رییس کمیسیون شبکه سازمان نصر: ارتباط دادن مشکلات با تحریم‌ها ناصحیح است


رییس کمیسیون شبکه سازمان نصر: ارتباط دادن مشکلات با تحریم‌ها ناصحیح است

ایتنا - روز یک شنبه نشست خبری شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با حضور اعضای این سازمان در حاشیه نمایشگاه الکامپ برگزار شد ودر آن دبیر و اعضای کمیسیون شبکه آن به بیان مشکلات و موانع پرداختند.

به گزارش ایتنا، آزاد معروفی رئیس کمیسیون شبکه در این نشست خبری با بیان اینکه مشکل اصلی که این روزهای این مجموعه، به وزارت صمت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور برمی‌گردد، گفت: برای این نشست از سازمان تنظیم مقررات و وزارت صمت دعوت کردیم اما این دومین سالی است که این اتفاق رخ می‌دهد و آن‌ها حضور پیدا نمی‌کنند.

وی با بیان این‌80درصد سازمان نصر متشکل از تولیدکننده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، ادامه داد: تکنولوژی همواره در حال تغییر است و توسعه هم نیازمند تجهیزات است. امیدواریم تحریم‌های داخلی شکسته شود زیرا فقط در این صورت است که استارت‌آپ‌ها راه می‌افتند و دولت الکترونیک ایجاد می‌شود. در غیر این صورت زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت‌های بسیاری از صنایع متوقف خواهند شد.

احسان زرین بخش، دبیر کمیسیون شبکه در ادامه این نشست با اشاره به توییت وزیر ارتباطات در این خصوص که استارت‌آپ‌ها توانستند از سه مانع مقاومت در برابر تغییر، مدیران دولتی که به کارشان وابسته‌اند و تحریم‌ها عبور کنند، تاکید کرد: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم این موانع را دارد، ما بر خلاف استارتاپ‌ها نتوانستیم از این مرحله عبور کنیم و در آن زمین‌گیر شدیم.

وی با اشاره محدودیت کالاهای دیجیتال گفت: درحالی که سرعت رشد محصولات تکنولوژی بسیار بالاست برای واردات کالا محدودیت دلاری در نظر می‌گیرند و یا می‌گویند باید کالایی وارد شود که قبلا هم وارد شده است و اگر بخواهیم کالایی وارد کنیم که قبلا وارد شده است، تجهیزات نسل پنجم هرگز وارد کشور نخواهند شد.
زرین بخش یکی دیگر از مشکلات این حوزه را مربوط به آزمایشگاه‌های تست تجهیزات فناوری اطلاعات عنوان کرد و افزود: تست برخی از تجهیزات واردشده در این آزمایشگاه‌های قدیمی امکان‌پذیر نیست درحالی که بخش خصوصی می‌تواند از عهده‌ی آن برآید. چون فعالیت ما باعث ورود فناوری به کشور می‌شود و این تجهیزات تحریمی هم هستند بنابراین انتظار داریم سازمان‌ها و مجموعه‌ها، خودتحریمی را به ما تحمیل نکنند.

مجید کریمی دبیر کمیسیون سازمان شبکه نصر با اشاره به کهنه بودن قانون تایید نمونه تجهیزات فناوری اطلاعات در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اظهار کرد: در حالی که این قانون امسال وارد سال دوازهم خود می‌شود اما معضلات زیادی را به وجود آورده است. رگولاتوری ناخواسته به قاچاق کالا، ورود کالای بی‌کیفیت، مشکل سرمایه در گردش و عدم پرداخت عوارض گمرکی دامن زده است و کارآفرین‌ها با این قانون به مشکل برمی‌خورند.
وی با بیان اینکه مشکلات ما در کشور منشا داخلی دارد، افزود: ارتباط دادن مشکلات با تحریم‌ها، ناصحیح است. نوک پیکان انتقادات ما متوجه دو سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و وزارت صمت است.

این عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مشخص‌ترین اثر عملکرد سازمان تنظیم مقررات در ۱۵ سال گذشته را تقویت بازار خاکستری واردات عنوان کرد و گفت: به دنبال این اتفاقات فعالان اصلی این حوزه یا وادار به کاهش فعالیت و ترک بازار شدند و یا به سمت بازارهای خاکستری رفته اند و در نتیجه قیمت تمام شده کالا افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت یکی دیگر از موانع واردات تجهیزات کالاهای آی‌تی است و نه در حوزه فناوری اطلاعات، بلکه در حوزه‌های دیگر نیز شاهدیم که وزارت صمت به بهانه و حمایت از تولید داخل، در نظم بازار و واردات کالاها اختلال ایجاد کرده که نتیجه مثبتی را نیز به دنبال نداشته است.

مهدی نگینی عضو کمیسیون شبکه در ادامه این نشست با بیان اینکه تامین تجهیزات فناوری اطلاعات نقش کلیدی و اساسی دارد، گفت: در رابطه با تامین تجهیزات مربوط به فناوری اطلاعات هر جا داده‌ای وجود دارد و قرار است ثبت، نگه‌داری و پردازش شود، پای فناوری اطلاعات در میان است.
وی ادامه داد: قوانین ناکارآمد در سازمان تنظیم مقررات باعث ورود کالا از مبادی غیررسمی شده است و این این ورود غیرمتعارف هم قیمت تجهیزات را افزایش داده و هم امنیت و کیفیت را به خطر انداخته است. با توجه به این‌که همواره گفته می‌شود سیاست‌ها وضع شده به دنبال حمایت از کسب‌وکارها هستند، امیدواریم اختلالات ایجاد شده حل شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022