حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آن


حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آن

حمام نوبر تبریز نمونه‌ی بارزی است که شما را به عهد قاجار‌ها می‌برد و در نقش و نگار کاشی‌ها غرق می‌کند. تقریبا در هر شهری نمونه‌ای از حمام‌های قدیمی وجود دارد؛ اما اگر مسافر شهر تبریزهستید بازدید از حمام نوبر را از دست ندهید. بیایید کمی بیشتر راجع به این بنای تاریخی تبریز بدانیم. در این مطلب بخش‌های مختلف حمام نوبر تبریز را به چالش می‌کشیم. با ما...

حمام‌ها همواره بخش مهمی از میراث تاریخی ایران محسوب می‌شوند. حمام نوبر تبریز نمونه‌ی بارزی است که شما را به عهد قاجار‌ها می‌برد و در نقش و نگار کاشی‌ها غرق می‌کند. تقریبا در هر شهری نمونه‌ای از حمام‌های قدیمی وجود دارد؛ اما اگر مسافر شهر تبریزهستید بازدید از حمام نوبر را از دست ندهید. بیایید کمی بیشتر راجع به این بنای تاریخی تبریز بدانیم. در این مطلب بخش‌های مختلف حمام نوبر تبریز را به چالش می‌کشیم. با ما همراه باشید ...

حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آن

حمام نوبر، از قاجار تا امروز
تبریز، سرزمین باشکوه قلب آذربایجان را از نزدیک باید لمس کرد. بازدید از حمام نوبر می‌تواند شروع خوبی برای تبریز گردی باشد. حمام نوبر با مساحتی در حدود ۷۰۰ متر مربع، میراث تاریخی به جا مانده از دوران قاجار‌ها است که تا سال ۱۹۹۴ همچنان به عنوان حمام عمومی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این حمام در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و پس از آن به عنوان یک اثر تاریخی مهم در تبریز مورد بازدید گردشگران قرار گرفت.
هم اکنون حمام نوبر تبریز با فضای داخلی دنج و سنتی به عنوان یکی از رستوران‌های پر طرفدار تغییر کاربری داده است. رفتن به حمام نوبر هم فال است و هم تماشا. غذا خوردن در مکانی تاریخی چاشنی سفرتان به تبریز خواهد بود؛ پس این فرصت را از دست ندهید.

حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آن

ارکان اصلی حمام نوبر تبریز
حمام نوبر تبریز همچون سایر حمام‌های قدیمی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. با قدم گذاشتن در این حمام می‌توانید بخش‌های مجزای ناحیه‌ی سربینیه، گرمخانه و حوض آب کاشی کاری شده را ببینید. سربینه فضای هشت ضلعی بزرگی است که با هشت ستون سنگی بزرگ، طاق بندی شده است.
حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آنحوض آبی که در وسط این فضا قرار دارد برگرفته از محیط اطرافش به صورت هشت ضلعی می‌باشد. نظیر چنین طاق‌هایی را در بخش گرم خانه هم خواهید دید. در آنجا گنبد بزرگی نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند. بکارگیری هنر‌های مقرنس کاری و کادربندی‌ها در این مجموعه بسیار هوشمندانه و زیبا است. بی شک از تماشای کتیبه‌ها و معماری سنتی حمام نوبر لذت خواهید برد.

حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آن

حمام نوبر اولین سفره خانه سنتی
حمام‌های قدیمی همواره جزو جدانشدنی از کلکسیون تاریخی شهر‌های بزرگ و توریستی محسوب می‌شوند. تبریز هم با ارائه‌ی حمام‌های تاریخی دستی در رونق صنعت گردشگری کشورمان دارد. حمام‌های قدیمی در بسیاری از دوران‌ها تاریخ ساز شده اند. جالب بدانید که در گذشته، حمام‌ها محفل دورهمی‌ها و تجمع‌های دوستانه بوده است. همین امر دلیلی بر اهمیت این بنا‌های تاریخی می‌باشد. البته از شیوه‌ی معماری و جذابیت این حمام‌ها نمی‌شود چشم پوشی کرد.
حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آنحمام نوبر یکی از بی نظیرترین حمام‌های تاریخی تبریز می‌باشد که شکوه معماری قاجار‌ها را به رخ توریست‌های خارجی می‌کشد. امروزه از حمام‌های معروف و زیبا به عنوان سفره خانه سنتی استفاده می‌شود. استقبال مهمانان از این ایده باعث شد تا حمام زیبای نوبر هم به لیست رستوران‌های سنتی تبریز بپیوندد. حمام نوبر تبریز افتتاح اولین سفره خان سنتی شهر را رقم زد؛ بنابراین اگر برای دورهمی‌های دوستانه به دنبال یک جای دنج در محیطی سنتی و تاریخی هستید، حمام نوبر گزینه‌ی خوبی است.

حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آن

رستوران حمام نوبر
مکانی که در گذشته به عنوان حمام عمومی مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های تبریز است. حمام نوبر مکانی دنج برای سپری کردن روز‌های گرم تابستان و سرمای زمستان است. داخل حمام که می‌شوید احساس عجیب و غریبی خواهید داشت؛ گویی وارد تونل زمان می‌شوید و به جایی سفر می‌کنید که متعلق به قاجار‌ها است. مطمئنا از غذا خوردن در چنین مکانی لذت خواهید برد.
حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آندر داخل حمام نوبر دو بخش مجزا دیده می‌شود. در یک بخش آن کافی شاپی وجود دارد که با سرو انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم از شما پذیرایی می‌کند. در بخش دیگر رستوران معروف حمام نوبر مشغول پذیرایی از گردشگران و مهمانان مجموعه می‌باشد. امتحان کردن غذا‌های این رستوران خالی از لطف نیست؛ بی شک طعم لذیذ غذا‌های سنتی و کباب‌های سرآشپز زیر دندانتان مزه خواهد کرد.
در مجموعه‌ی حمام نوبر تبریز می‌توانید از سفره خانه و کافه سنتی دنج آنجا برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بهره‌مند شوید. ممکن است نظیر این حمام را در شهر‌های دیگر و مناطق مختلف خاورمیانه ببینید؛ اما حمام نوبر تبریز یکی از زیباترین بنا‌هایی است که معماری واقعی اسلامی را نشان می‌دهد.

حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آن

حمام نوبر کجاست؟
حمام نوبر یکی از حمام‌های تاریخی تبریز و مجموعه آثار ارزشمند ایران است که در مرکز شهر تبریز، در نزدیکی دروازه نوبار یکی از دروازه‌های قدیمی شهر واقع شده است. اگر قصد دارید از این مکان تاریخی دیدن کنید کافی است به تقاطع میدان ساعت و خیابان امام خمینی (ره) بروید تا از نزدیک شاهد شکوه معماری این بنا باشید. از جمله جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی در فاصله کم با این حمام می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آنمیدان ساعت
برج ساعت تبریز مقابل کاخ و ساختمان فعلی شهرداری یادگاری از سال‌های ۱۳۱۴ هجری شمسی می‌باشد که تا امروز محکم و استوار مانده است.
حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آنارگ تبریز
ارگ بنایی با دیوار‌های بلند می‌باشد که در گذشته به عنوان مکانی برای مقاومت و حفاظت از شهر کاربرد داشته است. ارگ تبریز نیز مانند سایر نمونه‌های مشابه دارای دیوار‌های بلند و آجری می‌باشد که قدمت ۷۰۰ ساله آن گردشگران را ناخودآگاه به سمت خود جذب می‌کند. این بنا متعلق به دوره ایلخانی بوده و در فاصله کمی با حمام نوبر قرار گرفته است.
حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آن
مسجد کبود
مسجد کبود تبریز از سال ۸۴۵ هجری شمسی تا امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین مساجد این شهر شهرت دارد. البته این بنای تاریخی و مذهبی در طول عمر با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شده و مهم‌ترین آن‌ها زلزله‌ای بود که در سال ۱۱۵۸ هجری شمسی می‌باشد.
مرمت و بازسازی‌های صورت گرفته در دوره‌های مختلف در نهایت باعث شدند تا مسجد کبود تا امروز بتواند تاریخ و معمار ایرانی اسلامی را نسل به نسل منتقل کند. این مسجد در خیابان امام خمینی و در فاصله بسیار کوتاه با حمام نوبر واقع شده است. پیشنهاد می‌کنیم بخشی از سفر را بعد از حمام نوبر به مرور تاریخ و هنر در مسجد کبود اختصاص دهید.
زمان بازدید: حمام نوبر در تمام ایام هفته میزبان گردشگران و مهمانان داخلی و خارجی می‌باشد. اگر قصد دارید از رستوران این مجموعه استفاده کنید از ساعت ۱۲ ظهر تا آخر شب می‌توانید از خدمات رستوران بهره‌مند شوید. در نظر داشته باشید که حمام نوبر تبریز در تعطیلات سوگواری سالیانه بسته می‌باشد. خوشبختانه هزینه بلیط ورود به این مجموعه رایگان می‌باشد و شما می‌توانید بازدید از این مجموعه‌ی تاریخی را جزو برنامه‌های مقرون به صرفه خود در تبریز قرار دهید.

حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آن

امکانات مجموعه حمام نوبر
حمام نوبر با توجه به اینکه کاربری دو منظوره دارد، امکانات رفاهی خوبی را هم ارائه می‌کند. پارکینگ اختصاصی، سرویس بهداشتی، رستوران، بوفه، اقامتگاه و پوشش شبکه از جمله امکانات خوب این مجموعه تاریخی می‌باشند.
حمام نوبر تبریز و ناگفته‌های شنیدنی درباره آن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اکثریت زنان متاهلِ شاغل دو شغله هستند / زهرا نژادبهرام: چند شغله بودن زنان موجب تشدید ا...