اولین برداشت مکانیزه برنج در صومعه سرا


اولین برداشت مکانیزه برنج در صومعه سرا

رشت - ایرنا - اولین برداشت مکانیزه محصول برنج صومعه سرا در روستای نرگستان این شهرستان انجام شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا اولین برداشت مکانیزه برنج صومعه سرا از نوع هاشمی با حضور فرماندار و سایر مسئولان شهرستان در روستای نرگستان انجام شد.

به گفته احمد پادیاب مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا، این شهرستان ۲۸ هزار هکتار زمین شالیکاری دارد و سالانه حدود ۱۴۰ هزار تن شلتوک معادل ۷۶ هزارتن برنج سفید استحصال می‌شود ضمن آنکه در ۸۰ درصد از شالیزارهای این شهرستان برنج بومی از نوع هاشمی و علی کاظمی کشت می‌شود.

شهرستان صومعه سرا در غرب گیلان واقع شده و رتبه دوم استانی و سوم کشوری در زمینه تولید برنج را دارد.

فرماندار صومعه سرا نیز بیان داشت: با توجه به حمایت دولت ۵۰ درصد اراضی شهرستان تسطیح شده که این امر موجب سهولت و کاهش هزینه کشاورزان شده ضمن آنکه در ۹۰ درصد اراضی شالیزاری نیز کشت و برداشت شالی بصورت مکانیزه انجام می گیرد.

شنبه گذشته نیز نخستین برداشت برنج به صورت مکانیزه در روستای مهدی محله شهرستان فومن با حضور ارسلان زارع سرپرست استانداری گیلان انجام شد. اینجا را ببینید

استان گیلان ۳۷ درصد از کل تولید برنج کشور یعنی بیش از ۷۳۰ هزار تن از بالغ بر دو میلیون تن تولیدی کشور را به خود اختصاص داده و حدود ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی استان یعنی ۴۵ درصد از کل اراضی و سطح زیر کشت برنج کشور، در گیلان است.

بنا به اظهار درجانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛ امسال از رشد پنج درصدی نشاء مکانیزه در استان در مقایسه با سال قبل برخورداریم ضمن اینکه طی سالجاری بیش از ۶۰ درصد اراضی استان مکانیزه نشاکاری شده است.
برداشت برنج به طور رسمی از مرداد ماه آغاز می‌شود و بیشترین رقم کشت شده در گیلان، رقم هاشمی است. در استان یک هزار و ۸۰۰ واحد شالیکوبی وجود دارد که از این تعداد، یک هزار و ۵۰۰ واحد آن فعال است.
هر ساله کار آماده سازی زمین‌های شالیزاری از اواخر آذرماه با شخم زمین در سه مرحله انجام و در ادامه، کار خزانه گیری برنج در نیمه فروردین ماه صورت می‌گیرد و در اوایل اردیبهشت نیز با نشاء و در مرحله پایانی با برداشت برنج که اوایل مردادماه است، به پایان می‌رسد. گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

۷۲۹۲/۲۰۰۷/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی