احتمال بالای مسمومیت با خرید ماهی از دست‌فروشان


احتمال بالای مسمومیت با خرید ماهی از دست‌فروشان

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: در صورت خرید ماهی از دست‌فروشان، احتمال مسمومیت و آلودگی برای مصرف کننده وجود دارد.

علی اشرفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به گرمی هوا، در صورت رعایت نکردن شرایط نگهداری و عرضه غیربهداشتی، ماهی و سایر فرآورده‌های خام دامی در زمان بسیار کوتاهی فاسد می‌شود و احتمال مسمومیت و آلودگی برای مصرف کننده‌ها وجود دارد .

این مسئول ادامه داد: شهروندان برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده از خرید فرآورده‌های خام دامی از افراد دست‌فروش که اقدام به عرضه غیرمجاز این فرآورده‌ها می‌کنند، به جد خودداری کنند و هنگام خرید از مراکز معتبر عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی حتما به مهر دامپزشکی و برچسبی که دارای تاریخ انقضا، تاریخ تولید و کد پروانه بهداشتی است دقت کنند.

وی افزود: سال‌های گذشته، دامپزشکی در صورت مشاهده دست‌فروشی فرآورده‌های دامی، به صورت مستقل ورود می‌کرد و در صورت احراز مسمومیت، اقلام ضبط شده با مجوز مراجع قضایی معدوم می‌شد. ولی چند سالی است که مقابله با دست‌فروشان از هر نوعی بر عهده شهرداری گذاشته شده و دامپزشکی در وهله دوم ورود می‌کند. از همین‌رو، شهروندان در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک، مراتب را به 1512 گزارش دهند.

اشرفی تصریح کرد: خرید مواد غذایی از دست‌فروشان کار درستی نیست و شهروندان باید اقلام خوراکی را فقط از مراکز مجاز و شناسنامه‌دار بخرند. حتی خرید ماهی از مغازه‌هایی که ماهی را به‌صورت کامل به فروش می‌رسانند خیلی بهتر از دست‌فروش است، چون حداقل در صورت بروز مشکل می‌توانند شکایت کرده و عرضه‌کننده را بازخواست کنند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: دست‌فروشان نمی‌توانند امکانات مورد نیاز برای حمل و نقل و نگه‌داری ماهی‌های منجمد را فراهم کنند، از این‌رو احتمال فساد ماهی به شدت افرایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند سلامت شهروندان را به مخاطره بیاندازد. علاوه بر این، گاهی ماهی برای این‌که به فروش برسد چند روز در بازار و معابر عمومی گردانده می‌شود و از آن‌جایی که مدت زمان کمی از تاریخ انقضای ماهی‌های مذکور باقی مانده است، احتمال این‌که ماهی فاسد به دست مشتری برسد، بسیار بالا است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !