نکاتی که باید درباره انواع پارچه چادری بدانید


نکاتی که باید درباره انواع پارچه چادری بدانید

چادر یکی از پوشش های مورد علاقه ی خانم هاست که در موارد مختلفی همچون نماز، مجالس رسمی و مجالس نوشته نکاتی که باید درباره انواع پارچه چادری بدانید اولین بار در روچی. پدیدار شد.

نکاتی که باید درباره انواع پارچه چادری بدانیدنکاتی که باید درباره انواع پارچه چادری بدانیدنکاتی که باید درباره انواع پارچه چادری بدانیدنکاتی که باید درباره انواع پارچه چادری بدانید
امتیاز خود را ثبت کنید

چادر یکی از پوشش های مورد علاقه ی خانم هاست که در موارد مختلفی همچون نماز، مجالس رسمی و مجالس و مهمانی های مختلفی کاربرد دارد.

چادر نوعی پوشش است که تمام قد و قامت بانوان را می پوشاند و همچنین این که دارای ویژگی هایی همچون گشاد بودن و سادگی است و دارای رنگ های مختلفی است که متداول ترین رنگی که همه ی مان با آن پارچه ی چادری را می شناسیم، رنگ مشکی است.

به دلیل این که چادر، پوشش پرکاربردی است و هر بانویی که به چادر علاقه دارد و چادر را به عنوان پوشش خود انتخاب کرده است هر ساله چندین پارچه چادر خریداری می کند دانستن نکاتی در مورد این نوع پارچه، خالی از لطف نخواهد بود.

انواع پارچه چادری در فروشگاه روچی

متری
متری
متری
متری
متری
متری

چادر در دوره های مختلف

قبل از این که در مورد پارچه های چادری صحبت کنیم، اجازه دهید تاریخچه چادر را در طی دوره های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در دوره های هخامنشی، بانوان برای پوشاندن خود از پیراهن های بلندی استفاده می کرده اند که در کنار آن، از چادری همراه با تاج استفاده می شود، البته چادری که در بانوان در این دوره استفاده می کردند به بلندی چادرهای امروزی نبود.

پس از آن، در دوره اشکانی پوششی که سر و صورت زنان داشت از پوشش زنان در دوره ی هخامنشی بیشتر بود و پوششی که زنان داشتند به این صورت بود که زنان برای پوشاندن سر خود، از کلاهی مانند عمامه استفاده می کردند. این کلاه باعث می شد که تمام موی سر آن ها پوشیده شود و همچنین چادری که در این دوره ها، خانم ها مورد استفاده قرار می دادند چادر رنگی بود.

بعدها در دوره ی ساسانی، چادر جزو عناصر مهمی بود که بانوان مورد استفاده قرار می دادند. این مسئله را محققان از نقش هایی درون ظرف های شان بوده است متوجه شده اند. در دوره ی ساسانی، بانوان از شنل استفاده می کردند که به چادر شباهت داشت.

در نهایت می رسیم به دوران قبل از اسلام، گفته می شود که در این دوره نیز بانوان از چادر استفاده می کردند، به گونه ای که کل بدن و صورت آن را می پوشاند. پس از این که اسلام به ایران آمد استفاده از چادر نیز رواج بیشتری پیدا کرد، به طوری که همراه با چادر، مقنعه، روبند و یا حتی گاهی پیشانی بند که روی آن زیورآلات کار شده است، استفاده می شد.

نکته ای که وجود دارد این است که بانوان ایرانی در همه ی دوره ها از چادر استفاده می کرده اند، فقط در برخی از دوره ها رنگ چادری که بانوان مورد استفاده قرار می دادند نیز تغییر کرد.

نکاتی که باید درباره انواع پارچه چادری بدانید

انواع پارچه چادری

اولین نکته ای که می خواهیم در مورد پارچه چادری به آن اشاره کنیم این است که به طور کلی پارچه های چادری به چند دسته تقسیم می شوند.

در مورد این مسئله باید بگوییم که به طور کلی پارچه های چادری دو دسته ی پارچه چادر مشکلی و چادر رنگی تقسیم می شود که هر یک از این انواع پارچه، دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع پارچه های چادر مشکی

انواع پارچه های چادر مشکی می توان به دسته بندی های زیر اشاره کرد:

پارچه چادر مشکی کریستال پارچه چادر مشکی کن کن پارچه چادر مشکی طرح دار پارچه چادر مشکی حریر اسود یا کرپ پارچه چادر مشکی سوپر کن کن پارچه چادر مشکی تریزا

برای آشنایی بیشتر شما هر کدام از این انواع پارچه را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

پارچه چادر مشکی کریستال

پارچه چادر مشکی کریستال، نوعی پارچه ی سبک است و جنس پارچه حالتی مخملی دارد. نکته ی دیگری که در مورد این نوع پارچه چادری باید به آن اشاره کنیم این است که این نوع پارچه به دلیل ریزشی که دارد برای چادرهای مدل دار مناسب است.

در ضمن تار و پود این نوع پارچه چادری بسیار ظریف است به طوری که شما نمی توانید با چشم آن ها را ببینید. دو نوع پارچه چادری کریستال در بازار وجود دارد که نوع اول آن، کریستال ژاپن و نوع دوم آن کریستال کره است.

از جمله ویژگی هایی که این پارچه ها دارند می توان به مشکی تر و مخملی تر بودن پارچه کریستال ژاپنی نسبت به پارچه کریستال کره اشاره کرد و همچنین این که نسبت به جنس کره ای، جنس ژاپنی امکان چروک شدن آن کمتر است.

همین ویژگی های پارچه چادر ژاپنی باعث شده است که نسبت به پارچه کره ای گران تر باشد.

نکاتی که باید درباره انواع پارچه چادری بدانید

پارچه چادر مشکی کن کن

پارچه چادر مشکی کن کن، نوعی پارچه ی سبک و لطیف است. به دلیل ظرافت و زیبایی که این نوع پارچه دارد برای مجالس و مهمانی ها مناسب است. مانند پارچه چادری کریستال، پارچه چادری کن کن نیز دارای دو نوع کره ای و ژاپنی است.

پارچه ی چادری کن کن ژاپنی بسیار سبک و البته مشکی است. پارچه ی چادری کن کن کره ای دارای دو نوع پارچه کن کن کره ای معمولی و کن کن مات نرگس است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کن کن مات نرگس بسیار سبک تر است.

پارچه چادر مشکی طرح دار

یکی از انواع پارچه های چادری مورد علاقه ی خانم ها، پارچه های چادر مشکی طرح دار است. به دلیل این که سلیقه ی بانوان در انتخاب پارچه های چادری طرح دار متفاوت است، تولید کنندگان نیز با در نظر گرفتن این مسئله، پارچه های طرح دار با طرح های متنوعی تولید کرده اند.

از جمله پارچه های چادر مشکی طرح دار می توان به پارچه های طرح دار مات، طرح دار براق و لمه دار اشاره کرد.

در ضمن طرح هایی که پارچه های چادری دارند به صورت گل دار، اشکال هندسی و ابر و باد هستند.

همانند سایر انواع پارچه های چادر مشکی، پارچه چادر مشکی طرح دار نیز دارای دو نوع کره ای و ژاپنی است که تفاوتی که این دو نوع پارچه چادر مشکی طرح دار با هم دارند این است که پارچه های چادر مشکی طرح دار ژاپنی، مشکی تر و البته سبک تر هستند.

پارچه چادر مشکی حریر اسود یا کرپ

پارچه چادر مشکی حریر اسود یا کرپ، جز پارچه های چادر مشکی ساده هستند که دارای تنوع بسیار بالایی هستند. از جمله ویژگی هایی که این نوع پارچه دارد می توان به مواردی همچون دوام بالا، چروک نشدن، خاک نگرفتن، مشخص بودن تار و پود پارچه به صورتی که می توان آن را با چشم تشخیص داد، پرز نگرفتن و این که رنگ مشکی آن به بوری نمی زند اشاره کرد.

نکته ی بسیار مهمی که در مورد این نوع پارچه چادری باید به آن اشاره کنیم این است که به دلیل این که نیاز به اتو ندارد و دوام بالایی دارد برای استفاده ی روزانه و همچنین استفاده در محیط کار، طرفداران خاص خود را دارد.

شما می توانید در بازار دو نوع پارچه ی چادر مشکلی حریر اسود پیدا کنید که پارچه چادر مشکی حریر اسود کره ای و ژاپنی است. پارچه ی حریر اسود ژاپنی از نوع کره ای خود سبک تر و البته مشکی تر است.

از جمله راه هایی که شما می توانید پارچه ی حریر اسود ژاپنی را از نوع کره ای تشخیص دهید این است که می توانید این نوع پارچه را از روی طاقه ی آن ها تشخیص دهید. تفاوتی که این دو نوع پارچه در طاقه دارند این است که قطر طاقه ی ژاپنی از نمونه ی کره ای کم تر است.

نکاتی که باید درباره انواع پارچه چادری بدانید

پارچه چادر مشکی سوپر کن کن

یکی دیگر از انواع پارچه های چادر مشکی، پارچه ی چادر مشکی سوپر کن کن است. این نوع پارچه ترکیبی از پارچه ی حریر و کن کن است.

اما نکته ای که وجود دارد این است که برقی که این پارچه دارد کمتر از پارچه کن کن است و همچنین با دوام بودن آن نیز مانند پارچه حریر کرپ است. از جمله دیگر ویژگی هایی که این پارچه دارد نیز می توان به سبک بودن آن اشاره کرد.

پارچه چادر مشکی تریزا

در نهایت می رسیم به پارچه ی چادر مشکی تریزا. این نوع پارچه چادری، نوعی پارچه ای جدید و البته بسیار سبک است. به بانوانی که به دنبال پارچه چادری مشکلی سبک هستند توصیه می کنیم که از پارچه چادر مشکی تریزا استفاده کنند.

در ضمن توجه داشته باشید که این نوع پارچه، نازک و براق نیست و همچنین این که از پارچه کن کن، سبک تر است. داشتن جلوه ی زیبا نیز یکی دیگر از ویژگی هایی که این پارچه چادر مشکی دارد.

پارچه چادر رنگی

نوعی دیگر از پارچه های چادری، پارچه های چادری رنگی هستند که در مورد دسته بندی این نوع پارچه های چادری باید بگوییم که این نوع پارچه های چادری به دو نوع پارچه چادر رنگی نمازی و مجلسی تقسیم می شود.

هر کدام از این دو نوع انواع مختلفی دارند. از جمله پارچه های چادری رنگی نمازی می توان به دو دسته ی پارچه های نماز ایرانی و خارجی اشاره کرد که پارچه های ایرانی شامل مواردی همچون بروجردی، کاشانی، کودری و … می شود و پارچه های خارجی نیز شامل مواردی همچون اندونزی، هندوستان، پاکستان و … می شود.

اما در مورد پارچه های چادر رنگی برای مجالس باید بگوییم که این نوع پارچه ها که به پارچه های چادر رنگی مجلسی معروف هستند برای استفاده در مهمانی ها مناسب هستند و از انواع مختلفی که دارد می توان به مواردی همچون پارچه های طلا کوب، نقره کوب و نگین دار اشاره کرد.

نکاتی که باید درباره انواع پارچه چادری بدانید

پارچه های چادری نانو

دسته بندی دیگری که برای پارچه های چادری در نظر گرفته می شود، پارچه های چادری نانو هستند از جمله ویژگی هایی که دارند این است که برای فصول گرم و سرد سال مناسب هستند.

از دیگر ویژگی هایی که این نوع پارچه های چادری دارند این است که به دلیل این که در فرآیند تکمیل این نوع پارچه چادری از تکنولوژی نانو کمک گرفته می شود، قطرات مایع نمی تواند به داخل این پارچه چادری نفوذ کند. در واقع این اثر شبیه به اثری است که در برگ های نیلوفر آبی که در آب رشد می کنند وجود دارند.

نکته ی دیگری که در مورد این نوع پارچه چادری باید به آن اشاره کنیم این است که در برابر لک های گل و لای زمین و همچنین نفوذ قطرات باران مقاوم است.

و در نهایت این که در کنار ویژگی هایی همچون ضد آب و ضد لک بودن، ضد الکتریسته ساکن و ضد آنتی باکتریال نیز از جمله دیگر ویژگی هایی است که این نوع پارچه چادری دارد.

چند مدل چادر

به تدریج و با گذشت زمان، سعی شد برای این که بانوان به پوشیدن چادر رغبت بیشتری نشان دهند از مدل های مختلفی برای چادر استفاده شود تا بانوان بیشتر جذب چادر شوند که در ادامه چند مدل چادر را معرفی می کنیم.

چادر ساده

چادر ساده مدل اولیه و معمولی چادر است که معمولا خانم ها اکثرا از این مدل چادر استفاده می کنند، به طوری که می توان گفت تمام خانم ها یک مدل چادر ساده را در خانه دارند.

این مدل چادر که هیچ گاه از مد نمی رود از نظر پوشیده بودن خوب است. اما برای بانوانی که فرزند کوچک دارند و یا این که می خواهند به خرید بروند و یا وسیله ای حمل کنند مناسب نیست.

چادر لبنانی

این نوع چادر همان طور که از اسم آن مشخص است ایده ی آن از لبنان و از لباس های خانم های لبنانی گرفته شده است. لبه های چادر لبنانی مانند عبا است و در قسمت آستین هم کش دارند و در جلو نیز دارای چند دکمه ی مخفی است.

این دکمه ها باعث می شوند که مانتویی که زیر چادر پوشیده اید دیده نشود. این نوع چادر ها برای خرید رفتن و همچنین سرکار رفتن مناسب است.

چادر ملی

چادر ملی اولین چادر چادر طرح دار است که در ابتدای ورود خود، طرفداران و مخالفان زیادی داشت. نکته ای که در مورد این نوع چادر وجود دارد این است که به دلیل این که دست ها در این مدل چادر آزاد هستند برای خانم هایی که فرزند کوچک دارند و یا خانم هایی که می خواهند از کوله پشتی استفاده کنند مناسب است.

نکاتی که باید درباره انواع پارچه چادری بدانید

چادر جلابیب

اولین چادری که ثبت ملی شد، چادر جلابیب است. این نوع چادر که طرفداران زیادی دارد به گونه ای است که می توان بدون شال و روسری هم از آن استفاده کرد. در آستین چادر جلابیب، زیپ وجود دارد که فرد می تواند برای وضو گرفتن آن را باز کند ولی نکته ای که وجود دارد این است که این نوع چادر مانند چادر معمولی دست و پا گیر نیست.

در ضمن آستینی که این نوع چادر دارد، مانند آستین چادر ملی تنگ نیست.

چادر دانشجویی

چادر دانشجویی از جمله چادرهایی است که می توان گفت امروزه بسیاری از بانوان در محیط کار و همچنین دانشگاه ها از آن استفاده می کنند. این نوع چادر که نوعی چادر آستین دار است، به گونه ای است که نمی توان در کنار آن از کوله پشتی استفاده کرد.

در ضمن جلوی چادر دانشجویی باز است و همچنین زمانی که می خواهید وسیله ای را بردارید زمانی که دست خود را دراز می کنید پشت چادر کشیده می شود و از این لحاظ فرد راحت نخواهد بود.

چادر قجری

یکی دیگر از انواعی که چادری که می خواهیم معرفی کنیم چادر قجری است. چادر قجری چادری است که بانوان در زمان رضا خان به سر می کردند و به صورتی است که در جلو شبیه دامن است و از پشت شبیه چادر دیده می شود.

این نوع چادر که در قسمت دامن آن جیب دارد برای مادرانی که می خواهند فرزند کوچک دارند و می خواهند فرزندان خود را در آغوش بگیرند مناسب است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران