودک نمی‌تواند دلیل تربیت و رشد اخلاقی او باشد، رفتار پدر و مادر یکی از الگوهای بزرگ و مهم کودکان است.

این بار در نت نوشت از تاثیر والدین بر کودکان و رفتارهایی که بی ملاحظه از والدین سر می‌زند و سبب تخریب رشد تربیتی فرزندان می‌شود خواهیم گفت.

تاثیر رفتار والدین بر کودکان

تاثیر والدین بر شخصیت و آینده کودک غیر قابل انکار استتاثیر والدین بر شخصیت و آینده کودک غیر قابل انکار است

تاثیر والدین در زندگی کودک و رفتارهای وی بسیار زیاد است

وابستگی زیاد

کودکانی هستند که در رده کودکان بیش از حد وابسته به حساب می‌آیند. این کودکان از ابتدای تولدشان به این صورت نبوده اند بلکه همه چیز در این حالت به نحوه رفتار والدین بستگی دارد.

اگر والدین تمامی امور مرتبط به استقلال کودک را به طور شخصی انجام دهد، کودک به حضور آنها وابسته می‌شود. کودک با توجه به سنش وظایفی نسبت به حضور خود در منزل دارد که می‌بایست به تنهایی از عهده آنها بر آید.

برخی از والدین اجازه این کارها را به کودک خود نمی‌دهند. برای مثال اسباب بازی هایش را هر بار جمع می‌کنند، لباس هایش را به تن او می‌پوشانند، ظرف غذا را برایش می‌آورند و می‌برند و…

این امور می‌تواند کودک را طوری عادت دهد که او به تنهایی حتی قادر به بازی کردن در یک زمین بازی هم نباشد. این دسته کودکان به شدت به والدینشان وابسته هستند و بی حضور آنها از انجام کوچکترین امور نیز ناتوانند.

گاهی اوقات دورادور کودک را حمایت کنید ولی اجازه بدهید خودش وارد میدان عمل شود.

تاثیر والدین بر عدم استقلال کودک

کودکانی که از طرف والدینشان بیش از حد کنترل می‌شوند نمی‌توانند به راحتی و درستی استقلال پیدا کنند. این کودکان مدام در معرض کنترل‌های آشکار والدین هستند و یا اینکه والدین بیش از حد به آن‌ها نزدیک هستند.

اجازه هر کاری ندارند و برای بروز هیجان خود جایگاهی پیدا نخواهند کرد. این نوع کودک غیر مسئول می‌شود و فاقد استقلال خواهد بود. رشد در این دسته از کودکان تنها جسمی است و آنها همواره کودک نابالغ به شمار می‌روند.

قطع صحبت

یکی از راه‌های پرورش مهارت‌های ارتباطی، صحبت کردن کودک و نوجوان در جمع است. مهم نیست این جمع خانواده سه نفری است یا یک کنفرانس در کلاس سی نفری. در هر صورت کودک زمانی که اجازه و توانایی بیان افکار و احساسات درونی داشته باشد می‌تواند رشد ذهنی داشته باشد.

وقتی والدین حرف کودک را قطع کنند مانع بروز استعداد در فرزندشان می‌شوند و این خود یکی از بدترین رفتارها است.

هیچ گاه صحبت‌های کودک هر چند نسنجیده و کم محتوا را قطع نکنید. صحبت کردن کودک به او کمک می‌کند بیشتر و بهتر فکر کند و در ابراز استعداد و احساسش موفق تر باشد.

تربیت در حضور دیگران ممنوع

برای بسیاری از والدین پیش آمده که در یک جمع هستند یا یک دوست یا یک پرستار یا حتی معلم که کودک شروع به بی تربیتی می‌کند. ادب کردن کودک در این جور مواقع نه تنها مثمر ثمر نخواهد بود بلکه تخریب کننده است.

تاثیر رفتار والدین بر کودکان در این مورد صفر است چرا که در نزد دیگران کودک اصلا به نصایح و آموزشهای شما گوش نخواهد داد و حتی عمل هم نخواهد کرد.

بهتر است زمانی که در خانه تنها هستید مسائل تربیتی را به صورت خصوصی آموزش دهید چرا که نتیجه بهتری خواهید گرفت.

بیشتر بخوانید: رفتار با کودک: چگونه با کودکم رفتار کنم تا حرف ها و رفتارهایم اثر گذار باشد؟

تاثیر والدین بر اعتماد به نفس پایین در کودک

هر بار که پدر یا مادری فرزندش را با شخص دیگری مقایسه می‌کند اعتماد به نفس کودک جریحه دار می‌شود. عبارات : چرا نمره ‘A’ را نیاوردی؟ چرا در مهمانی مانند خواهرت نبودی؟ چرا مانند او بازی نمی‌کنی؟ و…

جملات مخرب اعتماد به نفس کودک است. شخصیت هر کودک منحصر به خود اوست، او را با دیگران مقایسه نکنید تا اعتماد به نفسش را از دست ندهد.

اهمیت مسائل آموزشی

بسیاری از کودکان هستند که آموزش‌های لازم تربیتی و اخلاقی را از والدین می‌آموزند ولی دور از والدین رعایت نمی‌کنند. ممکن از معلم مدرسه یا حتی همسایه شما شاکی شود که رفتار ناشایستی از فرزندتان سر زده است.

مادامی که مسئله‌ای را به کودکتان می‌آموزید حد و مرز را برایش مشخص کنید. اگر قرار است کاری را فقط در منزل انجام ندهد چهارچوب منزل و خارج از منزل را برایش روشن کنید.

یا اگر قرار است کاری را برای همیشه در همه حال انجام ندهد اهمیت مسئله را برایش توضیح دهید. مطمئن شوید که از میزان اهمیت مسئله تربیتی مطلع شده است که در زمان عدم حضور والدین نگران بدرفتاری‌اش نباشید.

تاثیر والدین بر مودب بودن کودک

آموختن سلام، تشکر، ادب و احترام به کودک یک مسئله راحت است. کودکان به راحتی هر مسئله‌ای را می‌آموزند و به کار می‌بندند. شما به راحتی می‌توانید ادب را وارد چرخه رفتاری آنها کنید و به نحوی ملکه ذهن شان کنید.

تاثیر دعوای والدین بر کودکان

وقتی بچه‌ها شاهد درگیری‌ها حتی خفیف در خانواده باشند مهارتهای اجتماعی و اعتماد به نفس و امنیت عاطفی خود را از دست می‌دهند.

روابط پدر و مادر کمک بزرگی در بهبود روند تحصیلی نیز دارد. به طور کلی کودکانی که شاهد مبارزه والدین هستند شادی خود را از دست داده و به آنها این روش جنگجویانه برای مقابل با با مشکلات زندگی را می‌آموزند.

از مشکلات بچه‌های طلاق می‌توان به استرس‌های مزمن در کودکی، ناامیدی، پرخاشگری و بیماری خستگی مداوم اشاره کرد.

طلاق پدر و مادر در ابتدای کودکی تاثیر بسزایی در مشکلات عاطفی در بزرگسالی به همراه خواهد داشت. به صورتی که آنها در بزرگسالی به طرز وحشتناکی دچار روابط عاشقانه نا امن خواهند شد.

تاثیر والدین شاغل بر کودک

فرزندانی که مادرانشان شاغل هستند نیاز به مراقبت‌های عاطفی بیشتری دارند و بیشتر در معرض آسیب‌های روحی دوران کودکی هستند. این کودکان یا ساعتهای طولانی را در مهد کودک‌ها می‌گذرانند یا اینکه ساعاتی در منزل تنها هستند.

نیاز به مهر مادری در این کودکان بیشتر از دیگر کودکان است. این دسته از والدین به دلیل کمبود وقت ساعات کمتری در کنار کودک خود هستند.

می بایست زمان‌های باهم بودنشان را طوری تنظیم کنند که جبران ساعات تنهایی کودک باشد. اگر یک پسر بچه مادر شاغل دارد زمان خود را بیشتر با پدر صرف می‌کند و میزان تاثیر پدر بیشتر از مادر خواهد بود. این دسته از کودکان تمایل بیشتری به شرکت در کارهای منزل و مراقبت‌های لازم از کودک دیگر خواهند داشت.

تاثیر رفتار والدین بر کودکان تهاجمی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بدون در نظر گرفتن سن و سال کودک خود فیلمهای خشونت آمیز مشاهده می‌کنید باید بدانید که این فیلمها در روحیه کودک تاثیر گذار است.

کودکی که به تماشای یک فیلم یا نمایش خشونت آمیز می‌پردازد به رفتارهایی همچون هل دادن، تنه زدن، عدم کنترل خشم و فریاد کشیدن می‌پردازد. بسیاری از رفتارهای نامناسب کودک تاثیر رفتار والدین است.

تاثیر والدین در حالات روحی کودک

تاثیر والدین بر شخصیت و آینده کودک غیر قابل انکار استتاثیر والدین بر شخصیت و آینده کودک غیر قابل انکار است

حضور پدر در خانواده نقش مهمی در رشد کودک دارد

بچه‌ها در سنین پایین نیاز روحی بیشتری به مادران دارند. وجود مادر بیشتر از پدر می‌تواند به رفاه یا موفقیت کودک کمک کند.

کودک در بین سنین ۳ الی ۱۱ سال زمان بیشتری را باید با مادران صرف کنند. در این حین روحیات مادر در رفتار کودک نفوذ خواهد داشت. مادران خسته و یا نا امید حالت عاطفی خود را به کودک منتقل می‌کنند.

تاثیر حضور مادر

مادرانی که پس از وضع حمل مرخصی زایمان دارند به احتمال زیاد کودکان موفق تری خواهند داشت و این کودکان کمتر در معرض آسیب‌های روحی دوران کودکی هستند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سطح درآمد و میزان تحصیلات والدین می‌تواند در روند مرخصی مادر پس از زایمان تاثیر بگذارد. به نحوی که حضور مادر با آرامش در روزهای نخست زندگی کودک می‌تواند روابط سالم بین فرزند و مادر ایجاد کند و این سبب موفقیت‌های آتی برای کودک است.

این کودکان تحصیلات عالی موفق تری را خواهند گذراند. این موارد می‌تواند به شما کمک کند در تربیت و پرورش کودک خود دقیقتر عمل کنید. و با دقت بیشتری رفتارهایی را که سبب تاثیرات روانی در بزرگسالی می‌شوند بشناسید.

تاثیر حضور پدر

مطالعات جدید بر روی نوزادان همین چند روز پیش به اطلاع جامعه پزشکی رسید نشان می دهد کودکانی که وقت بیشتری را با پدران خود می گذرانند از نظر بدنی سالم تر و قوی تر هستند.

نتیجه این تحقیق اعلام شد تا باعث شوند توجه مادران مجردی که به تنهایی فرزند خود را بزرگ می کنند، و بخصوص توجه پدران شان را بیشتر به تاثیری که در سلامت فرزندشان دارند، معطوف کنند.

در این تحقیق ۷۱۵ نفر مادر که به تنهایی از فرزند خود نگهداری می کردند مورد بررسی قرار گرفتند. محققان متوجه شدند نوزادانی که حداقل دو و نیم روز را طی ماه با پدران خود می گذراندند به پدرها شبیه تر شده و سالم تر بودند.

حضور پدر در خانواده نقش مهمی در رشد کودک دارد. و یکی از این نقش ها سلامت فرزند است. ما متوجه شده ایم هرچه فرزند به پدر شبیه تر شود، سلامتی اش هم بیشتر می شود. حضور پدر و دیدارهای مکرر پدر و فرزند و حمایت و پشتیبانی پدر از فرزند نه تنها سلامتی جسمی و روحی او را باعث می شود بلکه در آینده اقتصادی کودک نیز تاثیر مهمی ایفا می کند.»

حضور پدر و تقسیم زمان نگهداری از فرزند بین والدین، حمایت اقتصادی از مادر و فرزند توسط پدر، بازی کردن و مراقبت از او از فاکتورهایی است که علت حضور پدر را در خانواده هایی که فرزند فقط با مادر زندگی می کند، برای سلامت هر چه بیشتر جسمی و روحی فرزند مهم تر می نماید.

اهمیت حضور پدر بر سلامت روحی و جسمی فرزند آن قدر از دیدگاه روانشناسی و اقتصادی اهمیت دارد که نتیجه تحقیقات در ۵ مارس سال جدید جاری در مجله اقتصاد سلامت Journal of Health Economics به چاپ رسید تا نه تنها متخصصان تعلیم و تربیت کودکان؛ بلکه توجه والدین بر این مهم جلب شود تا پدران با گذراندن زمان بیشتری با فرزندان در سلامت هر چه بیشتر آنها به مسوولیت مهم خود توجه بیشتری کنند.

آقای پولاچک معتقد است هر چند باید تلاش های بیشتری انجام شود تا پدران را در کلاس های آموزشی نگهداری از فرزند تشویق کند تا زمان بیشتری را با فرزند خود بگذرانند. اهمیت حضور پدر آن قدر در زندگی فرزند مهم است که باید به پدران آگاهی های بیشتر در مورد گذران ساعات بیشتری با فرزندان داده شود تا علاوه بر سلامت جسمی فرزندان در درس و کار موفق تر باشند و حتی در آینده با ورود به بازار کار درآمد بیشتری کسب کنند.

اگر کودک شما در کودکی آزار ببیند بی شک در بزرگسالی افسردگی خواهد داشت.

کودکانی به سختی‌های زیادی را متحمل شده اند و از طریق بزرگسالان و کودکان دیگر قربانی گشته اند در بزرگسالی دچار اضطرابهای بی مورد خواهند بود. دختر بچه‌های قربانی در معرض ابتلا به ترس از مکان‌های شلوغ و پسر بچه‌ها در معرض خودکشی خواهند بود.

وسایل ارتباط جمعی و تلویزیون

پس از تحقیقات مادران و کودکان، مشخص شد که تلویزیون بیشتر از دیگر وسایل ارتباط جمعی ارتباط پدر و مادر و تاثیر رفتار والدین بر کودک را کاهش می‌دهد.

زمان صحبت والدین با کودک حضور تلویزیون می‌تواند یک مخرب محسوب شود. ارتباط والدین می‌بایست بسیار دقیق و احساسی با کودک انجام شود و حضور تلویزیون و دیگر وسایل ارتباط جمعی سبب پراکنده شدن هدف والدین می‌شود.

تاثیر والدین در ایجاد اضطراب و افسردگی

پدر و مادرهایی که به طور مداوم در حال نقد و گرفتن ایرادات کودک هستند سبب به وجود آمدن استرس در کودک می‌شوند.

اضطراب و افسردگی کودک ریشه در نقد نا به جا و زیاد از حد پدر و مادر دارد. کودک با این رفتار به توانایی‌های خود شک کرده و مدام دچار ترس از انجام کارها می‌شود.

این دسته از کودکان نمی‌توانند به راحتی مستقل شوند.

تاثیر والدین بر اعتیاد

بازگو کردن مستمر مشکلات سبب تخریب روحیه کودک می‌شود. والدینی که عادت دارند مدام فرزند را محکوم به ایجاد مشکلات کنند کودکانشان به اعتیاد یا ورزش شدید رو می‌آورند.

کودک حس پوچی و بی ارزشی پیدا می‌کند و این سبب می‌شود که رفتار مخرب اعتیاد را پیش گیرد.

کودکان را اگر هم مسبب مشکلات زیادی هستند محکوم نکنید بلکه با آن‌ها دنبال برطرف کردن معضل باشید.

اعتماد

همان طور که به کودک آموزش می‌دهید که به همه کس اعتماد نکند همان طور افراد قابل اعتماد را هم به او نشان دهید.

اجازه ندهید که کودک فکر کند هیچ کس قابل اعتماد نیست و اثر منفی بی اعتمادی در او رشد کند. تاثیر والدین بر مسئله اعتماد را جدی بگیرید تا در آینده بهتر بتواند در روابط اجتماعی خوب و بد را تمیز دهد.

تاثیر والدین بر شناخت استعدادها

همه انسانها حتی کوکان باید بتوانند افکار پوچ و منفی خود را بشناسند و آنها را پاکسازی کنند. کودک در برابر رویاهایش تسلیم می‌شود و والدین می‌بایست با این مسئله به راحتی کنار بیایند.

آنچه که فرزند در افکارش دارد تا حد زیادی وابسته به استعدادها و توانایی‌های فردی اوست.

بنابراین با سرکوب کردن استعدادهای کودک ابتکار عمل او در آینده را نابود می‌کنید. این امر سبب می‌شود هنگام برخورد با مسئله استعدادش یا بترسد و یا اینکه بی جهت آن را تمسخر کند.

سرکوب احساسات

هنگامی که پدر و مادر حساسیت بسیاری در بیان احساس کودک نشان دهند کودک احساسات خود را پنهان می‌کند. بیشتر کودکانی که هنگام گریه کردن از سمت پدر و مادر تنبیه کلامی می‌شوند، احساسات خود را معتبر نمی‌دانند.

این دسته از کودکان می‌توانند احساسات خود را پنهان کرده و به هیچ وجه بیان نکنند. این مسئله در طول زندگی برای کودکان مشکل ساز خواهد شد.

در هنگام بیان احساس کودک به هر طریقی که بود منتظر بمانید و در صورتی که روش درستی انتخاب نکرده بود شما می‌توانید راهنمایی‌اش کنید. اما هیچ گاه مانع ابراز احساس او نشوید.

تاثیر رفتار والدین بر کودکان به صورت ناخودآگاه است. اینکه تلاش کنید اعمالی برخلاف رفتارهای خودتان آموزش دهید تنها وقت خود را تلف کرده اید.

بکوشید آنچه که از کودک خود می‌خواهید همان را سرلوحه رفتارهای خود قرار دهید تا آنها نیز آیینه وار شما را الگو قرار دهند.

منبع + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی