کاشت کامپیوتر در مغز انسان سرانجام به واقعیت می‌پیوندد!


کاشت کامپیوتر در مغز انسان سرانجام به واقعیت می‌پیوندد!
احتمالا باور آن اندکی دشوار باشد ولی کاشت کامپیوتر در مغز انسان، پروژه ای است که در حال تحقق یافتن است و بزودی سبب اعجاب خیلی ها در عرصه فناوری خواهد شد.

همان طور که میدانید ، یکی از چالش های افرادی که بطور کامل فلج هستند، قابلیت حرکت کردن آن ها به اطراف است. در حالیکه تلاش های زیادی برای ساخت وسایلی که از طریق مغز کنترل میشوند صورت پذیرفته، ولی شرکت علوم اعصاب Neuralink، که بنیان گذار آن Elon Musk است، امید زیادی دارد تا با کاشت کامپیوتر در مغز ما، گام بزرگی به طرف جلو بردارد.

این کار با« دوختن»( sewing) رشته های منعطفی در داخل مغز انجام خواهد شد. این رشته ها، قطری مساوی یک چهارم قطر موی انسان دارند و سنسورهای نصب شده در داخل آن ها میتوانند داده ها را دریافت کرده و آن را بصورت وایرلس( بی سیم) به یک رسیور( دریافت کننده) بفرستند. یکی از مقاصد شرکت Neuralink، این است که کاشت کامپیوتر در مغز نهایتا منجر به یک« رابط مغزی» بسیار پیشرفته گردد که به بیمارانِ دچار اسیب دیدگی مغزی یا دیگر معلولیت ها اجازه دهد تا وسایل خودشان را کنترل نمایند.

این شرکت همچنین یک هدف بلندمدت بلندپروازانه و تقریبا شبیه به داستان های علمی- تخیلی را هم دنبال میکند و آن این که، می خواهد یک« سطح سومی» از مغز به وجود آورد که بتواند به هوش مصنوعی وصل گردد. به عبارتی ، به انسانها این اجازه را بدهد که با هوش مصنوعی ترکیب و ادغام شوند. ماسک گفته است که« ما به نحو مؤثر و مطلوبی، قابلیت ادغام مغز با هوش مصنوعی را داریم. پس از درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با مغز، اکنون به سمت کم کردن از تهدیدات هوش مصنوعی در حال حرکت هستیم.»

شرکت Neuralink، تابحال درگیر تست تکنولوژی ذکر شده بر روی موش ها بوده است، ولی اکنون تصمیم دارد که ازمایش های آن بر روی انسان را از سال آینده آغاز کند. اما آن ها هنوز فرآیند های سازمان غذا و داروی آمریکا( FDA) را که برای شروع انجام تست ها اضطراری است، آغاز نکرده اند.

بدین ترتیب به نظر میرسد که به زودی زمانی فرا خواهد رسید که ما انسانها قادر به« ارتقاء» مغزمان و ادغام آن با فناوری هوش مصنوعی خواهیم بود. اما احتمالا عقیده آن اکنون اندکی دشوار باشد، ولی باید در انتظار ماند و مشاهده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان