وام 500 میلیون دلاری اشتغال روستایی منتفی شد/طرح جدید در دستور کار


وام 500 میلیون دلاری اشتغال روستایی منتفی شد/طرح جدید در دستور کار
رییس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس در مورد پیشنهاد تخصیص سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق گسترش برای اشتغال روستایی خاطرنشان کرد:این پیشنهاد را وزارت کار به سران سه قوه و فراکسیون اشتغال هم عرضه کرد، ولی زیرا مجوزش صادر نشد، پیشنهاد دیگری را طرح کردیم.

به گزارش تسنیم، دستورالعمل آئین نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بی کاری و رونق اشتغال برای اجرا در منطقه های روستایی، عشایر و شهرهای کم تر از ۱۰ هزار نفر از طرف وزارت تعاون، کار و توسعه اجتماعی ۴ دی ماه ۹۶ تحت عنوان« دستورالعمل آئین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه کارآفرینی استوار منطقه های روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق گسترش ملی» به استان داران کل کشور ابلاغ شد.

بر مبنای این طرح مقرر شد معادل ریالی ۱. ۵ میلیارد دلار از محل صندوق گسترش ملی پیش مؤسسات عامل( بانک های کشاورزی، پست بانک، گسترش تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از گسترش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منبع های هر موسسه برابر با سهم صندوق گسترش ملی به متقاضیان پرداخت شود. در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از مؤسسات ذکر شده حدود ۱۲هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می یابد.

عیسی منصوری، معاون وزیر کار با اشاره به استمرار پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در سال ۹۸ خاطرنشان کرد:بر مبنای تمام تعدادی و محاسبه میزان اثرگذاری آن پیشنهاد خواهیم داد که سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق گسترش ملی به اشتغال روستایی تخصیص یابد.

وی از دو سناریو برای اشتغال سال ۹۸ در سطح ملی خبرداد و خاطرنشان کرد:یک سناریو مبتنی بر برنامه ششم و اختصاص بیست و پنج هزار میلیارد تومان برای ایجاد یک میلیون شغل است و دیگری بر مبنای واقعیات و وضعیت کشور است که پس از تصویب در شورای عالی اشتغال در هفته های آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

از اردیبهشت ماه امسال که« پیشنهاد تخصیص سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق گسترش برای اشتغال روستایی»، ۲ ماه مطرح شد می گذرد و تا کنون خبری از تعیین تکلیف این مسئله نشده است.

* طرح جدید با پرداخت کردن تسهیلات وام اشتغال

غلامرضا کاتب، رییس فراکسیون تولید و اشتغال پایدار مجلس در گفتگو با تسنیم، در مورد تسهیلات اشتغال خاطرنشان کرد:بر مبنای تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸، یک میلیارد دلار با قبول رهبری از صندوق گسترش ملی برداشت میشود که برای مابه اختلاف سود بانکی است و قرار است در اختیار تسهیلات گیرندگان بگذاریم که ۲۰درصد مابه التفاوت سود بانکی از مبلغ یک میلیارد دلار قرار داده شده است.

رییس فراکسیون تولید و اشتغال استوار مجلس در پاسخ به آخرین شرایط پیشنهاد تخصیص سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق گسترش برای اشتغال روستایی خاطرنشان کرد:این پیشنهاد را وزارت کار به سران سه قوه و فراکسیون اشتغال هم عرضه کرد، ولی چون مجوزش صادر نشد، پیشنهاد دیگری را طرح کردیم. باتوجه به این که مبلغ یک و نیم میلیارد دلار تسهیلات اشتغالی بصورت قرض الحسنه است و باید بازگشت داده شود، در پی آن هستیم که طرح جدیدی را عرضه کنیم­ تا تولید کنندگان و کشاورزان در­ خصوص منابع بانکی در محدودیت نباشند. این طرح آماده و تهیه شده است و در حق تقدم کار مجلس است، امیدواریم بتوانیم این طرح را در فرمان کار قرار دهیم.

وی با بیان این که طرح اشتغال روستایی سبب ایجاد رونقی در روستاها شده است خاطرنشان کرد:انحراف در این طرح بسیار کم است. یکی از علل پرداخت کند تسهیلات روستایی به متقاضیان دقت نظر در امور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه منابع انسانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل