سیاستمدار انگلیسی: توقیف کشتی انگلیس، «شکستی بزرگ» برای لندن است


سیاستمدار انگلیسی: توقیف کشتی انگلیس، «شکستی بزرگ» برای لندن است

رهبر اسبق حزب محافظه‌کار انگلیس می‌گوید ناکامی لندن در ممانعت از توقیف کشتی این کشور در خلیج فارس، «شکستی بزرگ» برای انگلستان است.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: «لین اسمیث» رهبر اسبق حزب محافظه‌کار و از سیاستمداران مشهور انگلیسی روز یکشنبه توقیف یک نفتکش این کشور توسط ایران را «شکستی بزرگ» برای لندن توصیف کرد.
به نوشته نشریه «دیلی میل»، اسمیث که با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، در مورد عملکرد انگلیس در قبال حفاظت از کشتی‌های این کشور در خلیج فارس، گفت: «فکر می‌کنم الان سؤالات به حقی در مورد رفتار دولت بریتانیا وجود دارد. این را به عنوان یک حامی دولت می‌گویم.»
وی با بیان این ادعا که هنگام توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» توسط ایران، نظامیان آمریکایی حاضر در منطقه برای کمک به کشتی انگلیسی اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: «آن‌ها در آنجا این را نپذیرفته‌اند و من می‌خواهم بدانم، چرا؟ آن هم در حالی که به نظر می‌رسد تنها یک کشتی آنجا حضور داشته و تلاشی فوری هم [برای حراست از] دارایی‌ها، انجام نشده است.»
اسمیث افزود: «این یک شکست بزرگ است و حقیقتا دولت باید به سرعت در این ارتباط توضیح دهد.»
پیش از این هم برخی دیگر از سیاستمداران انگلیسی از عملکرد نیروی دریایی و دولت این کشور در قضیه توقیف نفتکش انگلیسی انتقاد کرده بودند.
با این وجود، «توبیاس الوود» معاون وزیر دفاع انگلیس دیروز این اتهامات را رد کرد و گفت لندن در این ارتباط دچار قصور نشده است.
وی عدم تخصیص بودجه کافی به نیروهای مسلح و کوچک بودن ناوگان نیروی دریایی ارتش انگلیس را عامل این رخداد معرفی کرد. الوود گفت: «اینکه تک تک کشتی‌ها اسکورت شوند، غیرممکن است. اگر می‌خواهیم به ایفای نقش در عرصه بین‌المللی ادامه دهیم... باید در بخش دفاعی خود، از جمله در نیروی دریایی سلطنتی، بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم. نیروی دریایی سلطنتی ما برای مدیریت منافع ما در سرتاسر جهان، بیش از حد کوچک است.» (جزئیات بیشتر)
روز جمعه یک نفتکش انگلیسی که با عبور از مسیر نادرست، مقررات بین‌المللی را نقض کرده و دیگر کشتی‌ها و قایق‌ها را در معرض خطر قرار داده بود، توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس توقیف شد.
این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس به یک کشتی حامل نفت ایران که از آب‌های بین‌المللی نزدیک «جبل طارق» در حال گذر بود، حمله کرده و آن را توقیف کردند. در حالی که تحریم‌های اتحادیه اروپا اثر فراسرزمینی نداشته و روشن است که ایران و دیگر کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا ملزم به رعایت آن‌ها نیستند، لندن توقیف کشتی ایرانی را به بهانه ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام داده است.

م

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403