به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در جمع خبرنگاران در بجنورد گفت: جمهوری اسلامی ایران از آن دسته از کشورهایی است که مهاجرت پذیر و مهاجر فرست نیست و آمارهای بالایی برای مهاجرت نخبگان به کشورهای دیگر وجود ندارد و مهم کیفیت نخبگانی است که می‌روند که در بنیاد ملی نخبگان به این موضوع اهمیت داده شده و بررسی می‌شود.

وی در رابطه با رصد مهاجرت، عنوان کرد: در سال‌های اخیر مهاجرت‌ها از ایران کاهش داشته است و خوشبختانه در سه سال گذشته هزار و ۴۰۰ نفر از ۱۰۰ دانشگاه برتر به ایران برگشته‌اند.

ستاری در ادامه افزود: وجود نیروی انسانی خلاق از ظرفیت‌های اصلی خراسان شمالی است.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در حوزه معدن و گیاهان دارویی پتانسیل خوبی دارد، اضافه کرد: شرکت‌های دانش بنیان در استان نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت خوبی داشته‌اند، اما باید محیط های بهتری برای زایش‌های جدید فراهم شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در رابطه با پتانسیل استان در حوزه اسب ترکمن، بیان کرد: در این حوزه پروژه ای به ما اعلام نشده است اما اگر بازار آن بررسی شود و شرایط خوبی وجود داشته باشد از اینگونه پروژه ها نیز استقبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: وقتی اقتصاد برپایه نفت باشد به طور قطع در نگه داشتن نیروهای انسانی با مشکل مواجه می شود و خراسان شمالی نیز اگر می خواهد که از مهاجرت جوانان خود جلوگیری کند باید به سمت شرکت های دانش بنیان حرکت کند.

گفتنی است در این سفر، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از نمایشگاه تولیدات شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری و فناوری‌های پژوهشگران دانشگاه بجنورد بازدید کرد.

محیط مناسب برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان درخراسان‌شمالی فراهم نبوده است

ستاری در جمع خبرنگاران نیز با اشاره به عقب ماندگی خراسان شمالی در حوزه فناوری که بخشی از آن کم کاری در حوزه‌های کشوری بوده است، اضافه کرد: زیرساخت لازم برای رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان در خراسان شمالی فراهم نبوده است و باید شرایطی ایجاد شود که جوانان استان به راحتی بتوانند به این شرکت ها دسترسی داشته باشند.

وی با تاکید بر استقبال استاندارخراسان شمالی از شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: اراده داریم که در این دوره کارهای جدی در این حوزه انجام دهیم و باید شرایط رشد شرکت‌های دانش بنیان برای مردم قابل لمس باشد.

به گفته وی در سال گذشته چهار هزار و ۴۰۰شرکت دانش بنیان در کشور وجود داشته است که سهم بسزایی در توسعه اقصادی نیز داشته اند.

ستاری با تاکید براینکه باید شرایطی وجود داشته باشد تا جوانان بتوانند روی پای خود بایستند، عنوان کرد: اگر شرایط و زیرساخت های مناسب دراستان فراهم باشد از مهاجرت های جوانان استان جلوگیری می شود.

به گفته وی وجود شرکت های دانش بنیان حرکت ذاتی است و هر روز در حوزه دانش بنیان اتفاقات جدیدی می افتد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: اکوسیستم مناسب برای شرکت های دانش بنیان کمتر فعال شده است و به طور قطع باید از ظرفیت های استان در ایجاد زیرساخت ها استفاده شود.