کامیون‌های متواری از جاده اصلی و اعتراض‌هایی که بلند است


کامیون‌های متواری از جاده اصلی و اعتراض‌هایی که بلند است

تهران – ایرنا – هم اهالی معترضند، هم کامیون‌داران و هم مسئولان؛ مشکل به تردد روزانه صدها کامیون‌ حامل موادمعدنی و آجر شهرستان پاکدشت در جنوب شرق پایتخت بر می‌گردد که حاضر نیستند از جاده اصلی عبور کنند، در عین حال اعتراض هم دارند.

به گزارش ایرنا از زمانی که مسئولان برخی روستاها و شهرها محدودیت تردد برای این کامیون‌های بزرگ مقیاس در داخل شهرها و روستاهایشان گذاشتند چون از تردد زیاد کامیون‌های سنگین وزن حامل شن، ماسه، تولیدات کوره های آجرپزی و … در جاده های فرعی گلایه داشتند، صدای اعتراض کامیون‌داران هم درآمد و حتی کارشان چندی پیش به مراجعه به فرمانداری هم انجامید.

رانندگان کامیون‌ها می‌گویند باید مثل سابق از مسیرهای فرعی روستایی و شهری عبور کنند زیرا مسافت کوتاه‌تری را شامل می‌شود؛ اهالی معترضند و مشکلات را گوشزد می‌کنند و تاکید دارند که تردد این کامیون‌ها جاده ها را نیز خراب و آمار سوانح را بالا برده و از طرفی مسئولان گلایه دارند که کامیون ها چون بار اضافه می‌زنند و برای آنکه توسط پلیس جریمه نشوند، از جاده های اصلی عبور نمی‌کنند و لذا مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.

گفته می‌شود اضافه بار زدن کامیون‌ها منفعت بیشتری را برایشان به همراه دارد زیرا از تعداد ترددهایشان می‌کاهد اما درآمدشان کم نمی‌شود.

شهرستان پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران و در مسیر بزرگراه امام رضا (ع) واقع شده است؛ بزرگراهی که کامیون ها عمدتاً از آن عبور نمی‌کنند و برای تردد راه های فرعی این شهرستان و دیگر شهرستان‌های اطراف را بر می گزینند.

این اقدام کامیونداران بتازگی مصوبه اخیر شورای ترافیک پاکدشت را مبنی بر ایجاد محدودیت برای آنها به دنبال داشته است.

فرماندار پاکدشت می‌گوید کامیون‌دارانی که قصد دسترسی به معادن شن و ماسه این شهرستان را دارند باید از مسیر اصلی تردد کنند چراکه عبور این خودروها از جاده‌های روستایی باعث تخریب زیرساخت‌ها و اعتراض روستاییان می‌شود.

به گزارش ایرنا پاکدشت با ده‌ها معدن شن و ماسه، مهمترین قطب تولید شن و ماسه استان تهران محسوب می‌شود و روزانه صدها دستگاه کامیون، با حضور در معادن، مصالح ساختمانی مورد نیاز شهرهای اطراف را حمل می‌کنند.
عبور کامیون‌های حامل شن و ماسه از جاده‌های روستایی همواره با اعتراض روستانشینان و مسئولان محلی همراه بوده زیرا وزن و ارتفاع زیاد کامیون‌ها به زیرساخت‌ها و جاده‌های این روستاها آسیب وارد و برای اهالی روستاهای محل عبور کامیون‌ها، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از عللی که کامیون‌داران به جای مسیر اصلی، راه های روستایی و فرعی را انتخاب می‌کنند اضافه باری است که کامیون ها برای کسب منفعت بیشتر حمل می‌کنند، موضوعی که باعث افزایش ارتفاع در کامیون ها می شود و احتمال سقوط اجسام و یا مصالح از کامیون را افزایش می دهد.
کامیون هایی که مبادرت به حمل اضافه بار می‌کنند، از ترس جریمه شدن توسط پلیس، از مسیر اصلی جاده امام رضا (ع) تردد نمی کنند و مسیرهای فرعی و روستایی را انتخاب می کنند.
یکی از مهمترین جاده‌های دسترسی کامیون‌داران به معادن، جاده روستای جمال‌آباد- پاکدشت است که کمربندی شمالی ورامین – پیشوا را به پاکدشت متصل می‌کند و روستاهای یوسف‌رضا، سعدآباد، جمال‌باد و عباس‌آبادلرنی در مسیر آن واقع شده است.

کامیون‌های متواری از جاده اصلی و اعتراض‌هایی که بلند است


اعتراض روستاییان ساکن در مسیر جاده جمال‌آباد - پاکدشت به عبور صدها کامیون باعث شد تا شورای ترافیک شهرستان پاکدشت در پنجم اسفند سال گذشته ممنوعیت تردد کامیون‌ها از مسیر جمال‌آباد را به تصویب برساند و از اول خرداد ماه امسال این مصوبه را اجرایی کند.
اجرای این مصوبه و ممنوعیت تردد کامیون‌ها از مسیر روستای جمال‌آباد با اعتراض عده‌ای از کامیون‌داران مواجه و باعث شد برای دسترسی به پاکدشت و معادن اطراف آن، از جاده ورامین – پاکدشت که به جاده کانال یا تیغاب معروف است استفاده کنند؛ جاده‌ای که از کمترین امکانات ایمنی برخوردار است و در اصل برای دسترسی به کانال انتقال آب به دشت ورامین احداث شده است.

کامیون‌های متواری از جاده اصلی و اعتراض‌هایی که بلند است

تردد صدها دستگاه کامیون در جاده‌ای کم‌عرض که اغلب خودروهای عبوری بین پاکدشت و ورامین از آن استفاده می‌کنند بر حجم ترافیک آن افزوده و این امر احتمال بروز حوادث رانندگی در مسیری که در چند متری آن کانال اصلی انتقال آب نیز واقع شده و هر از چند گاهی خودروهای عبوری به دلایل مختلف در آن سقوط می‌کنند را افزایش داده است.
کامیون‌داران: مسیرمان ۲۰ کیلومتر دور می شود

عده‌ای از کامیون‌داران با بیان اینکه این مصوبه باعث ضرر اقتصادی آنان می‌شود از طولانی‌تر شدن مسیر ترددشان با مصوبه شورای ترافیک پاکدشت خبر دادند.
این افراد اظهارداشتند: مسیر کمربندی شمالی ورامین تا پاکدشت حدود ۱۰ کیلومتر است در صورتی که اگر بخواهیم همین مسیر را از جاده ورامین – پیشوا تا شریف‌آباد پاکدشت برویم باید ۲۰ کیلومتر اضافه، طی مسیر کنیم که این امر به ضرر کامیون‌داران می‌شود.

کامیون‌های متواری از جاده اصلی و اعتراض‌هایی که بلند است

مصوبه براساس خواست مردم بود
فرماندار پاکدشت در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع ممنوعیت تردد کامیون‌داران از جاده جمال‌آباد بارها از سوی مردم و مسئولان این روستا اعلام شده بود و این درخواست با برگزاری جلسات کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه آن، مصوبه شورای ترافیک در ممنوعیت تردد کامیون‌ها از مسیر روستای جمال‌آباد است.
هادی تمهیدی افزود: این اقدام به منظور جلوگیری از تقابل مردم با کامیون‌داران صورت گرفت که ممکن بود به چالش بزرگی برای شهرستان تبدیل شود.
وی اظهارداشت: معدن‌داران نیز باید قانون را رعایت کنند و بار اضافه به کامیون‌ها ندهند زیرا این اقدام باعث می‌شود کامیون‌داران به خاطر گریز از جریمه پلیس، به جای مسیرهای اصلی، از جاده‌های روستایی استفاده کنند.
وی تأکید کرد: کامیون‌داران باید از جاده‌های اصلی امام‌رضا (ع) و شریف‌آباد برای رسیدن به معادن استفاده کنند.

کامیون‌های متواری از جاده اصلی و اعتراض‌هایی که بلند است


وی گفت: اگر معدن‌داران با مسئولان شهرستان برای اصلاح جاده‌های دسترسی و کنارگذرها مشارکت و همکاری کنند، می‌توان از این مسیرها برای تردد کامیون‌ها استفاده کرد.
فرماندار پاکدشت افزود: دهیاران به خاطر محدودیت‌های قانونی نمی‌توانند خارج از محدوده روستا هزینه‌ای انجام دهند.
وی در خصوص مشکلات جاده تیغاب نیز گفت: تلاش می‌شود با امکانات موجود و تأمین اعتبار مورد نیاز بخشی از مشکلات این جاده که اصولاً مخصوص تردد خودروها نیست و امروز به معبری برای دسترسی افراد به پاکدشت و ورامین تبدیل شده، اصلاح شود.

اضافه‌بار کامیون‌ها دغدغه مسئولان

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان پاکدشت در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع اضافه‌بار برخی کامیون‌ها، حقیقتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد ولی اینکه آیا معدن‌داران یا کامیون‌داران نسبت به این امر مبادرت می‌ورزند، موضوعی است که رسیدگی به آن در جلسه کمیته حمل و نقل شهرستان نیز مورد تأکید است.
محمدعلی جعفری افزود: قرار است با حضور نمایندگان انجمن معدن‌داران، اتحادیه فخاران (آجر پزها)، اتحادیه کامیون‌داران، پلیس راه و پلیس راهور جلسه ای تشکیل و موضوع اضافه بار ساماندهی شود.
وی گفت: در حال حاضر ۵۸ معدن شن و ماسه و ۶۴ کوره آجرپزی که ۱۰ درصد آن فعال هستند، در پاکدشت فعالیت دارد.

جعفری اظهارداشت: پاکدشت پس از شهرستان قدس، بزرگترین تولید کننده شن و ماسه در استان تهران است.
جاده تیغاب مسیر جایگزین مسیر جمال‌آباد نیست
بخشدار شریف‌آباد شهرستان پاکدشت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان فرمانداری پاکدشت هیچ مسیر فرعی به‌ویژه جاده تیغاب را برای جایگزینی مسیر جمال‌آباد معرفی نکرده‌اند و کامیون‌داران باید مسیر اصلی را برای دسترسی به معادن استفاده کنند.

کامیون‌های متواری از جاده اصلی و اعتراض‌هایی که بلند است


مهدی علیدادی تصریح کرد: عبور کامیون‌ها در تمامی ساعات شبانه روز مشکلات زیادی را برای روستانشینان به همراه داشته و بسیاری از زیرساخت‌ها از جمله آسفالت و جاده‌های شوسه روستاهای طول مسیر به دلیل تردد کامیون‌های حامل شن و ماسه تخریب شده و مشکلاتی برای ساکنین آنها به وجود آمده است.
وی اظهارداشت: مصوبه شورای ترافیک شهرستان پاکدشت مبنی بر ترددنکردن کامیون‌ها از مسیر جمال‌آباد به تصویب پلیس راهور، نیروی انتظامی و اداره راهداری رسیده و لازم الاجراست.
علیدادی گفت: به‌منظور ممانعت از تردد کامیون‌داران از مسیر جمال‌آباد، مانع محدودیت ارتفاع در ورودی روستای جمال‌آباد نصب شده و با علائم هشدار دهنده، این ممنوعیت به اطلاع رانندگان رسیده است.

تهرام/۷۲۵۴/‏‬ ۱۰۰۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی