تولید نسخه جدید قطعه «کوچک جنگلی» پس از سه دهه/ تنظیم برای همنوازی سنتور با ارکستر زهی+صوت


تولید نسخه جدید قطعه «کوچک جنگلی» پس از سه دهه/ تنظیم برای همنوازی سنتور با ارکستر زهی+صوت

محمد میرزمانی (موسیقی‌دان و آهنگساز) با همکاری محسن غلامی (مدرس، آهنگساز و نوازنده سنتور) پس از سه دهه تیتراژ سریال «کوچک جنگلی» ساخته بهروز افخمی را با ساختاری جدید، برای همنوازی سنتور و ارکستر زهی تولید کرد. به گزارش خبرنگار ایلنا، نسخه جدید موسیقی سریال «کوچک جنگلی» به کارگردانی بهروز افخمی توسط محمد میرزمانی آهنگساز […] نوشته تولید نسخه جدید...

تولید نسخه جدید قطعه «کوچک جنگلی» پس از سه دهه/ تنظیم برای همنوازی سنتور با ارکستر زهی+صوتتولید نسخه جدید قطعه «کوچک جنگلی» پس از سه دهه/ تنظیم برای همنوازی سنتور با ارکستر زهی+صوتمحمد میرزمانی (موسیقی‌دان و آهنگساز) با همکاری محسن غلامی (مدرس، آهنگساز و نوازنده سنتور) پس از سه دهه تیتراژ سریال «کوچک جنگلی» ساخته بهروز افخمی را با ساختاری جدید، برای همنوازی سنتور و ارکستر زهی تولید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نسخه جدید موسیقی سریال «کوچک جنگلی» به کارگردانی بهروز افخمی توسط محمد میرزمانی آهنگساز این اثر با صدابرداری و میکس و مستر محسن غلامی به صورت بی‌کلام و برای همنوازی سنتور و ارکستر زهی ضبط و منتشر شد.

این قطعه برای تیتراژ سریال حماسی، تاریخی «کوچک جنگلی» نخستین بار توسط تورج زاهدی سپس توسط ناصر مسعودی، خواننده گیلانی اجرا و ضبط شد. در سال ۱۳۸۹ نیز ناصر مسعودی این قطعه را با رهبری نادر مرتضی پور در تالار رودکی به روی صحنه برد. یک سال بعد نیز شاهرخ شیردوست این اثر را با رهبری لوریس چکناواریان در تالار وحدت به صورت زنده اجرا کرد.

محسن غلامی (نوازنده و مدرس سنتور) که تنظیم و میکس و مستر نسخه جدید قطعه «کوچک جنگلی» را به عهده داشته درباره ویژگی‌های این اثر گفت: ملودی تیتراژ سریال «کوچک جنگلی» بر مبنای موسیقی محلی و فولکوریک گیلان تصنیف شده و برداشتی از یک قطعه گیلانی است که توسط آقای محمد میرزمانی برای ارکستر و آواز، پرداخت و تنظیم شده است.

غلامی با اشاره به اینکه قطعه «کوچک جنگلی» ترکیبی از ارکستر با حجم و رنگ مناسب بخصوص فلوت، ابوا و گروه زهی است، گفت: در کل تیتراژ سریال باعث شد موسیقی در ایجاد رنگ طبیعت و حس منطقه سبز شمال موفق و مفید واقع شود، بویژه استفاده آگاهانه از ساز «هورن» و «تیمپانی» و البته همراهی گروه کر با ایجاد حسی حماسی، باعث استحکام پایان هر اپیزود شده است.

غلامی در پاسخ به این سوال که چرا به سراغ بازتولید این اثر رفته است، گفت: این موسیقی زیبا متعلق به دوران کودکی من است و برایم خاطرات زیبایی از سریال باقی گذاشته و گاه پیش‌ آمده که آن را گوش کنم.

محسن غلامی در توضیحات بیشتر گفت: پس از مدتها فرصت آشنایی با هنرمند گرامی محمد میرزمانی برایم بوجودآمد و من این قطعه را که قبلا با توجه به شیوه کاری و سلایق خودم، تنظیم و ضبط کرده بودم برای ایشان پخش کردم و پس از آن با پیشنهاد ایشان قرار بر این شد که اصل پارتیتور اثر، دوباره و با توجه به امکانات موجود ضبط شود. سپس تنظیم این اثر از طرف ایشان در اختیار بنده قرار داده شد و با حساسیت بالایی که داشتند به سر انجام رساندن آن کمی به طول انجامید.

غلامی درباره ساختار نسخه جدید قطعه «کوچک جنگلی» نیز گفت: در ساختار این ارکستر محوریت سنتور نمود بیشتری دارد و می‌توان گفت در اصل به جای کلام نشسته و همان شعر و ملودی را القا می‌کند. خط دوم سنتور هم بیشتر در خدمت سنتور یک است و گروه کر نیز برگرفته از همان تنظیم دهه شصت و اجرای اصل قطعه است.

محسن غلامی درباره اهداف بازتولید این اثر گفت: هدف از اجرای دوباره این اثر یادآوری دوباره این قطعه خاطره‌انگیز با لحنی دیگر و همچنین نمود دادن ساز سنتور در این اثر است.

غلامی در پایان گفت: از استاد میرزمانی عزیز تشکر می‌کنم که زحمت دوباره‌‌ای برای این قطعه متقبل شدند و امیدوارم که این اثر یادآوری مجددی از اصل اجرای آن که حدود سه دهه قبل بوده، باشد.

مجید طریقی (نوازنده تنبک)، مازیار منصوری (نوازنده ویولون)، رویا باقرزاده، هنرمندانی هستند که در بازتولید قطعه «میرزا کوچک‌خان» با محمد میرزمانی همکاری کرده‌اند. محسن غلامی نیز علاوه بر صدابرداری و میکس و مستر این قطعه، سنتور نواخته و آواخوانی کرده است.

نسخه جدید قطعه «کوچک جنگلی» را اینجا بشنوید؛

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق