وکیل نجفی با بیان اینکه مساحت گلوله ۲ در ۲ بوده است، گفت: اینکه نجفی با شلیک مستقیم به قفسه سینه پرداخته است مردود است. به این جهت موضوع پرونده قتل عمد نیست.

به گزارش خبرگزاری موج، سومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد به صورت علنی امروز (31 تیر) در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی برگزار شد.

در جلسه گذشته پدر و مادر مقتول حضور نداشتند اما برادر و فرزند میترا استاد و همچنین تعدادی از اقوام نجفی حضور داشتند و فرزند مقتول خواستار قصاص محمدعلی نجفی شد.

در آغاز سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی، قاضی محمدی کشکولی با اشاره به دفاعیات وکیل محمدعلی نجفی و ابهاماتی که مطرح شد، گفت: ارزیابی و ایراداتی که مؤثر در تصمیم‌گیری قضایی است، مرتفع شده و امیدواریم در این جلسه ابهاماتی که آقای گودرزی مطرح کرده‌اند، روشن شود و در وقت مقرر، جلسه دادگاه را به پایان برساند.

*رئیس دادگاه: وکلای طرفین بر اساس موازین حقوقی اظهار نظر کنند

وی ادامه داد: پس از پایان جلسه گذشته، اظهارنظرهایی از جانب وکلا و کسانی که در دادرسی مداخله داشتند، خارج از دادگاه و در قالب مصاحبه با رسانه‌ها انجام شده که از حیث قضایی، فاقد ارزش است و درخواست می‌کنم از اظهارنظرهایی که بار حقوقی دارد و امکان دارد بر افکار عمومی تأثیر گذاشته و خلاف عدالت است، پرهیز کرده و وکلای طرفین و افرادی که در دادرسی مداخله دارند، بر اساس موازین حقوقی اظهارنظر کنند تا برداشت نادرست نشود.

قاضی محمدی کشکولی از حمیدرضا گودرزی وکیل محمدعلی نجفی درخواست کرد که بر اساس بند ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون کیفری، دفاعیات خود را ادامه دهد.

در ادامه حمیدرضا گودرزی وکیل محمدعلی نجفی با حضور در جایگاه به قرائت ادامه دفاعیات خود پرداخت و خطاب به رئیس دادگاه گفت: ریاست محترم دادگاه، مطالبی که در جلسه قبل به عرض دادگاه رسید مربوط به نواقص مطروحه از ابتدا تا انتها بود، به همین جهت امروز مقوله دفاع ماهوی را می گویم.

وی گفت: دادستان محترم مدعی عمومی در این پرونده است و سندی که در دست دارد محصول همه بررسی های مقدماتی است که کیفرخواست آن دارد. با توجه به اینکه دادگاه حسب کیفرخواست صادره محاکمه می کند، در رابطه با کیفرخواست چند نکته را عرض می کنم که نشان دهنده ایرادات شکلی کیفرخواست است.

وکیل مدافع محمدعلی نجفی ادامه داد: در کیفرخواست صادره ادله اثبات جرم به درستی روشن و احصاء نشده است زیرا دادسرا با توجه به ماده ۱۶۴ قانون مجازات اسلامی، وقوع بزه را محرض دانسته است. این در حالی است که باید گفت موکل اقرار به قتل شبه عمد و نه قتل عمد داشته است. بنابراین اقرار باید روشن و شفاف باشد. در رابطه با افعال موکل هم باید گفت بدون نیت خاصی بوده است. بنابراین استناد کیفرخواست به این موضوع فاقد وجاهت قانونی است. اگر منظور کیفرخواست اظهارات آقازاده راننده آقای نجفی باشد، باید گفت ایشان در صحنه جرم حضور نداشته اند و به عنوان قرینه متن صحبت های ایشان قابل طرح است.

گودرزی به بیان یکی دیگر از ایرادات کیفرخواست صادره پرداخت و گفت: دادسرا در تحلیل واقعه رخ داده مستحضر بوده که موضوع شلیک گلوله به استاد را از ۳ جنبه شلیک مستقیم به قفسه سینه، شلیک گلوله به دست و طی طریق و همچنین اثابت گلوله به اجسام سخت و کمانه کردن آن را بررسی می کرد که در این رابطه به موضوعات فوق ورودی نداشته است. اگر گلوله به کف دست خورده باشد فعل، واحد محسوب می شود و در حکم یک ضربه است.

وی افزود: چنانچه دادسرا موافق باشد گلوله کمانه کرده، باز هم ایراد جرح جداگانه و در موارد شبه عمد قابل بررسی است. دادسرا می بایست نظرات خود را در رابطه با مطالب فوق صادر می کرد.

وی با اشاره به استناد کیفرخواست به یک فیلم گفت: استناد به فیلم موجود یکی دیگر از ایرادات قابل طرح کیفرخواست است. در این رابطه استناد شده که موکل قبل از ورود به حمام اسلحه را مسلح کرده است در حالی که موکل چنین چیزی را نپذیرفته است اما در کیفرخواست به فیلم مصاحبه های آقای نجفی استناد شده است این در حالی است که موکل در آن شرایط حال روحی خوبی نداشته و همچون بیمار روحی تحت فشار بوده است. در کجای قانون فیلم، دلیل و مستند قتل محسوب می شود.

*نجفی در هیچکدام از اظهارات خود نگفته است اقدام به شلیک کردم

در ادامه، گودرزی وکیل نجفی با بیان اینکه محمدعلی نجفی در هیچ کجای اظهارات خود نگفته اقدام به شلیک کردم، گفت: آقای نجفی در اظهاراتشان گفته اند «اسلحه را دید، ترسید، دستم را گرفت و آن زمان یک تیر شلیک شد که از بالش عبور کرد و بالش افتاد. دست راستم بالا و پایین می شد، چند گلوله شلیک شد» هیچ جای پرونده نجفی گفته نشده به سمت خانم استاد شلیک کردم.

وکیل نجفی در ادامه با توجه به متن کیفرخواست گفت: در کیفرخواست مکرراً به اعتراف به قتل آقای نجفی اشاره شده که انگیزه آن اختلافات خانوادگی بوده، اقرار در دادسرا مبنای فقهی و شرعی ندارد و اقرار در محکمه دارای توجیه است اما باز هم آقای نجفی به قتل عمدی اعتراف نکرده و از روز اول اعلام کرده اسلحه را که دید ترسیده بود، شانه و دست راست من را گرفت دو سه بار دست من بالا و پایین رفت دستم روی ماشه بود پس از کشمکش چند تیر شلیک شد و سپس عقب رفت و از پشت و سر افتاد روی وان. اظهارات نجفی در همه جا و در همین محکمه مشابه هم بوده و در همین محکمه گفته است که قتل عمد را نمی پذیرم و آن را شبه عمدی می دانم هیچ کجا گفته نشده شلیک مستقیم کردم اگر شلیک مستقیم بود نتیجه از روز اول مشخص بود، این ابهام که شلیک به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بوده باید از روز اول مشخص می شد و آن وقت جریان دادرسی ادامه پیدا می کرد. بازپرس باید نحوه چگونگی شلیک را مشخص می کرد تا مجهولات و تحقیقات ادامه پیدا می کرد. شلیک غیرمستقیم یعنی خروج از غیرعمدی بودن قتل. وقتی شخصی نمی داند گلوله به کجا می خورد مشمول مطالب غیرعمدی می شود. شلیک غیرمستقیم و مستقیم باید در دادسرا و دادگاه روشن می شد که ما مستندات خود را در این رابطه ارائه داده ایم. آقای نجفی می گوید در زمان شلیک ها اصلاً کنترلی روی رفتار خود نداشته و در اظهارات خود در تاریخ ۹۸.۳.۹ گفته بدون اختیار به ماشه فشار آمده است. همچنین اظهارات کارشناس اسلحه در دادگاه ۹۸.۴.۲۶ نیز این موضوع را تایید می کند. سرهنگ عزتی راد کارشناس اسلحه گفته محل اصابت گلوله ها نشان می دهد تعادل در آن زمان وجود نداشته، آقای نجفی هم گفته خانم استاد دستم را گرفته و سلاح بالا و پایین می شد و شلیک ها خود به خود انجام می شد و اظهارات کارشناس و موکل من کاملاً مطابقت دارد. سرهنگ عزتی راد پذیرفتند ورود گلوله غیرمستقیم بوده است.

در ادامه گودرزی با بیان اینکه شکل گلوله در شلیک مستقیم مدور و در شلیک غیرمستقیم بیضوی است گفت: بر اساس گزارش پزشکی قانونی و فیزیک جنایی گلوله بیضوی شکل بوده و سوراخ ایجاد شده بیضوی و به قطر ۲ در ۱.۵ سانت است بر اساس نوع اسلحه سوراخی که باید ایجاد می شد نهایتاً ۸ تا ۱۰ میلیمتر بود نه در ابعاد ۲ در ۱.۵ سانت. هیچ گاه شلیک مستقیم چنین اثری بر جای نمی گذارد.

گودرزی ادامه داد: شلیک مستقیم روی بدن جای دوده و خالکوبی ایجاد می کند و قدرت اسلحه آنقدر است که گلوله از بدن خارج می شود اما می بینید که چنین اتفاقی نیفتاده و گلوله در پهلوی راست متوقف شده و ردی از دوده و خالکوبی وجود ندارد که نشان از شلیک غیرمستقیم دارد.

وی افزود: این اسلحه مسلسل نبوده بلکه یک اسلحه نیمه اتوماتیک است که شلیک های بعدی پشت سر هم اتفاق افتاده اسلحه استاندارد بوده و خال های آن دست کاری نشده است ابعاد اثر گلوله بر روی بدن نشان می دهد گلوله غیرمستقیم اصابت کرده است همچنین آزمایش گاز باروت که نتیجه آن مثبت بوده بر روی بدن مرحومه بوده نه آقای نجفی زیرا آن زمان آقای نجفی در قم بوده و آزمایش گاز باروت روی بدن ایشان انجام نشده است.

گودرزی در ادامه با بیان اینکه بحث علمی در این پرونده مطرح است، گفت: کارشناس بررسی صحنه جرم در جلسه رفع نقص اعلام کرد که از دست های مرحومه تست گاز باروت تر و خشک اخذ شده است. در خصوص گاز برداشت شده نمونه گاز حاکی از آن است که ناشی از باقی آثار گلوله و پیروی آزمایش GSR است.

وی افزود: وقتی که آزمایش گاز باروت مثبت است بیانگر این است که مرحومه در زمان شلیک اسلحه را گرفته بوده است. آزمایش باروت مثبت است یعنی از ضارب برداشت می شود که اینجا صحت اظهارات موکل ثابت می شود.

وی افزود: تعارضات جدی در اظهارنظر فیزیک جنایی و تشخیص هویت مشهود است. فیزیک جنایی در اولین گزارش ارسالی خود اعلام کرد فاصله شلیک بیش از یک متر و کمتر از ۵ متر است اما در جلسه دوم رفع نقص اعلام کرد که فاصله بیش از ۳۰ سانتیمتر است. بعد هم گفتند که دست ۱۰ سانتیمتر با اسلحه فاصله داشته است و بعد هم گفته شد که درگیری و کشمکش بوده است چون در صحنه پیراهن مردانه پاره شده وجود داشته است. اگر مرحومه دست خود را دراز کرده باشد، باید فاصله ۸ سانتیمتر و نه ۱۰ سانتیمتر باشد.

گودرزی ادامه داد: نباید در پرونده به این مهمی فقط یک کارشناس اظهارنظر کند. بحثی که هست این است که اشتباهات فیزیک جنایی از اول مطرح بوده که حاکم هم شده است. این در حالی است که یک پرونده جعل ساده را به ۱۲ کارشناس ارجاع می دهند.

وکیل مدافع محمدعلی نجفی با اشاره به نواقص موجود در پرونده گفت: نقایص ما را همان ارگانی که ما به آن اعتراض داریم جواب می دهد که این قابل تامل است.

وی افزود: بررسی کلی موارد نشان می دهد که موکلم در زمان وقوع جرم تعادل نداشته است. در اینجا هم فاصله دست مرحومه با دست نجفی به صفر رسیده است. دست مرحومه قبضه سلاح را چسبیده بوده است و آقای نجفی هم کنترل اسلحه را نداشته است. موکلم زمانی در آگاهی مطالبی را بیان کرد، اما در جلسات دادگاه و بازجویی های بعدی مکرراً گفته بود اشتباه کرده است. اظهارات موکل بر اساس فیلم قابل استناد نیست چرا که اظهارات متهم در محضر دادگاه است که واجد حجیت است. بازپرس در تاریخ هفتم خردادماه ۹۸ از ایشان سوال کرد آیا وقتی وارد حمام شدید اسلحه مسلح بود، که ایشان در پاسخ گفت اسلحه از قبل مسلح بوده و به خاطر بی تجربگی بنده همانطور باقی مانده است. قصدم قتل نبوده بلکه ترساندن مرحومه بوده تا ایشان دست از سماجت برای از خانه بیرون رفتن بردارد.

گودرزی با بیان اینکه قتل عمد باید دلایل روشنی داشته باشد، گفت: موکل در کمال صحت و صداقت اقرار به یک حادثه غیرعمدی دارد. بحث شلیک غیرارادی آن را در دسته قتل های غیرعمد قرار می دهد.

وی با طرح این پرسش که چرا قتلی که واقع شده شبه عمد است، گفت: در این رابطه دو حجت موجه بیان می کنم. تشخیص هویت برای موضوع شلیک دو فرضیه مطرح کرد. مبنی بر اینکه الف: گلوله به دست خورده و طی طریق کرده است و فرضیه ب: مبنی بر اینکه دوتاگلوله بوده که یکی مستقیم به سینه و یکی به دست خورده است اما من امروز فرضیه دیگری مطرح می کنم.

گودرزی تصریح کرد: فرضیه بنده مبنی بر این است که گلوله به سقف یا کاشی دیوار اصابت کرده و بعد کمانه کرده و غیرارادی از بالا و به طور کج وارد قفسه سینه مرحومه شده است.

گودرزی ادامه داد: من فعلاً از ابتدا تقاضای بررسی فیزیکی گلوله مستخرجه را داشتم.

وی افزود: فرضیه اول را رد می کنیم. در صورتی که گلوله مستقیم شلیک شده باشد بررسی فیزیکی آن مدور بودن را نشان می دهد اما اگر غیرمستقیم بوده باشد، شکل آن بیضوی خواهد بود. پزشک قانونی مستقر در صحنه جرم، ابتدا اعلام کرده بود که شکل گلوله مدور است اما پزشک کالبدشکافی و تشخیص هویت سپس اعلام کردند که شکل آن بیضوی است.

وی با بیان اینکه مساحت گلوله ۲ در ۲ بوده است، گفت: اینکه نجفی با شلیک مستقیم به قفسه سینه پرداخته است مردود است. به این جهت موضوع پرونده قتل عمد نیست.

وی افزود: در جدال پیش آمده ایشان دست راست موکل را گرفته است و در نتیجه شلیک های غیرارادی انجام شده و از دست طی طریق کرده است. در رد این فرضیه هم باید بگویم به دلیل قدرت بالای شلیک، اگر به دست می خورد به طور محتوم از آن طرف بدن خارج می شد.

وی خطاب به رئیس دادگاه گفت: بنده روز اول سوال کردم که آیا گلوله سالم است؟ بررسی های انجام شده به صراحت اعلام کرد که گلوله دفرمه شده و تغییر شکل داده است که این مسئله بیانگر آن است که ابتدا به جسم سخت خورده و بعد کمانه شده است. بالای این گلوله شکل مخروطی و پایین آن استوانه ای است. نصف مخروط هم از بین رفته است و دفرمه شده است.

این خبر تکمیل می شود…