رشته های مهارتی تضمینی برای آینده شغلی


رشته های مهارتی تضمینی برای آینده شغلی

کرج – ایرنا- امروزه اشتغال یکی از اصلی ترین دغدغه های جوانان و خانواده های آنان است که با تحصیل دانش آموزان در هنرستان های کاردانش و فنی حرفه ای می‌توان مسیر بهتری را برای ایجاد اشتغال نسل جوان ایجاد کرد.

این روزها شاهد اجرای طرح هدایت تحصیلی دربین دانش آموزان پایه نهم دوره اول متوسطه با هدف انتخاب رشته ای متناسب با توانایی، علایق و استعداد دانش آموزان و نیز ایجاد توازن تحصیل آنان در رشته های نظری و فنی و حرفه ای هستیم در حالی که باید به این مهم که رشته های مهارتی تضمینی برای آینده شغلی است، نگاه عمیقی داشت.

یکی از اهداف مهم اجرای طرح هدایت تحصیلی، فراهم ساختن زمینه کار و تضمین اشتغال نسل آینده کشور است تا سالانه بر شمار بیکاران افزوده نشود لذا از انتخاب رشته های زیرمجموعه شاخه فنی حرفه ای و کاردانش می توان به عنوان یک تضمین مطمئن برای آینده شغلی این دانش آموزان یاد کرد.

اجرای طرح هدایت تحصیلی بر اساس استعداد و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، سرآغازی برای کمک به کسب شغل آنان در آینده است زیرا بسیاری از کارشناسان معتقدند که بخش زیادی از بیکاری جوانان نتیجه بالا بودن شمار تحصیلکردگان در رشته های نظری است که مهارتی برای کار ندارند.

اغلب خانواده ها بر روند انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانش آموزان انتقاداتی دارند اما رفتارهای انتخابی آنان و دانش آموزان نشان از نوعی عدم آگاهی و ایده آل گرایی در روند انتخاب رشته دارد.

انتخاب رشته تحصیلی آگاهانه برای داشتن شغلی مناسب در آینده نه چندان دور نیاز به بایدها و نبایدهایی دارد که مهمترین آن را هدایت صحیح دانش آموزان به سمت رشته های فنی حرفه ای و کاردانش در هنرستان ها تشکیل می دهد.

انسان در طول زندگی انتخاب های مهمی ازجمله انتخاب همسر، انتخاب شغل و… دارد که انتخاب رشته تحصیلی در بدو ورود به دوره دوم متوسطه و دانشگاه یکی از این انتخاب های مهم و تعیین کننده است که باید با چشم باز و کسب اطلاعات گسترده به ویژه استفاده از رهنمودهای مشاوران تحصیلی مدارس انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

آموزش و پرورش تلاش می کند تا در پایان دوره متوسطه اول، با هدایت تحصیلی در حقیقت هدایت شغلی و آینده فرد را نیز صورت دهد.

در طرح هدایت تحصیلی تلاش می شود تا با دادن اطلاعات لازم به دانش آموز و خانواده وی، در زمینه وضعیت و آینده شغلی هر رشته، علایق و توانمندی های فردی، دانش آموز به سمت انتخابی آگاهانه و عاقلانه هدایت شود.

در سال های اخیر با توجه به افزایش آمار بیکاری در جامعه، روند هدایت دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای در استان البرز بیشتر شده است اما هنوز والدینی هستند که به موضوع مهم آینده شغلی فرزندشان توجه نمی کنند و همچنان فرزندان وادار به انتخاب رشته های نظری به ویژه رشته علوم تجربی می کنند.

اکنون میانگین کشوری در رشته فنی حرفه ای به ۳۸ درصد رسیده است اما این رقم باید بالاتر برود چون مهارت آموزی یکی از لازمه های تضمین شغلی در آینده برای هر دانش آموزی است که می خواهد درآینده بیکار نماند.

طبق برنامه ششم توسعه باید در سال پایان این برنامه نیمی از دانش آموزان به سمت رشته های فنی و کاردانش است. تقویت مهارت‌های پایه یا رویکرد کارآفرینی و اشتغال در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.

خودآگاهی شغلی

مشاور تحصیلی مدارس استان البرز با اشاره به اهمیت اجرای صحیح هدایت تحصیلی و راهنمایی دانش آموزان و خانواده ها در ایام انتخاب رشته خاطرنشان کرد: انتخاب رشته یکی از دغدغه های دانش آموزان و والدینشان در زمان انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم است.

فاطمه اخلاقی بیان داشت: انتخاب رشته ای که بدون آگاهی انجام شود ضربه شدیدی به دانش آموزان وارد می کند لذا این انتخاب باید آگاهانه باشد تا آسیب نبیند.

وی با بیان اینکه جریان اصلی و قوی هدایت تحصیلی از پایه نهم شروع می شود، تصریح کرد: از همان ابتدا که دانش آموز اقدام به انتخاب رشته های نظری یا فنی می کند در حقیقت نگرشی از شغل در او ایجاد می شود.

اخلاقی اضافه کرد: چالش اصلی در هدایت تحصیلی در این برهه زمانی نگاه بسیار آرمانگرایانه نسبت به آینده شغلی است.

این مشاور تحصیلی یادآورشد: برای انتخاب رشته درست که در آینده شغل انسان را تضمین کند نیاز به نگاه جزئی در کنار نگاه گسترده نسبت به فرآیند انتخاب رشته صحیح در پایه نهم دارد.

وی ادامه داد: موضوع انتخاب رشته تحصیلی را باید در دو بخش فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد تا افراد در رشته ای ادامه تحصیل دهند و مهارت ببینند که دغدغه ای برای شغلشان در آینده نداشته باشند.

اخلاقی گفت: باید شناخت دانش آموزان و والدین را نسبت به بستر فرهنگی و اجتماعی هدایت تحصیلی ارتقاء داد تا فرآیند انتخاب رشته در شکلی نظام مند هدایت شود.

رضایت شغلی

سبحان کیان از دیگر مشاوران تحصیلی مدارس البرز اظهارداشت: نسل امروز بی شک آینده ساز فردای کشور است و دانش سیال امروز، توسعه فراگیرتکنولوژی و تغییرات سریع در عرصه علم و فناوری در جهان، نیازمند ساختن نسلی کارآمد و با مهارت برای آینده است.

وی ادامه داد: مهارت آموزی در نظام های آموزشی پیشرفته جایگاه ویژه ای دارد زیرا تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش آموزان نمی تواند آنان را برای زندگی آینده آماده کند.

این کارشناس گفت: هدایت تحصیلی فرایندی است که باید از دوره تحصیلی ابتدایی آغاز شود.

کیان خاطرنشان کرد: در نظام آموزشی ۶-۳-۳ به صورت متمرکز در پایه هفتم تا نهم بر روی هدایت تحصیلی کار می شود.

وی یادآورشد: دانش آموز با ورود به پایه هفتم و دوره اول متوسطه، با هدایت مشاوران تحصیلی آگاهی لازم را پیدا می کند تا خود و توانمندی هایش را در کنار نیازهای شغلی جامعه بهتر بشناسد.

کیان تصریح کرد: از مهمترین عوامل رضایت از زندگی، رضایت شغلی است و لذا انتخاب رشته اشتباه در مدرسه و دانشگاه می تواند منجر به این شود که فرد عمری را با نارضایتی زندگی کند و از پیامدهای عدم انتخاب شغل مناسب رنج ببرد.

این مشاور تحصیلی گفت: مشاوران در مشاوره های فردی و گروهی می کوشند تا خانواده ها و دانش آموزان را با مهارت های حرفه ای در کنار هدایت تحصیلی آشنا کنند.

وی ادامه داد: مشاوران مدارس دانش آموزان را با برگزاری ۲ آزمون توانایی و رغبت در پایه نهم مورد بررسی قرار می دهند.

والدین و انتخاب شغل

روانشناس البرزی گفت: هر سال پس از برگزاری امتحانات خرداد ماه برای دانش آموزان پایه نهم دوره متوسطه اول در تیرماه در کنار کارنامه تحصیلی، برگه‌های هدایت تحصیلی نیز صادر می‌شود که در آن رشته‌های تحصیلی بر اساس اولویت برای هر کدام از دانش آموزان مشخص شده است.

خدیجه نوروزی افزود: در برگه‌های هدایت تحصیلی شرایط ورود دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی در پایه دوره دوم متوسطه در شاخه‌های فنی حرفه‌ای، کاردانش و نظری چون رشته ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی، علوم و معارف اسلامی و ریاضی قیزیک ثبت شده است.

وی تصریح کرد: دانش آموزان پایه نهم بر اساس شرایطی که مجاز شناخته شده می‌توانند بر حسب وضعیت تحصیلی و علاقه مندی یکی از این رشته‌های تحصیلی را برای ورود به پایه دهم انتخاب کنند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در فرآیند امتیاز هدایت تحصیلی کمترین امتیاز مربوط به والدین است در حالی که بیشترین اثر را نظر والدین در انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم تشکیل می دهد.

نوروزی بیان داشت: یکی از معضلات و مشکلاتی که در زمینه اجرا و موفقیت اجرای هدایت تحصیلی وجود دارد این است که اگر والدین با اولویت بندی تعیین شده برای دانش آموز در زمینه رشته های پیشنهادی مخالف باشند به راحتی می توانند فرزند خود را در مدارس غیردولتی، در همان رشته مورد نظر خود ثبت نام کنند.

وی یادآورشد: در بحث هدایت تحصیلی، خانواده ها دچار ۲ خطای راهبردی هستند که شامل توجه بیش از حد به نمرات درسی دانش آموزان و بی توجهی به توانمندی های آنان و در نظر نگرفتن آینده شغلی رشته های تحصیلی می شود.

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینک رشته تجربی اشباع شده است، افزود: تعداد زیادی از دانش آموزانی که این رشته را انتخاب کردند برای رسیدن به مشاغل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به آرزوی خود نرسیده و دچار افسردگی شده اند.

نوروزی به والدین توصیه کرد: بر اساس شناخت، رشته تحصیلی فرزند خود را انتخاب و وی را تشویق به تحصیل در آن کنند.

وی تاکید کرد: آسیب جدی موجود این است که بیش از آنکه به مهارت دانش آموزان توجه شود به مدرک و نوع آن توجه می شود در حالی که اگر دانش آموزی از مهارت و فن برخوردار باشد در آینده شغل او تضمین می شود.

ایجاد ۱۲ هزار ظرفیت دربخش مهارتی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: ۲۵ پایگاه انتخاب رشته ویژه هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم سال تحصیلی ۹۸-۹۷ با رویکرد انتخاب رشته آگاهانه در استان البرز فعال شده است.

سالار قاسمی اظهارداشت: این تعداد پایگاه در مراکز مشاوره روانشناختی رازی، هسته مشاوره نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش و تعدادی از مدارس منتخب با مشارکت مشاوران با تجربه برای ارائه خدمات رایگان مشاوره در زمینه رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی در جامعه و استان راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در دستورالعمل هدایت تحصیلی همانند گذشته، برای ورود به رشته‌های مورد نظر حداقل نمره‌هایی در برخی دروس در نظرگرفته شده است، عنوان کرد: برای رشته‌هایی مانند علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی، فنی حرفه‌ای و کاردانش در زمینه‌های صنعت و کشاورزی، خدمات و هنر دانش آموز باید در برخی دروس متناسب با رشته مورد نظر حداقل نمره تعیین شده را کسب کند.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان براساس عملکرد تحصیلی خود در هر رشته، چهارفرصت ثبت نام دارند تا براساس اولویتی که در آن رشته به دست آورده‌اند در دوره دوم متوسطه ثبت نام کنند.

قاسمی اضافه کرد: امسال برای ۲۵ هزار و ۶۲۵ دانش آموز در پایه نهم البرز، برگه هدایت تحصیلی صادرشده است.

وی یادآورشد: در طول سال تحصیلی دانش آموزان با فرآیند هدایت تحصیلی و نقش انتخاب رشته آگاهانه در قالب برنامه‌های آموزشی، بازدیدی و مشاوره‌های فردی و گروهی توسط ۵۸۰ مشاور در مدارس آشنایی پیدا می‌کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش البرزادامه داد: سه شاخص عملکرد تحصیلی دانش آموزان در پایه‌های هفتم و هشتم با ضریب یک و در پایه نهم با ضریب سه، فرم‌های نظر خواهی والدین و دانش آموزان و در نهایت بررسی‌های مشاوره‌ای تاثیر داشته و براین اساس فرمهای الف و ب هدایت تحصیلی برای دانش آموزان صادر شده است.

قاسمی بیان داشت: در فرآیند هدایت تحصیلی نظر والدین، دانش آموزان، دبیران در دروس تخصصی هر رشته، مشاور مدرسه و آزمون‌های سه گانه روانشناختی محاسبه می‌شود که از آن به نام بررسی‌های مشاوره‌ای در هدایت تحصیلی یاد می‌شود.

وی گفت: مدیران و مشاوران مدارس برای اولیاء و دانش آموزان اقدام به برگزاری نشست‌های راهنمایی و مشاوره فردی و گروهی در زمان تحویل هدایت تحصیلی به دانش آموزان پایه نهم کردند.

قاسمی عنوان کرد: انتخاب رشته مهمترین تصمیم گیری دانش آموزان در زندگیشان است که باید برای انتخاب درست آن آگاهانه عمل کنند.

وی افزود: این پایگاه‌ها برای تسهیل در فرایند هدایت تحصیلی و آشنایی با قوانین و ضوابط مربوط به آن در نواحی و مناطق هشت گانه آموزش و پرورش البرز برای آگاهی بخشی به دانش آموزان و والدین به مدت ۲ هفته فعالیت کاری خود را شروع کردند.

قاسمی تاکید کرد: والدین از هر گونه اجبار در انتخاب رشته هدایت تحصیلی به دانش آموزان پایه نهم بپرهیزند زیرا انتخاب رشته‌ای که بر اساس علاقه، استعداد و نیاز بازار کار جامعه انتخاب نشود و نگاه آگاهانه بر آن متمرکز نباشد، پیامدهای منفی در آینده برای دانش آموزان وحتی جامعه به همراه دارد.

مهارت آموزی لازمه زندگی

سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: توسعه انسانی رکن اصلی توسعه پایدار است و باید برای ارتقای کیفیت آموزش در کشور تلاش شود و ضمن ارتقای کیفیت در آموزش دانش آموزان هم باید به فکر آینده خود بوده و سعی در موفقیت و یادگیری مهارت داشته باشند.

مهیار کرمی افزود: بخش فنی و حرفه ای در تلاش است با ارایه آموزش های فنی متناسب با نیاز بازار کار و ظرفیت های درونی دانش آموزان زمینه های اشتغال را برای آینده آنها مهیا سازد.

وی اظهار داشت: توسعه انسانی رکن اصلی توسعه پایدار است و باید برای ارتقای کیفیت آموزش در کشور تلاش شود و ضمن ارتقای کیفیت در آموزش دانش آموزان هم باید به فکر آینده خود بوده و سعی در موفقیت و یادگیری مهارت داشته باشند.

کرمی به نقش هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در توسعه اشتغال در کشور اشاره کرد و یادآورشد: نیاز کشور به توسعه پایدار و اشتغال جایگاه و اهمیت هنرستان ها را دو چندان می کند و رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش از ضروریات آموزش و پرورش است.

وی افزایش ظرفیت کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای را با وجود مربیان مجرب در جهت توسعه مهارت آموزی و توانمندسازی دانش آموزان ضروری دانست و افزود: دانش آموزان می توانند با یادگیری و مهارت آموزی زمینه ایجاد اشتغال در آینده را برای خود رقم بزنند و با در دست داشتن گواهینامه فنی و حرفه ای یک پشتوانه ای برای اشتغال داشته باشند.

کرمی ادامه داد: در رشته های مهارتی به دنبال تقویت مهارت‌های پایه یا رویکرد کارآفرینی و اشتغال در بین دانش آموزان هستیم.

این مسئول گفت: طرح ملی ایران مهارت برای دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول با هدف آموزش مهارت های کسب و کار و آشنایی با رشته های فنی و حرفه ای است که در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ در کشور به اجرا درآمده و تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه دارد.

وی اظهار داشت: کاهش آمار بیکاری از اهداف این طرح به شمار می رود و گامی برای فرهنگسازی برای مهارت آموزی به شمار می رود.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش البرز در ادامه به اجرای این طرح ملی در ۴۷۴ دبیرستان دوره اول متوسطه در این استان پرداخت و یادآور شد: در سه ماهه تابستان نیز برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با شعار مهارت آموزی، این طرح با مشارکت اداره کل فنی حرفه ای البرز ادامه دارد.

کرمی، دوره مهارتی این طرح را بین ۶۰ تا ۱۰۰ ساعت ذکر کرد و افزود: در این دوره دانش آموزان پایه هفتم ۲۰ ساعت، پایه هشتم ۲۰ ساعت و دانش آموزان پایه نهم ۴۰ ساعت این دوره ها را از آموزش فنی و حرفه ایی فرا می گیرند.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش البرز طی موافقت نامه ای با اداره کل فنی و حرفه ای استان در اجرای شیوه نامه وزارتی طرح مذبور به تعداد ۵ هزار و ۷۰۹ دانش آموز در ۹ دپارتمان و در بیش از ۳۰ پودمان مهارت ارائه کرده است.

کرمی افزود: در این طرح دانش آموزان بر اساس استعداد و علاقمندی تحت پوشش دوره های عملی ایران مهارات قرار گرفته اند.

وی گفت: الویت تدریس در این رشته ها را مدرسین آموزش و پرورش، دبیران فنی و حرفه ایی، فزهنگ و هنر و مربیان آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ایی ابر عهده دارند.

کرمی یادآور شد: برای دانش آموزان در پایان دوره گواهینامه مهارت صادر می شود.

انتخاب رشته تحصیلی بیش از یک میلیون دانش آموز

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: انتخاب رشته یک میلیون و ۷۰ هزار دانش آموز کشور در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در پایه نهم در حال اجرا است.
عباس سلطانیان اظهار داشت: مهمترین موضوع در هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم را انتخاب رشته آگاهانه تحصیلی تشکیل می دهد که طبق برنامه سالانه کاری مشاوران تحصیلی در مدارس کشور به اجرا درآمده است.
وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از افت تحصیلی، بیکاری در آینده و نارضایتی شغلی، دانش آموزان و خانواده هایشان باید به موضوع هدایت تحصیلی نگاهی آگاهانه و تخصصی داشته باشند، یادآور شد: فرآیند هدایت تحصیلی یکی از مباحث جدی نظام آموزش و پرورش است.
سلطانیان تصریح کرد: شکوفایی استعداد، شناسایی رغبت و علایق دانش آموزان از جمله شاخص های مهم در بحث هدایت تحصیلی را تشکیل می دهند که ضرورت دارد دانش آموزان به آگاهی لازم برای انتخاب رشته تحصیلی مورد نظر در پایه نهم دست پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: هدایت تحصیلی بر اساس چهار رکن استعداد و علاقه دانش آموزان، امکانات موجود در آموزش و پرورش و نیاز جامعه انجام می شود.
این مسئول اضافه کرد: کمیته های هدایت تحصیلی نیز با هدف آگاهی بخشی به دانش آموزان و اولیای آنان در اداره های مشاوره آموزش و پرورش استان ها از آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۷ فعالیت کاری خود را در این بخش مهم شروع کردند.
سلطانیان گفت: این کمیته ها در راستای سازماندهی، چگونگی ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان و کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته آگاهانه در دستور کاری و اجرایی قرار گرفتند.
وی بیان داشت: هدایت تحصیلی طی چهار سال گذشته بر اساس اسناد فرادستی و سند تحول بنیادین با تغییراتی روبرو شده که لازم است اطلاعات کامل شیوه نامه هدایت تحصیلی به دانش آموزان و والدین انتقال داده می شود.
سلطانیان از فرآیندی بودن هدایت تحصیلی، تغییر شاخص های هدایت تحصیلی، کسب شایستگی های علمی و تخصصی دانش آموزان از تمامی دروس سال های قبل و توزیع متوازن دانش آموزان در رشته و شاخه های تحصیلی متناسب با نیاز کشور به عنوان ویژگی های آیین نامه هدایت تحصیلی یاد کرد.
وی تاکید کرد: دانش آموزان در پایه دهم متوسطه دوره دوم در شاخه نظری که شامل رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و شاخه فنی حرفه ای و کاردانش است ادامه تحصیل می دهند.

گرایش دانش آموزان به رشته های مهارتی

مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش نیز در این زمینه گفت: مهارت آموزی از تکالیف اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

سید مصطفی آذرکیش اظهارداشت: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بیش از ۴۴ هزار نفر بیشتر از سال گذشته در پایه دهم شاخه کار دانش ثبت نام کردند.

وی بیان داشت: آموزش و پرورش از آنجا که مبنای تصمیم گیری های خود را این سند قرار داده است، در دوره ابتدایی و متوسطه اول بر اساس حوزه های یازده گانه تربیت و یادگیری، درس کار و فناوری را وارد مجموعه دروس کرده است.

آذرکیش خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش پودمان هایی هم تدارک دیده است تا دانش آموزان با مشاغل مختلف آشنا و مهارت آموزی در آنها تقویت شود.

مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش یاد آورشد: دانش آموزان در دوره متوسطه اول، مشاغل مختلف موجود را شناخته و استعداد خود را برآن اساس می سنجند و این افراد در پایان دوره متوسطه اول هم هدایت شغلی و تحصیلی می شوند.

آذرکیش ادامه داد: سپس برخی دانش آموزان در این مرحله وارد دوره نظری می شوند، برخی وارد هنرستان های فنی حرفه ای با ۴۱ رشته و تعدادی نیز هنرستانهای کار دانش با ۱۶۰ رشته را می شوند.

مدیرکل دفترکار دانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تنوع و تعدد رشته ها در شاخه کار و دانش در دوره متوسطه دوم که دوره نیمه تخصصی است، به نوعی پاسخگویی به نیاز جامعه به بازار کار است.

آذرکیش با اشاره به اینکه تربیت تولید داخلی با مهارت آموزی است، اضافه کرد: گرایش دانش آموزان به رشته های کاردانش رشد ۴.۱ درصدی دارد.

وی گفت: با تحصیل دانش آموزان در هنرستان ها می‌توان مسیر بسیار خوبی را برای ایجاد اشتغال نسل جوان ایجاد کرد.

آذرکیش افزود: دانش آموزان با مهارت آموزی می توانند به درک عمیق تری از آموخته های خود دست یابند و برای ساختن آینده ای بهتر با توجه به نقش مهم کارآفرینی در جامعه آماده شوند.

مهارت افزایی در چرخه آموزشی

نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی کشور کم است و نمی تواند پاسخگوی نیازهای خانواده بزرگ آموزش و پرورش باشد.

محمد جواد کولیوند اظهارداشت: در بیشتر کشورهای دنیا سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور بین ۱۵ تا ۲۵ است در حالی که در ایران ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با یکسری چالش های اساسی مواجه است، خاطرنشان شد: اما این چالش ها و مشکلات نباید مانعی در مسیر کارآمدی این نهاد مهم در کشور باشد.

کولیوند تصریح کرد: در زمان حاضر آموزش و پرورش نقش کمی در آموزش مهارت های زندگی و حرفه ای به افراد را برعهده دارد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: شرایط زندگی امروز ایجاب می کند تا به دانش آموزان بسیاری از مهارت ها آموخته شود لذا محتوای کتب درسی دانش آموزان باید متناسب با نیاز روز جامعه تنظیم شود.

وی با بیان اینکه در محتوای کتاب های درسی دانش آموزان باید آموزش مهارت های زندگی گنجانده شود، یادآورشد: آموزش و پرورش باید بسترهای لازم را برای آموزش مهارت های حرفه ای به دانش آموزان را نیز فراهم کند.

این نماینده ادامه داد: ما باید جذب دانش آموزان به رشته های مهارتی را افزایش دهیم و در این مسیر از مشاورانی استفاده کنیم که بتوانند دانش آموزان را به سمت و سوی مهارت های حرفه ای هدایت کنند.

کولیوند گفت: امروزه، دانش آموزانی که به سمت رشته های مهارتی می روند، پس از فارغ التحصیلی کمتر دچار پدیده بیکاری خواهند شد.

این نماینده مجلس افزود: توجه به موضوع مهارت در نظام آموزش و پرورش می تواند برطرف کننده نیازهای آینده کشور باشد.

وی بیان داشت: آموزش و پرورش باید همواره برای دانش آموزان و خانواده ها نشست مشاوره تحصیلی برگزار کند تا آنان با اهمیت مهارت آموزی شناخت لازم را پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه کتاب های درسی باید مهارت محور شوند و اطلاعات عمیق تری را در اختیار دانش آموزان قرار دهند، ادامه داد: برای پیشرفت علمی و پرورش نسلی کارآمد، چاره ای جز تغییر در زاویه دیدمان نسبت به محتوا و روش های آموزشی مدارس نداریم.

مهارت آموزی ۹۰۰ هزار دانش آموز در هنرستان های کشور

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۹۰۰ هزار دانش آموز در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.

سید محسن حسینی مقدم اظهار داشت: اکنون ۳۸ درصد از دانش آموزان متوسطه دوم در هنرستان ها جذب شده اند که این رقم در برنامه ششم توسعه، باید به ۵۰ درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه، نیمی از دانش آموزان متوسط دوم باید به آموزش های مهارتی سوق داده شوند تصریح کرد: در سال های اخیر توجه مسئولان مخلتف به آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی بیشتر بوده است اما توسعه آموزش های فنی و حرفه ای نیاز به زیر ساخت هایی چون تجهیزات و نیروی انسانی دارد.

حسینی مقدم اضافه کرد: با سه ساله شدن دوره تحصیلی رشته های فنی حرفه ای و تغییر محتوایی، نیاز است تجهیزات در هنرستان ها به روز رسانی شود..

وی یادآورشد: امید است با به روز رسانی و توسعه آموزش های هنرستان ها بتوانیم به بازار کار در جامعه، پاسخ مناسب دهیم.

وی تاکید کرد: هنرجویان در هفت هزار هنرستان و در ۲۰۰ رشته آموزش های مهارتی را فرا می گیرند

ایران مهارت طرحی برای اشتغال

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح «ایران مهارت» با همکاری سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در کشور در حال اجرا است که ۱۰ درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی قرار داده است.

علیرضا کمرئی بیان داشت: در طرح ایران مهارت که می تواند نقش موثری در هدایت دانش آموزان در کسب مهارت های حرفه ای به صورت تخصصی داشته باشد ۳۰۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از طریق صندوق کارآفرینی امید به دنبال حمایت مالی از دانش آموزان هستیم.

کمرئی اضافه کرد: از طریق این صندوق به دانش‌آموزانی که خود اشتغال شوند و کار تولیدی را آغاز کنند از پنج میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بزرگ‌ترین دستگاه متولی آموزش‌های رسمی مهارت در کشور است، خاطرنشان شد: در زمان حاضر بیش از ۳۸ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه در دو شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش مشغول تحصیل هستند.

کمرئی یادآورشد: دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه ای در بیش از ۴۰ رشته و در شاخه کاردانش در بیش از ۱۵۰ رشته در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از بیکاری و منتظر نشستن در دفتر مدیران دستگاه های دولتی برای تقاضای شغل ضرورت دارد دانش آموزان به رشته های مهارتی روی آورند.

کمرئی تاکید کرد: یکی از مهمترین اولویت آموزش و پرورش دولت دوازدهم تقویت مهارت‌ها در دانش‌آموزان است و نخستین محور مهارت‌هایی است که سبک زندگی ایرانی و اسلامی را تقویت کند و این بدین معناست که در برنامه درسی به این موضوعات نپرداخته‌ایم اما باید با روش‌های مکمل این موضوع را تقویت کنیم.

۲۸۱۹/ ۶۱۵۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز