فارس نوشت: بهترین مشاغل کدامند؟ کدام شغل درآمد بیشتری دارد؟ این‌ها از جمله سؤالاتی است که ذهن اغلب ما را در دوره‌های مختلف زندگی درگیر می‌کند، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید بررسی ما در گوشه و کنار مشهد نشان می‌دهد تقریبا «منشی‌گری» و «دعانویسی» کم‌ترین و بیش‌ترین درآمد را در میان شغل‌ها دارند.

درآمد «دعانویس‌ها» چقدر است؟

چندی پیش به‌ سراغ مدیران کل خراسان رضوی رفتیم و از آن‌ها خواستیم حقوقشان را بگویند و حال در دومین گزارش خود به‌ سراغ مشاغلی چون «پستچی»، «رفتگر»، «غسال»، «بنا»، «ضایعات‌فروش»، «نانوا»، «قصاب»، «آرایشگر» و دیگر مشاغل رفتیم تا ببینیم قشر متوسط و متوسط به پایین جامعه چه میزان درآمد دارند.

این گزارش به‌ منظور آگاهی از میزان حقوق و دستمزدها در مشاغل مختلف نوشته شده و در این مطلب قصد داریم راجع به‌ شرایط کار در مشهد و حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در این شهر بنویسیم.

چنانچه به‌دنبال کار مناسب با حقوق بالا در این شهر هستید، این مطلب را از دست ندهید.

جابجا کردن حدود 150 مرسوله پستی در روز

پستچی‌ها یک پای ثابت قصه‌های عشق و عاشقی قدیمی هستند، نامه‌برانی که پیام عاشق و معشوق را به‌هم می‌رساندند، امروز اما هر پستچی روزانه بین ١٠٠ تا ١٥٠ مرسوله را به‌مقصد می‌رساند، تنش‌های شغلی این حرفه بسیار بالا بوده و در قبال سختی این شغل حقوق یک میلیون و 500 تا 2 میلیون تومان عدد ناچیزی است.

درآمد «دعانویس‌ها» چقدر است؟

وقتی از بنایی صحبت می‌کنیم باید به‌این نکته توجه کرد که این شغل دارای شاخه‌های مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به‌ «گچ‌کاری»، «سیمان‌کاری»، «کاشی‌کاری»، « دیوارچینی» و «سنگ‌کاری» اشاره کرد.

هر کدام از این‌ها مهارت خاص خود را نیاز دارد و برای اینکه در هر کدام از این‌ها به‌مهارت برسید حتما باید نزد یک استادکار آموزش ببینید.

این شغل بسیار پرزحمت و مشکل است و به‌همان نسبت هم درآمد خوبی دارد و چنانچه وضعیت ساخت‌وساز خوب باشد، ماهانه بین 3 تا 6 میلیون تومان برای شاخه‌های متفاوت آن درآمد دارد، البته نباید فراموش کرد که مشاغل مربوط به‌ صنف بنایی فصلی هستند و در فصل‌های پاییز و زمستان به‌دلیل کاهش ساخت‌وساز، درآمد این حرفه نیز به‌ شدت کاهش می‌یابد.

درآمد «دعانویس‌ها» چقدر است؟

درآمد 5 میلیونی ضایعات فروشی!

طبق گفته یکی از بستگان درآمد یک فرد ضایعات فروش برخلاف اسمش از رقم خوبی برخوردار است و به‌بیش از 5 میلیون تومان در ماه هم می‌رسد!

اما نانوایی از آن شغل‌هایی است که تنوع فعالیت آن خیلی زیاد نیست، بالاترین پست در این حرفه متعلق به‌ شاطرها است که کار پخت نان را انجام می‌دهند.

حقوق شاطر نسبت به‌بقیه افرادی که در نانوایی کار می‌کنند بیشتر است و به 3 میلیون تا 3 میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد، البته باز هم بستگی به‌ تعداد نان‌هایی که فروخته می‌شود، دارد.

درآمد «دعانویس‌ها» چقدر است؟

حقوق قصابان و غسالان چقدر است؟

یکی دیگر از مشاغل مورد نظر، قصابی و ذبح شرعی حیوانات است؛ این شغل که در ارتباط با گوشت، مرغ و مواد پروتئینی است، کاری است که درآمد خوبی دارد، اما خیلی‌ها به‌دلیل اینکه دارای محیط کاری بدبو است چندان از آن استقبال نمی‌کنند.

برای کسانی که برایشان تیپ مهم است قصابی اصلا شغل مناسبی نیست، زیرا باید با چکمه و روپوش کار کنند.

علاوه بر این سختی‌ها این شغل کاملا تخصصی است و این‌گونه نیست که هرکس که تحمل این موارد را داشته باشد بتواند وارد این کار شود، بلکه باید کار با چاقو، سلاخی کردن و سر بریدن حیوان را هم یاد بگیرد، همچنین باید تمام قسمت‌های یک حیوان را بشناسد و بتواند گوشت آن‌ها را از هم تشخیص دهد تا بتواند نیازهای تمامی مشتریان را برآورده کند.

طبق گفته یک قصاب درآمد حاصله از این شغل حدود 5 میلیون تومان است، البته این عدد برای یک قصاب کار بلد است.

شغل پرسود آرایشگری!

آرایشگری از آن دسته شغل‌هایی است که بی‌برو برگرد پر سود است، سودی که در کوتاه مدت هم می‌توان طعم آن را چشید.

این شغل یک کار هنری و ذوقی به‌حساب می‌آید، حقوق یک آرایشگر زنانه از یک میلیون 500 هزار تومان شروع و گاهی نجومی می‌شود و به‌ بیش از 40 میلیون هم می‌رسد، البته این موضوع به‌ این بستگی دارد که آرایشگر در کدام قسمت شهر سالن داشته و چه دوره‌های تخصصی را گذرانده باشد، در این میان گذراندن دوره‌های گریم حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت است، اما این درآمد در میان آرایشگران مردانه صدق نمی‌کند.

مشاغلی که درآمدهای خوبی دارند

دعانویس‌ها، در ازای نوشتن ادعیه و تعویذات، مبلغی با عنوان نیاز از مراجعه‌کنندگان اخذ می‌کنند طبق یک گزارش میدانی چند روزه به‌طور میانگین روزی 10 نفر به‌ این افراد مراجعه می‌کنند که به‌طور میانگین از هر فرد 200 هزار تومان دریافت می‌شود در نتیجه درآمد حاصله یک روز دعانویس برابر درآمد ماهانه یک کارگر است.

درآمد «دعانویس‌ها» چقدر است؟

به‌روایتی 60 میلیون تومان درآمد این شغل در یک ماه است!

البته نمی‌توان درآمد تمامی دعانویسان را مانند هم دانست و چه بسا دعانویسانی هستند که با مبالغ کمتر و در ازای دریافت 20 تا 40 هزار تومان دعا می‌نویسند یا برخی که اصلا پولی دریافت نمی‌کنند.

دستفروشان حقوق ثابتی ندارند، اما طبق گفته چند دستفروش درآمد آن‌ها حدود یک میلیون تومان است.

منشی و مهماندار از نیم تا 10 میلیون تومان دریافتی

شاید بتوان گفت کم‌ترین حقوق‌ها متعلق به‌منشی‌ها است، طبق گفته چند منشی حقوق این افراد از 500 هزار تومان شروع می‌شود و به‌کمتر از یک میلیون تومان می‌رسد، البته ناگفته نماند که ساعت کاری این افراد هم کمتر از 8 ساعت است.

میزان حقوق دریافتی مهمانداران تا حد زیادی بستگی به‌شرکت هواپیمایی دارد، 5 تا بیش از 10 میلیون حقوق مهمانداران است.

درآمد میلیونی مکانیک‌ها

چنانچه عاشق خودرو بوده و از تعمیر کردن و کارهای دستی و فنی لذت می‌برید، مکانیکی می‌تواند برای شما مناسب باشد، تعمیرکاران در ایران به دو دسته تعمیرکاران آزاد و سیار تقسیم می‌شوند که تعمیرکاران آزاد بسته به‌اینکه کارگاه از خودشان باشد یا در آن مستاجر باشند، درآمد متفاوتی دارند.

هرچند که نباید فراموش کرد میزان دریافتی مکانیک‌ها بسته به‌بالای شهر، وسط شهر یا پایین شهر بودن و اینکه چه خودروهایی را تعمیر می‌کنند متفاوت است و از حدود 4 میلیون تومان شروع و گاهی تا 10 یا 15 میلیون تومان متغییر است.

البته چنانچه تعمیرکار به‌اصطلاح شاگرد مکانیک باشد حقوق بسیار کمتری دریافت می‌کند.

کفاشی شغلی است که تقریبا در حال منسوخ شدن است، زیرا دیگر افراد در پی پینه کردن و دوختن کفش‌هایشان نیستند و به‌محض اینکه کفشی پاره می‌شود به‌سرعت تصمیم به‌دور انداختن آن می‌گیرند، اما با این حال باز هم این حرفه به‌صورت کمرنگ در شهر دیده می‌شود.

حقوق این شغل عدد بالایی نیست و بیشتر به‌میزان توانایی فرد و جذب مشتری بستگی دارد، دوخت و پینه کفش حدود 15 هزار تومان و واکس زدن 5 هزار تومان است، چنانچه کفاش در طول روز دو جفت کفش را پینه کند و دو بار هم کار واکس انجام دهد حقوق ماهانه او به‌یک میلیون و 200 هزار تومان می‌رسد.

قانون و مقررات رفتگری

رفتگری مانند همه مشاغل، قانون و مقرراتی دارد چه در پرداخت حقوق و مزایا برای آن و چه در پاسخگویی به‌خواسته و انتظاری که وجود دارد.

بیشتر مواقع این شغل پرزحمت از جانب بسیاری نادیده انگاشته می‌شود به‌ویژه کسانی که نظافت و بهداشت شهر را به‌‎سخره می‌گیرند.

گاهی هم دیده می‌شود که حقوق این قشر سخت‌کوش ماه‌ها به‌تاخیر می‌افتد، از طرفی مزایا و میزان حقوقی که برای یک رفتگر در قانون کار تعیین می‌شود در بسیاری موارد با سختی موجود در این شغل هماهنگ نیست، طبق گفته یک رفتگر حقوق دریافتی این شغل بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار تومان است.

درآمد «دعانویس‌ها» چقدر است؟

شاید دانستن اینکه مترجمان نیز چه میزان حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند جالب توجه باشد، متوسط دریافتی آنان، 2 میلیون و 200 هزار تومان است.

در ادامه این مطلب جدولی را مشاهده می‌کنید که حقوق مشاغل مختلف را در آن مشخص کرده‌ایم برای درک درست از اطلاعات جدول به‌نکات زیر دقت کنید.

حقوق‌ها بر اساس تومان و دریافتی ماهانه است.

اعداد و حقوق‌های ذکر شده طبق گفته خود صاحبان مشاغل بوده و طی یک گزارش میدانی جمع‌آوری شده است.

درآمد «دعانویس‌ها» چقدر است؟