حک آثار بی‌مهری بر چهره بلاغ حک


منطقه گردشگری چشمه حک شهرستان شازند به لحاظ بهداشتی و زیست محیطی در شرایط نامطلوبی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، شازند را با نام سراب و چشمه می‌شناسند، سرزمینی که بواسطه همین آب و آبادانی سرسبز است و در هر روز از سال جمعیتی از گردشگران را به خود جذب می‌کند، اما برخی از این سراب‌ها و چشمه‌ها به دلیل رفتارهای نامطلوب جامعه انسانی و بی توجهی مسئولان ذیربط در وضعیتی بسیار بدی قرار دارند.

یکی از شاخص‌ترین چشمه‌های شهرستان شازند چشمه(بلاغ) حک است که در هفت کیلومتری شمال‌غرب شازند و در دامنه کوه راستوند قرار گرفته است. برای رسیدن به این چشمه که عنوان منطقه گردشگری را یدک می‌کشد باید از راه خاکی و پر از سنگ و یک زیرگذر که از روی آن خط آهن کشیده شده است عبور کرد و وارد محدوده چشمه شد.

در ورودی منطقه پارکینگ بسیار کوچکی قرار دارد که شاید 20 ماشین بیشتر امکان پارک در آن نداشته باشند، دوطرف پارکینگ فضای سبز و درختانی سربه فلک کشیده وجود دارد، سمت چپ آلاچیق‌هایی نصب شده که برای گردشگران امکان اسکان مناسبی را فراهم می‌کند، اما کافیست نگاهی به زیرپای خود بیندازید، در هر قدم به زباله‌هایی برخورد می‌کنید که متاسفانه از گردشگران و مسافران قبلی به جای مانده، بخشی از زمین‌های اطراف آلاچیق که پر از خس و خاشاک است، دچار سوختگی شده و همین نما نشان می‌دهد که منطقه سروسامانی ندارد.

حک آثار بی‌مهری بر چهره "بلاغ حک"

با پیشروی به سمت چشمه زباله بیشتر می‌شود، اما چیزی که بیشتر آزاردهنده است، وضعیت آب چشمه است که از هجوم زباله‌ها بی‌نصیب نمانده است.
این چشمه به طور میانگین 300 لیتر بر ثانیه آبدهی دارد. این چشمه از نظر کیفی جزو چشمه‌های ویژه استان مرکزی قلمداد می‌شود و آب آن برای زمین‌های کشاورزی روستاهای حک اولیا و حک سفلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حک آثار بی‌مهری بر چهره "بلاغ حک"

سمت راست پارکینگ وضعیتی بدتر از سمت چپ دارد، تنها یک سطل زباله در این محدوده به چشم می‌خورد و از سطل زباله دیگری که گویی در منطقه وجود داشته تنها یک پایه باقی مانده است. زباله هایی که در نقطه ای از این منطقه جمع شده هرزگاهی سگ‌های ولگرد را به خود جذب کرده و وجود این تعداد سگ ولگرد در یک نقطه منطقه را برای بازی کودکان و حتی حضور بزرگسالان ناامن می کند.

حک آثار بی‌مهری بر چهره "بلاغ حک"

با وجود در نظر گرفته شدن اجاق هایی در منطقه، اما به وفور می‌توان روی زمین باقیمانده ذغال را دید که متاسفانه گردشگران و مسافران قبل از خروج از منطقه نسبت به جمع‌آوری آن اقدامی نکرده‌اند.

منطقه گردشگری چشمه حک بلاغ با وجود برخورداری از آب و سرسبزی و البته امکاناتی هر چند کم برای اسکان، فاقد هر گونه امکانات رفاهی مانند د مغازه‌ای برای فروش خوراکی و اقلام ضروری است، سرویس بهداشتی موجود در منطقه نیز فاقد آب است و این شرایط برای چنین منطقه‌ای با حجم بالای گردشگر و مسافر به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شازند در خصوص وضعیت این منطقه به ایسنا گفت: چشمه حک از مناطق خاص گردشگری شهرستان شازند است که در واقع در تمام طول سال گردشگر دارد و هیچ‌گاه خالی از مسافر و طبیعت‌گرد نبوده است.

محمد اتابکی افزود: چشمه حک در واقع بین دو روستای حک سفلی و حک اولیا قرار گرفته و آب این چشمه به صورت کامل متعلق به این دو روستاست و حقابه‌ای از آب چشمه در اختیار میراث فرهنگی نیست، امکانات ایجاد چاه در منطقه وجود دارد، اما اجازه نصب پمپ وجود ندارد و همین امر باعث شده است که درخصوص تامین آب سرویس‌های بهداشتی منطقه با چالش‌ جدی مواجه باشیم.

وی در خصوص وضعیت بهداشتی و زباله‌های منطقه بیان کرد: چشمه به صورت طبیعی دارای جلبک است که برای اکسیژن سازی آب و ماهیان موجود در آن مفید است، اما وجود زباله در آب در واقع ناشی از رفتار مسافران و گردشگران است که متاسفانه حتی تنها نگهبان منطقه نیز توان کنترل گردشگران و این شرایط را ندارد.

اتابکی گفت: حدود 7 سال پیش هزینه‌هایی در منطقه صورت گرفت و امکانات به مرور ایجاد شد، اما به دلیل عدم تخصیص منابع و عدم امکان جذب نیرو به عنوان نگهبان، سامان دادن منطقه بسیار دشوار است به همین دلیل برای بهبود وضعیت منطقه گردشگری چشمه حک پیشنهاداتی مدنظر است.

وی با اشاره به تصمیم مدیرکل میراث فرهنگی استان مبنی بر واگذاری این مجموعه بیان کرد: تصمیم بر این است ظرف یک ماه آینده این منطقه به دهیاری یا شرکت تعاونی روستای حک واگذار شود که قطعا این واگذاری می‌تواند در کنار درآمدزایی برای روستائیان بهبود وضعیت را به دنبال داشته باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شازند افزود: با واگذاری امکان کرایه آلاچیق‌ها، ایجاد سوپرمارکت و امکان فروش چوب برای آتش که بسیار مورد استقبال گردشگران این منطقه است میسر می‌شود و حتی می‌توان در یا دروازه‌ای به عنوان ورودی منطقه تعببیه و بلیط فروشی کرداشت که در کنار درآمدزایی حاصل از آن امکان رصد تعداد مسافران و گردشگران نیز فراهم شود.

به گزارش ایسنا، چشمه(بلاغ)حک گذشته از ارزش‌های طبیعی یک پیشینه کهن را در خود جای داده و از اماکن اساطیری ایران به شمار می‌رود. براساس آنچه در شاهنامه فردوسی آمده، کیخسرو (پسر سیاوش و فرنگیس) به عنوان پادشاهی عادل و دادگر در ایران پس از 60 سال پادشاهی، از بیم افتادن در دام خودپرستی، تاج و تخت را به لهراسب واگذار می‌کند و قبل از مرگ بدن خود را در این چشمه شستشو می‌دهد و سپس به درون غار (غار کیخسرو) می‌رود و هرگز بازنگشته است، به همین دلیل این منطقه ارزش تاریخی بسیاری برای ایرانیان دارد.

امروز که این منطقه گردشگری شناخته شده است، گردشگران بسیاری را در تمام طول سال به خود جذب می‌کند و روا نیست چنین وضعیت اسفباری داشته باشد. بدیهی است که بخشی از مشکلات زیست محیطی منطقه ناشی از رفتار گردشگران و عدم مسئولیت‌پذیری آنها در قبال چنین منطقه ارزشمندی است، اما در کنار آن باید بهسازی از بعد رفاهی، بهداشتی و امکاناتی و البته فرهنگسازی و ایجاد حساسیت نسبت به داشته های ارزشمند تاریخی و طبیعی در منطقه انجام شود تا گردشگران از آسیب زدن به منطقه شرم کنند، نه اینکه چشمه را با زباله هایشان به حال خود رها کنند .

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !