تذکر قاضی به وکیل نجفی: حرف‌هایتان در شأن خودتان و دادگاه نیست


تذکر قاضی به وکیل نجفی: حرف‌هایتان در شأن خودتان و دادگاه نیست

قاضی کشکولی به گودرزی وکیل نجفی گفت: برخی از اظهاراتتان در شأن خودتان و دادگاه نیست.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران پویا،‌ سومین مرحله از رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد؛ همسر دوم محمدعلی نجفی از صبح امروز در دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور متهم، وکلای متهم، و اولیای دم، کارشناس اسلحه‌شناسی و پزشکی قانونی، و بستگان مقتول آغاز شده است.

در ابتدای این جلسه گودرزی یکی از وکلای متهم به ایراد سخن پرداخت و در ادامه قاضی محمدی کشکولی از سرگرد عزتی‌راد کارشناس اسلحه‌شناسی و بررسی صحنه جرم خواست با حضور در جایگاه درباره ابهامات مطرح شده مبنی بر نحوه شلیک گلوله‌ها، تعداد، شدت آثار و نحوه ورود و خروج گلوله، زاویه و شیب ورود به بدن و زمان شلیک با توجه به اظهارات حمید گودرزی؛ وکیل محمدعلی نجفی اظهار نظر کند.

سرگرد عزتی‌راد؛ کارشناس اسلحه‌شناسی و بررسی صحنه جرم ضمن حضور در جایگاه، و کنایه به اظهارات حمید گودرزی مبنی بر کارشناسی در امر سلاح، گفت: برای ما محرز است که کشمکش و درگیری وجود داشته، تیراندازی آقای نجفی دقیق نبوده یا به نحوی بی‌هدف بوده است.

وی به اظهارات حمید گودرزی؛ وکیل محمدعلی نجفی مبنی بر تفاوت در اعلام نظرهای فاصله بین متهم و مرحومه، گفت: در خشاب سلاح استفاده شده 15 تیر جای می‌گیرد که ما استنباط می‌کنیم در لحظه تیراندازی، 13 تیر داخل خشاب وجود داشته است، 5 تیر برای ما آوردند و 8 پوکه نیز کشف شد و با توجه به فضای کوچک محدوده صحنه جرم، پوکه‌ای در حمام گم نمی‌شود.

این کارشناس اسلحه‌شناسی افزود: از این 5 تیر، یکی از آنها به کمد، یکی به دیوار، یکی به دیوار بالای وان حمام، یکی به گوشه وام برخورد کرده و گلوله آخر پس از اصابت به دست وارد بدن شده است.

مسئول بررسی صحنه جرم خاطرنشان کرد: سلاح مورد استفاده شده 9 میلیمتری است که اگر با آن شلیک مستقیم صورت گیرد، جای گلوله نیز 9 میلیمتر خواهد بود در صورتی که روی سینه مرحومه آثار نقطه یک ضربدر 1.5 و سوراخ بیضوی شکل وجود دارد، یعنی غیرمستقیم شلیک صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اظهار نظر در رابطه با پرونده‌ها به صورت کلی انجام می‌شود، گفت: نمی‌توانیم دقیق بگوییم کدام تیر اول به کجا برخورد کرده؛ یعنی ابتدا تیر اول به کمد خورده یا دیوار. اما با توجه به کشمکش، آثار دیوار، کمانه به سقف، تیر غیرمستقیم به بدن و تیر به دست دو فرضیه مطرح کردیم که فرضیه نخست قوت گرفت و آن این است که یک گلوله پس از شلیک به کف دست خورده، سپس پس از شکسته شدن استخوان دست از آن خارج شده که خروجی گلوله پشت دست نیز تخریب کننده بوده است.

عزتی‌راد افزود: گلوله‌ای که 9 میلیمتر باشد باید بعد از اصابت به سینه خارج شود لذا فاصله مرحومه تا محل شلیک را تا 5 متر در نظر گرفتیم، آقای گودرزی درست می‌گویند که گلوله دفرمه شده است.

تهران فقط یک کارشناس اسلحه دارد!

این کارشناس اسلحه‌شناسی نسبت به اظهارات وکیل محمدعلی نجفی مبنی بر اینکه باید در این پرونده چندین کارشناس اسلحه‌شناسی اعلام نظر می‌کردند، پاسخ داد و گفت: تهران فقط یک کاشناس دارد و لذا یک نفر در این پرونده نظر داد.

عزتی‌راد افزود: فاصله دو نفر به هم نزدیک بود و تیراندازی‌ها بی‌هدف صورت گرفته است تیر شلیک شده به وان حمام مستقیم بود که روز اول گفتیم تیر شلیک شده به کمد مستقیم است که در اینجا اصلاح می‌کنم. البته این موضوع تاثیری در پرونده ندارد و مهم تیر خارج شده از بدن متوفا است.

قاضی کشکولی در این حین از سرگرد عزتی راد پرسید که گفتید تیری که به بدن خورده غیرمستقیم و تیر اصابت کرده به دست مستقیم بوده، یعنی یک تیر هم به دست و هم به بدن اصابت کرده که عزتی راد این اظهارات را تایید کرد.

عزتی راد افزود: گلوله 9 میلیمتری بسیار قوی و سلاح برتا از آن قویتر است و لذا باید به نقطه سختی خورده و سپس تجزیه شده باشد.

وی با نمایش گلوله‌هایی که به دیوار اصابت کرده‌اند گفت: این گلوله‌ها همانهایی است که به دیوار خورده و تجزیه شدند ما گفته بودیم این گلوله‌ها بعد از اصابت به دیوار به سقف خوردند که در اینجا آثار گج روی آن مشهود است.

قاضی کشکولی از سرگرد عزتی‌راد پرسید آسیب دیدگی گلوله خارج شده از بدن مرحومه ناشی از چیست؟ که عزتی راد پاسخ داد: گلوله به جسم سخت خورده، قاضی کشکولی از سرگرد عزتی راد پرسید منظور از جسم سخت بدن مقتول یا دیوار است که عزتی‌راد پاسخ داد نظر من این است که گلوله از دست خارج شده و سپس وارد بدن شده، اما مواردی نیز وجود داشته که گلوله پس از برخورد به دیوار وارد بدن شده که در اینجا باید هیئتی از کارشناسان اسلحه و پزشکی قانونی تشکیل شود.

قاضی کشکولی از عزتی راد پرسید آیا نتیجه می‌گیریم این گلوله سالم وارد بدن شده؟ و چرا آثار کج شدگی روی آن وجود دارد که عزتی راد گفت: می‌تواند این اتفاق در صورت مقاومت اندام بدن یا برخورد بادیوار حاصل شده باشند همانگونه که گفتم ایجاد هیئت کارشناسی و اخذ نظریه آنها مستلزم است اما آنچه مسلم است یک ورود اولیه به کف دست و خروج اولیه از پشت دست رخ داده و یک ورود ثانویه به داخل قفسه سینه وجود داشته اما خروجی صورت نگرفته است.

در ادامه رسیدگی به این پرونده قاضی کشکولی از کارشناس بررسی جرم خواست که در جایگاه حاضر شود که آقای میرویسی کارشناس صحنه جرم با حضور در جایگاه گفت: در تاریخ 7 خرداد 98 حدود ساعت 13:45 از ماجرا مطلع شده و ساعت 14:30 به صحنه رسیدیم، صحنه به هم ریخته بود و جسد به صورت درازکش داخل وان حضور داشت که جسد را به داخل اتاقها بردیم و در آنجا سوراخ مدور داخل دست و حاشیه سوختگی مشاهده شد، اما آثار براده و ذرات دوده مشاهده نشد.

ابتدا سوراخ روی بدن میترا را "مدور" اعلام کردیم/ با برشی کوچک گلوله را خارج کردیم

وی افزود: مسجل شد کف دست آثار ورودی و خروجی دارد و همچنین سوراخ ورودی در قفسه سینه مشاهده شد که ابتدا آن را مدور ذکر کردیم، در صحنه جرم به خاطر عدم شست‌وشوی جسد و وجود خون بر روی جسد دقیقا نمی‌توان تشریح را انجام داد، التهاب و کبودی شدید در پهلوی راست جسد وجود داشت که با لمس دست معلوم می‌شد گلوله داخل بدن است و ما با برشی کوچک گلوله را خارج کردیم.

میرویسی ادامه داد: ساعت 8 روز بعد جسد در سالن تشریح شسته شد که جراحت روی سینه به ابعاد 1.5 در 2 سانتیمتر بود، در شرح جسد اشاره شد که گلوله بعد از ورود به کف دست منجر به خرد شدگی استخوانهای کف دست شده، سپس سوراخ ورودی روی سینه ایجاد کرده بود. گلوله‌ای که مایل شلیک می‌شود معمولا ایجاد سوراخ بیضوی‌شکل می‌کند که سوراخ قفسه سینه نیز بیضوی شکل بود و در شلیک مستقیم، سوراخ مدور ایجاد می‌شود.

قاضی کشکولی در ادامه درباره علت و زمان فوت از آقای میرویسی سوال پرسید که وی پاسخ داد: زمان فوت بین 4 تا 6 ساعت قبل از مشاهده جسد یعنی حدود ساعت 9:30 صبح و فوت در عرض چند ثانیه به علت متلاشی شدن عروق قلب تعیین شد.

عزتی راد نیز در ادامه این جلسه گفت: گلوله مستقیم حالت مدور و گلوله غیرمستقیم حالت بیضی‌شکل دارد و اگر سر راه گلوله مانعی نباشد مستقیم و اگر مانع باشد ورود به صورت غیرمستقیم صورت می‌گیرد، ورود غیرمستقیم نیز می‌تواند به صورت کمانه باشد، حتی اگر کمربند نیز موجود باشد، ورود گلوله را غیرمستقیم می‌دانیم.

قطعا دست نجفی هنگام تیراندازی آزاد نبوده است

قاضی کشکولی از سرگرد عزتی‌راد پرسید با توجه به 4 گلوله شلیک شده و گلوله آخر که به بدن مقتول اصابت کرده آیا مقتوله حالت تدافعی داشته که عزتی راد پاسخ داد: آقای گودرزی وکیل متهم گفتند که بنده اظهارنظر کردم خانم استاد حالت التماسی داشته اما بنده به یاد ندارم از این واژه استفاده کرده باشم اما مسلم است دست آقای نجفی آزاد نبوده و اظهارات آقای نجفی قریب به واقعیت است.

فاصله نجفی و میترا استاد حدود یک متر بوده است

وی ادامه داد: اگر فاصله شلیک تا خانم استاد زیر 10 سانتیمتر بود دودزدگی وجود داشت که البته شاهد دودزدگی نبودیم و لذا بین 10 تا 30 سانتیمتر فاصله بوده است اما فاصله مقتول تا آقای نجفی حدود یک متر می‌تواند باشد.

قاضی کشکولی در ادامه از محمدعلی نجفی خواست در جایگاه حاضر شود و از وی پرسید: آیا در کشمکش درگیری خانم استاد اسلحه را از دست شما گرفت که نجفی پاسخ داد: خیر اسلحه در دست من بود.

نجفی افزود: من در دو مورد به صحبت‌های عزتی راد ایراد وارد می‌دانم، سرگرد عزتی راد می‌گویند مرحومه نیم‌خیز بوده، این فرضیه درست نیست اگر نیم‌خیز بوده پس از اصابت گلوله باید زیر وان می‌افتاد و داخل وان نمی‌افتاد، خانم استاد ایستاده بود و وقتی گلوله به سینه وی خورد روی وان افتاد.

متهم قتل پرونده میترا استاد افزود: دیگر ایراد من این است که میترا از ابتدای اینکه دستش را روی شانه من گذاشت تا آخر تقریبا چسبیده به من بود، من دستم را برای تیراندازی دراز نکردم و آن لحظه که نزدیک من بود شلیک صورت گرفت.

نجفی: بعدا فهمیدم تمام 5 تیر شلیک شده، "غیرارادی" بوده است

کشکولی از نجفی پرسید که تیرها چگونه شلیک شد که نجفی پاسخ داد: اولا فکر می‌کردم 4 تیر شلیک شده باشد اما بعدا فهمیدم 5 تیر شلیک شده و هر 5 تیر شلیک شده غیرارادی بود و در کشمکشی که میترا دستم را گرفته بود، شلیک صورت گرفت، گلوله آخر پس از بالا و پایین رفتن اسلحه شلیک شد.

میترا دو شب قبل هم اسلحه دیده بود، اما نمی‌ندانم چرا ترسید؟

قاضی کشکولی از نجفی پرسید که شما گفتید خانم استاد زمانی که اسلحه را دیده، ترسیده است، آیا زمانی که دست شما را گرفت حالت تدافعی یا تهاجمی داشت که نجفی پاسخ داد: نمی‌دانم چرا میترا ترسیده بود چون دو شب قبل از آن نیز اسلحه را دیده بود، به نظرم حالت غیرارادی داشت که فکر نمی‌کنم حالت تدافعی یا تهاجمی داشته باشد.

قاضی کشکولی از نجفی پرسید: با توجه به سقوط مقتول داخل وان، آیا زاویه دید شما در مقابل وی بود یا نسبت به خانم استاد متمایل بودید؟ که نجفی گفت: گمان می‌کنم در مقابل او قرار داشتم.

قاضی کشکولی از نجفی پرسید: در شلیک گلوله آخر آیا خانم استفاد سخنی گفت: که آقای نجفی گفت خیر تمام ماجرا حدود 5 ثانیه طول کشید.

در ادامه و در آخرین سوال قاضی کشکولی از نجفی درباره میزان قد او و همسرش خانم استاد پرسید که نجفی پاسخ داد: قد من حدود 167 یا 168 و قدم خانمم نیز حدود 158 تا 159 است.

قاضی کشکولی در ادامه از لاله عقبایی؛ دیگر وکیل محمدعلی نجفی خواست در صورت ارائه دفاع در جایگاه حاضر شود یا دفاع از موکل خود را به دیگر وکیل محمدعلی نجفی بسپارد که عقبایی پاسخ داد: آقای گودرزی دفاع را انجام می‌دهد.

در ادامه قاضی کشکولی از حمید گودرزی؛ وکیل محمدعلی نجفی خواست در جایگاه حاضر شود و به دفاعیاتش بپردازد.

گودرزی نیز با حضور در جایگاه، گفت: اظهارات بنده درباره سرگرد عزتی‌راد؛ کارشناس اسلحه‌شناسی علیه وی نبود، بنده گفتم باید در این پرونده به این مهمی تضارب افکار وجود داشته باشد.

وی افزود: سرگرد عزتی‌راد به صراحت اعلام کردند که دست آقای نجفی آزاد نبوده و گفتند مطالب مطرح شده توسط نجفی قریب به واقعیت است، بنده می‌خواهم از سرگرد عزتی‌راد بپرسید که اظهارات نجفی درباره شلیک ناخودآگاه و غیرارادی تطابق دارد یا خیر و البته می‌دانم این درخواست مرسوم نیست که قاضی کشکولی گفت: این اظهارنظر کارشناسی است.

گودرزی افزود: آقای عزتی‌راد گفتند که تیراندازی آقای نجفی بی‌هدف بوده شاید بیان این مطلب برای دادگاه ایجاد یقین کند. همچنین آقای عزتی‌راد درباره مسئله دفرمه شدن گلوله خواستند موضوع به هیئت کارشناسی اسلحه و پزشکی قانونی ارجاع شود، چرا گلوله دفرمه شده، این سوال باید پاسخ داده شود.

وکیل محمدعلی نجفی با بیان اینکه بنده اسلحه‌شناس نیستم و به عنوان وکیل تحقیق کردم، گفت: آقای عزتی‌راد گفتند یکی از گلوله‌ها به کمد، یکی به گوشه وان، یکی به دیوار، یکی به وان و گلوله آخر به دست برخورد داشته، به نظر من گلوله‌ای که به گوشه وان خورده همان گلوله‌ای است که به دست اصابت کرده است.

در این حین قاضی کشکولی با بیان اینکه تصاویر این را نشان نمی‌دهد، گفت: آسیب‌دیدگی گلوله به این صورت نیست که شکل آن برهم خورده باشد و کمتر از یک سوم آن دفرمه است.

گودرزی افزود: اقرار زمانی واقعیت دارد که اقرار متهم بر ارتکاب قتل عمدی باشد و یکبار بر قتل عمدی در محاکم کفایت می‌کند. اما اقرار بر شلیک غیرارادی گلوله نمی‌تواند کافی باشد، موکلم همه جا گفته دستم را گرفت و شلیک‌ها رخ داد.

قاضی کشکولی مجددا به گودرزی تذکر داد و گفت: این بحث در شأن شما و دادگاه نیست و مربوط به اظهارنظر قضایی است، شما دلایل خود را بگویید.

گودرزی افزود: شلیک‌ها غیرارادی بوده و موکلم در تمام مراحل صراحت داشته است، مسئله قابل توجه دوم نیز مثبت بودن آثار باروت بود که نشان دهنده نزدیکی فاصله است، مرحومه دستان آقای نجفی را گرفته و آقای نجفی به صورت ارادی شلیک نکرده است.

وی با بیان اینکه اتهام موکل بنده قتل شبه عمدی است، گفت: یک فرضیه این است که گلوله پس از برخورد به دست و طی طریق به قفسه سینه برخورد کرده باشد و فرضیه دوم اصابت گلوله به دیوار و سپس به بدن مرحومه است، گلوله اگر به صورت مستقیم اصابت کرده بود باید به صورت مستقیم به قفسه سینه می‌خورد اما اصابت به صورت غیرمستقیم بوده که نشان می‌دهد گلوله از بالا و کج داخل بدن خانم استاد شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در