باهوش‌شدن دانش‌آموزان با مدارس هوشمند


باهوش‌شدن دانش‌آموزان با مدارس هوشمند

آرمان- گروه اجتماعی: طی چند روز گذشته شاهد اعلام خبری مبنی بر ارائه کارنامه‌های دانش‌آموزان از مهرماه سال جاری به صورت الکترونیکی بودیم که این خود می‌تواند سرآغازی برای الکترونیکی‌شدن مدارس شود. گفتنی است که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا مدارس الکترونیکی وجود دارند که می‌تواند عاملی برای افزایش هرچه بیشتر دانش افراد و همچنین دانایی دانش‌آموزان با فناوری‌های روز دنیا شود؛ اتفاقی که امروزه متاسفانه بنا به دلایل مختلف در اکثر مدارس کشور رخ نمی‌دهد، به‌گونه‌ای که حتی در برخی از مدارس کامپیوتر کافی برای استفاده دانش‌آموزان نیز وجود ندارد که این خود در شرایط موجود جای بسی تاسف دارد.

به‌طور کلی باید در نظر داشت که با آغاز کمبود کاغذ شاهد زمزمه‌هایی مبنی بر حذف تدریجی کتب درسی و همچنین ارائه کارنامه‌های دانش‌آموزان به صورت الکترونیکی هستیم که می‌تواند در حوزه وزارت آموزش و پرورش انقلابی نوین باشد، چراکه انتظار می‌رفت از سال‌های پیش و قبل از کمبودهای کاغذ این اتفاق رخ می‌داد، چراکه امروزه این نیاز احساس می‌شود که دانش‌آموزان در مدارس به‌صورت الکترونیکی آموزش ببینند. به عبارت ساده‌تر براساس تحقیقات صورت‌گرفته آموزش‌های الکترونیکی امروزه بسیار کارسازتر و گیراتر از آموزش‌های سنتی است تا جایی که طبق بررسی‌های به عمل آمده در کشورهای پیشرفته دنیا به‌راحتی می‌توان به این مهم دست یافت که دانش‌آموزانی که تحت تعلیم آموزش‌های الکترونیک قرار می‌گیرند به مراتب از دانش‌آموزانی که آموزش سنتی می‌بینند باهوش‌تر هستند و همچنین با مفاهیم درسی و آموزشی بیشتر آشنا می‌شوند که این خود می‌تواند نشان از اهمیت الکترونیکی‌شدن مدارس داشته باشد. هرچند در این مجال باید اذعان داشت که مدارس کشور تا الکترونیکی‌شدن فاصله زیادی دارند، چراکه برای تحقق این مهم نیاز به بسترسازی‌ها در ارائه آموزش‌های لازم و موارد دیگر می‌باشد که متاسفانه امروزه بسیاری از آنها هنوز فراهم نشده است.

عدالت در نظام آموزشی

آنچه مسلم است الکترونیکی‌شدن مدارس و همچنین ارائه آموزش‌های لازم از طریق خود می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش عدالت در نظام آموزشی داشته باشد، چراکه از این طریق دیگر تمام دانش‌آموزان فارغ از اینکه در مناطق محروم حضور دارند به‌راحتی می‌توانند به یک نوع آموزش دسترسی داشته باشند که این خود عاملی تاثیرگذار بر حذف تبعیض‌ها و همچنین ارائه آموزش یکسان می‌باشد که خود می‌تواند عاملی برای ارتقای دانش در جامعه شود و در نهایت منجر به تربیت نسلی باسواد و باهوش نیز شود.

استفاده بهینه از تکنولوژی

شایان ذکر است یکی دیگر از مزایای الکترونیکی‌شدن مدارس را می‌توان استفاده بهینه از تکنولوژی‌های روز دنیا عنوان کرد؛ اتفاقی که امروزه متاسفانه با آن فاصله داریم، چراکه بسیاری از افراد به دلیل عدم سواد رسانه‌ای و همچنین فقدان فرهنگ‌سازی درباره نحوه استفاده از آن، استفاده مناسبی از تکنولوژی‌های روز دنیا ندارند که این خود می‌تواند عاملی تاثیرگذار برای افزایش آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی و فردی شود، این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با الکترونیکی‌شدن مدارس مشکلات موجود تا حد زیادی مرتفع شود که به‌یقین تاثیر بسزایی در کاهش جرائم الکترونیکی و همچنین کاهش آسیب‌های ناشی از استفاده از شبکه‌های اجتماعی خواهد داشت. بنابراین می‌توان این ادعا را داشت که در شرایط موجود الکترونیکی‌شدن مدارس یک نیاز ضروری برای دانش‌آموزان و جامعه است.

عدم‌اتلاف وقت با الکترونیکی‌شدن مدارس

باید در نظر داشت که با الکترونیکی‌شدن مدارس دیگر شاهد اتلاف وقت دانش‌آموزان و یا مربیان مدارس نخواهیم بود؛ به‌واسطه تحقق این مهم افراد از زمان خود به صورت بهینه و کامل استفاده می‌کنند که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش یادگیری و همچنین بهره‌وری از هوش داشته باشد، چراکه امروزه متاسفانه به دلیل آموزش سنتی بعضا شاهد افزایش اتلاف وقت دانش‌آموزان و یا معلمان هستیم که این خود تاثیر بسزایی در پایین‌آمدن بهره‌وری آنها نیز دارد. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که افزایش قابلیت تکرارپذیری و برطرف‌کردن مشکلات احتمالی آموزش الکترونیکی نیاز به‌ بررسی دقیق دارد. بنا به تحقیقات به عمل آمده آموزش الکترونیک فرصت مناسب برای تکرار دوباره و همچنین حل مشکلات احتمالی می‌باشد، این در حالی است که متاسفانه در آموزش سنتی این شرایط چندان فراهم نیست که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد، به‌عنوان مثال در مدارس دولتی معلم زمان چندانی برای تکرار یک مبحث ندارد، بنابراین دانش‌آموزی که آن موضوع را به‌طور کامل فرانگرفته است با مشکلاتی مواجه خواهد شد که این مهم تاثیر بسزایی در کاهش میزان یادگیری دانش‌آموز خواهد داشت.

کارکردهای دیگر مدارس هوشمند

پرواضح است که مدارس هوشمند خود می‌تواند باعث افزایش میزان هوش دانش‌آموزان شود. بنابراین در این مدارس فارغ از اینکه دانش‌آموز از چه میزان هوشی برخوردار است به‌راحتی می‌تواند پس از گذشت مدتی از تمام پتانسیل‌های خود برای یادگیری استفاده کند تا جایی که بنا به گفته کارشناسان در این نوع مدارس دانش‌آموز تعامل مناسبی برقرار می‌کند، این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش میزان یادگیری داشته باشد. به عبارت بهتر در هوشمندسازی مدارس و همچنین ارائه آموزش‌ها از این طریق آن تاثیر بسزایی در افزایش میزان هوش و دانش افراد بر جای می‌گذارد. در پایان باید خاطرنشان کرد با توجه به اینکه در طول سال تحصیلی شاهد افزایش روزهای تعطیل بنا به دلایل مختلفی مانند آلودگی هوا سرما و غیره هستیم، بنابراین آموزش الکترونیک خود می‌تواند معایب تعطیلات بیش از اندازه را تا حد زیادی پوشش دهد، چراکه در آموزش الکترونیک دیگر نیازی به حضور مستمر دانش‌آموز در کلاس‌های درس نیست که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش حجم ترافیک و همچنین آلودگی هوا نیز داشته باشد. هرچند در انتها باید خاطرنشان کرد که لازمه دستیابی به مدارس هوشمند ارائه آموزش‌های مناسب، فرهنگ‌سازی لازم و همچنین تأمین زیرساخت‌های ضروری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته