از برپایی محفل قرآنی در حرم امیر‌المؤمنین(ع) تا تربیت 200 حافظ کل


از برپایی محفل قرآنی در حرم امیر‌المؤمنین(ع) تا تربیت 200 حافظ کل

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیمان ایازی، حافظ بین‌المللی قرآن با بیان خاطره‌ای از محفل قرآنی در حرم امیرالمؤمنین(ع)، گفت: به برکت همین محفل قرآنی بود که تاکنون توانسته‌ام بیش از 200 حافظ کل را تربیت کنم و در رقابت‌های قرآنی متنوعی حضور داشته باشم.

از برپایی محفل قرآنی در حرم امیر‌المؤمنین(ع) تا تربیت 200 حافظ کلپیمان ایازی، حافظ بین‌المللی قرآن، متولد ۱۳۶۹ از شهرستان ساری است، وی فعالیت‌های قرآنی خود را از سن ۸ سالگی در مسجد رسول قائم‌شهر شروع کرده، ابتدا به روخوانی، روانخوانی و تجوید و سپس به حفظ قرآن کریم روی آورد.

ایازی در سن 15 سالگی حافظ قرآن شد و به تدریج نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را نیز حفظ کرد.

وی در مسابقات متعددی شرکت کرد و رتبه‌های کشوری و بین‌المللی دارد. تربیت حافظ قرآن مهمترین فعالیت اوست که تاکنون دستاوردهای مهمی در این راستا داشته است. در ادامه خبرنگار ایکنا با این حافظ کل به گفت‌وگو پرداخته که در ذیل می‌خوانید.

‌ایازی‌ در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۱ از طرف اساتید محافل قرآنی به حفظ قرآن تشویق شدم و بعد از آن با ورود با وادی حفظ قرآن به لطف خداوند، موفق شدم در ۱۵ سالگی به مدت 11 ماه حافظ قرآن شوم و سپس بعد از حدود دو سال، صحیفه‌سجادیه را به مدت ۴ ماه حفظ کردم و به فاصله یک تا دو سال، در طول هشت ماه توانستم نهج‌البلاغه را حفظ کنم.

این حافظ کل بیان کرد: کارشناسی خود را پس از حفظ قرآن در رشته علوم قرآنی به اتمام رساندم و کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث را از دانشگاه آزاد ‌ساری اخذ کردم و در حال حاضر دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث این ‌هستم و در سال جاری از رساله دکتری خود دفاع خواهم کرد.

این چهره قرآنی با اشاره به نقش کلیدی مادرش در قدم نهادن به سمت و سوی قرآن، گفت: مادرم، قرآن را خیلی دوست داشت و یکی از آرزوهایش این بود که یکی از فرزندانش حافظ قرآن شود و تشویق‌های او مرا به سمت قرآن هدایت کرد.

‌هر چه دارم از لطف خدا‌ و دعای پدر و مادر‌ است
این حافظ نهج‌البلاغه ادامه داد: در سنین کودکی روزی مادرم مرا به جلسه قرآنی برد و از همان جا من سوره حمد و اوایل سوره بقره را حفظ کردم. در واقع جرقه اصلی علاقه من به قرآن در آنجا شکل گرفت و با تمام وجود اعتراف می‌کنم من هر چه دارم از لطف خداوند و دعای پدر و مادرم است.

ایازی با اشاره به تدریس مباحث قرآنی خود در مؤسسه بیان ساری، اظهار کرد: در حال حاضر مدیر مؤسسه بیان و مدرس هستم و تاکنون در شهرهای نکا، بابل، ساری و قائم‌شهر کلاس‌های زیادی در زمینه حفظ قرآن برپا کردم و در استان مازندران به لطف الهی ۵۰۰ حافظ قرآن تربیت کردم که ۲۰۰ نفر از آنها حافظ کل قرآن هستند.

تربیت 100 حافظ به برکت یک محفل در حرم امیر‌المؤمنین(ع)

از برپایی محفل قرآنی در حرم امیر‌المؤمنین(ع) تا تربیت 200 حافظ کلاین حافظ قرآن‌ با بیان خاطره‌ای در محفل قرآنی در حرم امیرالمؤمنین(ع)، بیان کرد: در حرم امیر‌المؤمنین(ع) با لباس دشاشه عربی، حضور داشتم و به زبان عربی محفل قرآنی برپا کردم که بعد از اجرای برنامه یک خانم و آقای ایرانی و اهل نکا پشت جایگاه در دارالقرآن حرم امام علی(ع) نزد من آمدند و خواستند تدریس فرزندشان را برعهده بگیرم و از من شماره تماسی برای هماهنگی گرفتند. بعد از حضورم در ایران از شهرستان نکا تماس گرفتند و من در برنامه‌ای که همه حفاظ جمع شده بودند برایشان تدریس می‌‍‌کردم و حدود چهار سال و نیم تا ۵ سال هر هفته پنجشنبه و جمعه به نکا می‌رفتم و حدود ۱۰۰ حافظ قرآن را تربیت کردم که این ۱۰۰ حافظ به برکت یک محفل در حرم امیر‌المؤمنین(ع) بود.

ایازی با اشاره به حضور خود در مسابقات بین‌المللی قرآن، بیان کرد: تا‌‌کنون به شش مسابقه بین‌المللی اعزام شدم. در سال 91 در مسابقات روسیه رتبه پنجم، در سال 92 در مسابقات الجزایر رتبه چهارم، در سال93 در مسابقات بین‌المللی تونس و در سال 94 در مسابقات بین‌المللی کویت و در سال 97 در مسابقات اردن حضور داشتم.

وی درباره رتبه‌های خود در مسابقات داخلی، گفت: در مسابقات کشوری اوقاف ۹ سال در فینال حفظ کل قرار داشتم و در این مدت هفت بار رتبه برتر از دوم تا پنجم را کسب کردم و ۹۵ درصد رتبه‌هایم در زمینه حفظ کل است.

این مدرس حفظ قرآن‌ بیان کرد: در مسابقات اوقاف تا‌کنون رتبه اول را کسب نکرده‌ام اما ۱۸ مسابقه دیگر در داخل کشور همچون؛ مسابقات اسرا، مسابقات صداو سیما، مسابقات وزارت کار، مسابقات کشوری بسیج، مسابقات دانشجویی، مسابقات طلاب، و ... رتبه اول را کسب کردم.

تجربه داوری در مسابقات کشوری
وی درباره تجربه داوری خود در مسابقات مختلف، گفت: تجربه داوری در مسابقات کشوری بهزیستی، مسابقات کشوری امام علی(ع)، مسابقات کشوری بسیج، مسابقات کشوری راه‌آهن، مسابقات باشگاه ایرانیان دبی نمونه‌ای از قضاوت‌های قرآنی در مسابقات بود.

این چهره برجسته قرآنی گفت: تا‌کنون در ۱۵ کشور مختلف همچون؛ امارات، ترکیه، عراق، قطر لبنان، سوریه، پاکستان و ... حضور یافته و به اجرای برنامه قرآنی پرداخته است.

ایازی با اشاره به روش‌های مختلف حفظ قرآن، اظهار کرد: روش‌های متعددی برای حفظ قرآن وجود دارد، اما آن روش خوب است که اصولی، کارآمد و ماندگار باشد.

‌بهترین روش حفظ قرآن

از برپایی محفل قرآنی در حرم امیر‌المؤمنین(ع) تا تربیت 200 حافظ کلوی روش «تقطیع و تکرار» را بهترین روش حفظ‌ دانست و افزود: روش حرفه‌ای حفظ بر‌پایه تقطیع و تکرار است؛ یعنی آیه سه خطی و بلند را با تکرار زیاد نمی‌توان حفظ کرد و خیلی سخت خواهد بود اما اگر سه خط را تبدیل به سه تا یک خط یا شش تا نیم خط بکنیم راحت‌تر در ذهن می‌ماند و با تقطیع، تکرار و اتصال عبارات به هم، آیه چند خطی را حفظ می‌شویم.

این نخبه قرآنی درباره اهمیت دانستن مضمون آیات در استحکام حفظ قرآن بیان کرد: در حفظ آیات فقط به تکرار الفاظ اکتفا نمی‌کنیم بلکه حافظ باید به ترجمه عبارات نیز پی‌ ببرد و قبل از حفظ صفحه باید محتوای صفحه را بداند؛ تا زمانی که متن عربی را می‌خواند مضمون را بداند. این امر وقت چندانی نمی‌برد اما در ادغام و استحکام حفظ خیلی مؤثر است.

این چهره قرآنی با اشاره آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه امروز، گفت: جامعه امروز برای افرادی که می‌خواهند زندگی سالمی داشته باشند و فرزندان نیک تربیت کنند باید با تهدیدات و آسیب‌ها مبارزه کنند.

آسیب بزرگ در حوزه عفاف و حجاب ‌
وی ادامه داد: با نگاه اجمالی به بحث حجاب در جامعه می‌بینیم شخصی که موجه است و کار درستی که خدا از او خواسته را انجام می‌دهد ‌بین افراد معذب است. متأسفانه جامعه به سمتی رفته که فردی که محجبه است سختش است و حتی نمی‌تواند تذکر بدهد و امر به معروف کند و خودش نیز مورد اهانت قرار می‌گیرد. این یک آسیب بسیار بسیار بزرگ است که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است.

تأثیر مؤانست قرآنی والدین در تربیت فرزندان قرآنی

از برپایی محفل قرآنی در حرم امیر‌المؤمنین(ع) تا تربیت 200 حافظ کل

ایازی درباره تأکید نقش پدر و مادر در تربیت قرآنی، گفت: ‌برای اینکه فرزندان در این وادی بمانند و از این سفره پرنعمت و از این کتاب هدایت بشر بهره ببرند والدین باید نکاتی را رعایت کنند. در مرحله اول پدر و مادر باید خودشان با قرآن مأنوس باشند. این طور نیست که پدر و مادر خودشان مسائل تربیتی را رعایت نکنند و انتظار داشته باشند که فرزندشان یک شخص وارسته و خوب و متخلق بار بیاید.

ایازی با تأکید بر نقش استاد در تغذیه روحی فرزندان، گفت: اینکه، فردی را به عنوان استاد پذیرفتیم و فرزندمان را نزد او بردیم و می‌خواهیم فرزندمان را تغذیه روحی کند آن فرد باید خودش وارسته و اهل دقت و تقوی باشد. در روایتی داریم که انسان باید به غذایش از همه ابعاد توجه کند؛ این که خدا دانه را از زمین رویانده و بعد تبدیل به غذا کرده، این ظاهر آیه است و باطن آیه به طعام روحی انسان می‌پردازد این که انسان از چه کسی درس می‌گیرد و تغذیه روحی می‌شود.

وی با بیان اینکه، خانواده باید مراقب فضا و مکان‌هایی که فرزندش در آنجا حضور پیدا می‌کند باشند، افزود: یک مثل معروف داریم که می‌گوید: «انسان با کسی که مصاحبت و مجالست و رفاقت دارد در او تأثیر می‌گذارد» در مرحله اول خانواده باید نشست و برخواست خودشان را با دوستان و هر فردی که اهل رعایت و دقت نیست کم کند اما این به معنای قطع صله رحم نیست، گاهی وقت‌ها پدر و مادر‌ها با افرادی رفت و آمد می‌کنند که از لحاظ فرهنگی در سطح پایینی قرار دارند این امر تأثیر سویی بر روی رفتار فرزند می‌گذارد.

ایازی بیان کرد: رسانه تأثیر بسیار زیادی در مسائل فرهنگی و قرآنی دارد. خیلی از افرادی که قرآنی شدند از طریق همین رسانه قرآنی شدند. وقتی پدر و مادری جوانان و نوجوانان قرآنی را در تلویزیون می‌بینند مشتاق می‌شود که فرزندش را به سمت قرآن هدایت کند.

تأثیر رسانه قرآنی بر فضای جامعه
این نخبه قرآنی با اشاره به اینکه رسانه می‌تواند در تفکر افراد تأثیر بسزایی داشته باشد، گفت: زمانی که برنامه رسانه، برنامه فرهنگی و قرآنی منطبق با قرآن و اهل بیت(ع) باشد، به همان شکل، جامعه و تفکرات افراد جامعه، قرآنی و اهل‌بیتی می‌شود.

ایازی در پایان با تأکید بر تأثیر قرآنی‌ شدن فضای رسانه در داشتن جامعه بهتر، گفت: متأسفانه رسانه ما مبتنی بر سلایق و علایق مردمی که قشر عادی و غیر‌فرهنگی محسوب می‌شوند، است. در حالی که رسانه باید یکپارچه باشد. ان‌شاءالله رسانه ما به سمت قرآنی‌تر و اهل‌بیتی‌تر شدن پیش برود مسلماً در این صورت اثراتش در جامعه بیشتر خواهد شد و ما می‌توانیم جامعه بهتری با مشکلات و گرفتاری‌های کمتر داشته باشیم.
گزارش از فضه امری مله، خبرنگار ایکنای مازندران

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!