کمبود  آب کشاورزان اردبیل برطرف می شود


کمبود  آب کشاورزان اردبیل برطرف می شود

اردبیل-ایرنا-فرماندار اردبیل گفت: کمبود آب در روستاهای اردبیل موجب نگرانی کشاورزان شده و مسئولان امور آب باید برای برطرف کردن آن اقدام کنند.

کمبود  آب کشاورزان اردبیل برطرف می شودجواد زنجانی فرماندار اردبیل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مدیریت مصرف آب را ضروری دانست و افزود: از سال آینده باید برای صرفه جویی مصرف آب و استفاده بهنیه کشاورزان از مایه حیاتی با تغییر الگوی کشت اقدام جدی صورت گیرد.

فرماندار اردبیل برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی در دشت اردبیل را نگران کننده خواند و اضافه کرد: فقدان نظارت کافی در برداشت از سفره های آب زیر زمینی و نبود مدیریت مناسب در این زمینه باعث ایجاد وضعیت بحرانی کنونی شده است.

وی اعمال مدیریت و برنامه ریزی برای حراست منابع آب و احیای دشت اردبیل را بهترین راهکار موجود اعلام کرد و گفت: برنامه های حفظ محیط زیست و آب بدون تاثیرگذاری مسائل سیاسی باید به صورت منطقه ای و استانی اعمال شود و اگر در این زمینه سیاست گذاری درستی شود می توان بر مشکلات فایق آمد.

زنجانی با بیان اینکه ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می شود، افزود: برای رفع بحران های موجود در بحث آب باید کار را از کشاورزی شروع کرد و در این راستا با اصلاح الگوی کشت و شیوه های آبیاری می توان مصرف آب را در این بخش به حداقل رساند.

فرماندار اردبیل گفت: باید به فکر تغییر الگوی کشت در اردبیل باشیم تا با کمترین آب بیشترین و با کیفیت‌ترین محصول تولید و روانه بازار شود.

وی با بیان اینکه دشت اردبیل یک سوم محصولات کشاورزی استان تولید می کند، افزود: نباید تنها به کشت سیب زمینی در دشت اردبیل اکتفا شود بلکه بهتر است الگوهای جدید کشت با گونه‌های باارزشی همچون کلزا، چغندر قند، زعفران و با کشت های جدید و جایگزین بیش از گذشته به توانمندسازی زارعان منطقه کمک کرد.

زنجانی به محدودیت های منابع آب زیرزمینی در دشت اردبیل و استفاده از چهار سد یامچی، شورابیل، نئور و قوری چای اشاره کرد و گفت: در پایاب این سدها توسعه کشت آبی آن هم به شکل شبکه مدرن باید مورد توجه قرار گیرد.

او با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای در اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی نسبت به جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و کنترل چاه‌های قانونی و مجوزدار اقدام کرده، افزود: نصب کنتورهای هوشمند، برق دار کردن این چاه ها، توجه به شیوه های جدید آبیاری از جمله بارانی، قطره ای و همچنین تغییر زمان، گونه و الگوی کشت به راحتی می تواند در این تعادل بخشی موثر باشد.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه همه ساله اعتبارات مناسبی برای تغییر آبیاری های سنتی به مدرن به زارعان پرداخت می شود، ادامه داد: در حال حاضر کشت کلزا، گیاهان دارویی و زعفران آغاز شده به طوری که ۱۶۵ هکتار کلزا کشت شده و باید چنین کشت های جدیدی در دشت اردبیل که سالهاست محصولاتی همچون گندم، جو، سیب زمینی و چغندر قند کاشته می شد را به عنوان کشت های جایگزین مورد توجه قرار داد.

وی گفت: با همکاری جهاد کشاورزی در بین زارعان ارقام کم مصرف منابع آب در محصول گندم همچون پیشگام و میهن ترویج و کشت شده که فراگیری آن می تواند به کاهش مصرف آب و افزایش توان تولید کمک کند.

در دشت اردبیل ۱۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی وجود دارد که ۶۷ هزار هکتار آن آبی و ۴۵ هزار هکتار نیز دیم است.

۷۱۱۰/‏‬ ۱۲۵۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن